• Å skape rom for flerspråklighet. En studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige praksis med flerspråklige barn 

      Pesch, Anja Maria (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2018-03-01)
      I denne studien utforskes diskursive vilkår for barnehagelærers språklige praksis med flerspråklige barn. Studien er en kvalitativ etnografisk kasusstudie av to barnehagers språklige praksiser, en i Nord-Norge og en i Tyskland. Studiens formål er å få større innsikt i hvordan forståelser av flerspråklighet i barnehagen skaper rom for barnehagelærers flerspråklige praksis og for samarbeid med barnas ...
    • Introduction: Multilingual encounters in Northern Norway 

      Hiss, Florian; Pesch, Anja Maria; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-03)
      Norway has always been a multilingual society; Sámi languages have been spoken in vast geographical areas since prehistoric times, the Kven and other historical minority groups settled in the country, the Norwegian language has a great variety of dialects and the long coastline has eased mobility and enabled multiple multilingual encounters lasting short or long periods of time. In recent years, ...
    • Kindergartens in Northern Norway as semiotic landscapes 

      Pesch, Anja Maria; Dardanou, Maria; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-20)
      Educational institutions have a responsibility to ensure that all children receive care and equal possibilities for development, independent of their linguistic and cultural background. However, there is little knowledge about how kindergartens ensure a welcoming and inspiring place for both transnational migrants, Indigenous children, and children from the majority population. Through a semiotic ...
    • Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway 

      Sollid, Hilde; Hiss, Florian; Pesch, Anja Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-25)
      This article critically examines the discourses concerning historical and transnational linguistic and cultural diversity in the semiotic landscape of a new teacher education building in Norway. In 2020, this building, housing the Department of Education, opened at UiT The Arctic University of Norway, in the city of Tromsø. Designing, constructing, and decorating a new building for a national ...
    • "Pappa, det er en tysk hund!" : Om kontekstens betydning for utvikling av språk og identitet i tospråklige barns oppvekst 

      Pesch, Anja Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-10)
      Oppgaven drøfter hvilke kontekstuelle og relasjonelle aspekter som påvirker tospråklige barns språkutvikling og hvordan språkutviklingen innvirker på barns opplevelse av sin identitet, med spesielt vekt på hvordan en flerkulturell identitet kan utvikles. Teoretisk baserer oppgaven seg på teorier om tospråklig utvikling, som blant annet framstilt i Skuttnabb-Kangas (1981), Øzerk (1992, 2000), Romaine ...
    • Semiotic landscapes as constructions of multilingualism – a case study of two kindergartens 

      Pesch, Anja Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-20)
      This article explores the construction of multilingualism in the semiotic landscapes of two kindergartens, one in Norway and one in Germany. <i>Semiotic landscape</i> is here understood as the visual linguistic environment, including various semiotic resources, such as texts, symbols, drawings or pictures. In kindergarten, semiotic landscapes construct and transform views on languages and multilingualism ...
    • Syn på flerspråklighet som diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barn 

      Pesch, Anja Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      Artikkelen diskuterer hvordan syn på flerspråklighet kan være diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barn. Med utgangspunkt i neksusanalyse (Scollon og Scollon 2004) studerer jeg barnehagelærernes og foreldrenes syn på flerspråklighet ved å analysere deres språklige praksiser slik de kommer frem i intervjuer. Jeg undersøker hvilke syn på flerspråklighet barnehagelærere ...