• Challenges in supporting and assessing bachelor’s theses based on action research in initial teacher education 

      Jakhelln, Rachel Elise; Pörn, Michaela (Journal article; Tidsskriftartikkel; Manuskript; Peer reviewed; Preprint, 2018-07-11)
      This study explores the challenges in supporting and assessing action research projects related to bachelor’s theses for research-based initial teacher education in Norway. The data consist of two types of texts – the official information about the bachelor’s thesis from the university and 10 theses where the students complained about the assessment. The results are considered by using a theoretical ...
    • «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse 

      Antonsen, Yngve; Maxwell, Gregor; Bjørndal, Kristin Emilie W; Jakhelln, Rachel Elise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med økt fag- og forskningskunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opplæringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres ...
    • FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling? 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise (Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      De nye femårige grunnskolelærerutdanningene på masternivå skal kvalifisere for en profesjonsutøvelse som bygger på forsknings- og utviklingsarbeid (FoU). Det finnes få norske studier som undersøker hvordan lærere forstår og anvender forskningsbasert kunnskap i yrket (Mausethagen, 2015). Denne studien undersøker følgende forskningsspørsmål: Hvordan anvender nyutdannede lærere med master i ...
    • Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? 

      Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W; Stølen, Gerd (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke ...
    • Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen 

      Jakhelln, Rachel Elise; Lund, Torbjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-11)
      Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Studiens datamateriale er i hovedsak fra møter i et profesjonelt læringsfellesskap hvor lærerutdannerne diskuterte erfaringer fra egen veiledningspraksis. I studien trekker vi veksler på internasjonal lærerutdanningsforskning og profesjonsteori. Masterveiledningen var utfordrende for ...
    • Newly qualified teachers’ understandings of research-based teacher education practices - Two cases from Finland and Norway 

      Jakhelln, Rachel Elise; Eklund, Gunilla Brita Maria; Aspfors, Jessica; Bjørndal, Kristin Emilie W; Stølen, Gerd (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-12)
      This study examines newly qualified teachers’ (NQTs) understandings of research-based teacher education practices by looking at two cases in Finland and Norway. The NQTs were interviewed after they had finished their master’s degrees and before they started their careers. The results of the individual semistructured interviews and a thematic analysis revealed a weak connection between research-based ...
    • Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen? 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-07)
      Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for skolen. Denne kvalitative studien undersøker hvordan de to første kullene ...
    • The policies and politics of teachers’ initial learning: the complexity of national initial teacher education policies 

      Hardy, Ian; Jakhelln, Rachel Elise; Smit, Ben (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-03)
      This paper analyses the nature and complexity that characterize the broader policy and political conditions of teachers’ initial learning within and across three different national settings. Drawing upon the transnational notion of ‘fast policy’, we show how neoliberal policies and associated policy artefacts constitute specific, national initial teacher education policies in Norway, Australia and ...
    • Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      I dette kapitlet bruker vi teorien om praksisarkitekturer som en linse for å undersøke hvordan nyutdannede lærere med en femårig integrert masterutdanning erfarer å inkluderes og få støtte gjennom skolens læringspraksis det første året i yrket. Kapitlet gir innsikt i hvordan individuelle og sosiale læringspraksiser i skolen får konsekvenser for nyutdannede læreres videre læring og utvikling og deres ...
    • Solo, collaborative or collective? Newly qualified teachers’ experiences of being stirred into induction practices 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Aspfors, Jessica; Bjørndahl, Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-06-22)
      This study investigated newly qualified primary and lower secondary school teachers with a master’s degree in Norway and how they experienced being stirred into induction practices in their school. The theory of practice architectures was the theoretical framework used in the analysis, and the term ‘stirred into’ refers to the dynamics of entering and becoming a practitioner of a specific practice. ...
    • Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-10-18)
      Research studies have documented the causes of perceived stress in teachers, while less attention has been given to identifying appropriate stress-management strategies. The aim of this article is to provide insight into the strategies for coping with stress that newly qualified primary and lower secondary school teachers with a five-year integrated master’s degree from a Norwegian teacher education ...
    • Student teachers’ experience of participating in a research and development project in Norway 

      Blomsø, Sindre Øyan; Jakhelln, Rachel Elise; Postholm, May Britt (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-06-05)
      This study investigates student teachers’ experience of participating in a research and development project named Learning, Assessment and Boundary-crossing in Teacher Education (LAB-TEd). LAB-TEd is a tripartite collaboration project between student teachers, practice teachers and university teachers from two universities in Norway. Framed by cultural-historical activity theory (CHAT), participatory ...
    • Universitetsskoler som arena for nye partnerskap og profesjonskvalifisering 

      Jakhelln, Rachel Elise; Lund, Andreas; Vestøl, Jon Magne (Chapter; Bokkapittel, 2017)
      Samarbeid mellom universitet/høgskole og skole om lærerutdanning har som ideell målsetting å utvikle studentenes lærerprofesjonalitet. En forutsetning for slik profesjonalitet er å kunne forholde seg til og bruke ulike kunnskapsformer, som akademias teoretiske og skolenes erfaringsbaserte kunnskap, for å fremme elevens læring. For å lykkes kreves et tett samarbeid mellom institusjonene. I dette ...