Søk
Viser treff 1-8 av 8
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Mullen Scales of Early Learning (MSEL)
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-03-04)
Mullen Scales of Early Learning (MSEL) ble første gang publisert i USA i 1995 (Mullen, 1995) som en test for å
kartlegge kognitive evner hos barn i alderen 0-68 mnd. Forlaget Pearson eier rettighetene til testen og er også
forhandler av den. Det finnes ingen norsk manual for testen. Testen består av til sammen fem skalaer som
kartlegger barnets grovmotorikk, visuelle oppfattelse, finmotorikk, ...
Placement disruption in long-term kinship and nonkinship foster care
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
The purpose of this study was to explore factors related to placement disruption in long-term kinship and nonkinship foster care in a Nordic country.
The study included 136 children aged 4–13 years in kinship and nonkinship foster care in Norway in the year 2000, with updates for the year 2008. Placement and demographic information and the Child Behavior Checklist (CBCL) were collected from foster ...
Remote population-based intervention for disruptive behavior at age four: study protocol for a randomized trial of Internet-assisted parent training (Strongest Families Finland-Canada)
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
Background: Oppositional Defiant Disorder (ODD) is characterized by angry and noncompliant behaviour. It is the
most common disruptive behaviour disorder (DBD), with prevalence estimates of 6-9% for preschoolers and is
closely linked to several long-term difficulties, including disorders of conduct, mood, anxiety, impulse-control, and
substance abuse. ODD in children is related to parental ...
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Ages and Stages Questionnaires (ASQ)
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-07-01)
Beskrivelse. Ages & Stages Questionnaires ble utviklet på 80-tallet i USA som et screeningsverktøy for sped- og småbarn for å kartlegge utviklingsnivå (Squires, Bricker & Potter, 1997). Instrumentet ble oversatt til norsk i 2001-2002 av Harald Janson, Beathe Enoksen og Kristin Furuholmen ved Psykologisk institutt, UiO. Ulike versjoner av spørreskjemaet (til sammen 19) finnes for aldersgruppene 4 mnd ...
Peer victimisation and its association with psychological and somatic health problems among adolescents in northern Russia.
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
Background: A growing body of evidence from countries around the world suggests that school-based peer
victimisation is associated with worse health outcomes among adolescents. So far, however, there has been little
systematic research on this phenomenon in the countries of the former Soviet Union. The aim of this study was to
examine the relation between peer victimisation at school and a range ...
Representation of children’s views in court hearings about custody and parental visitations – a comparison between what children wanted and what the courts ruled
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
Purpose: Following the UN convention on the rights of children, a shift in policy towards greater emphasis on child participation in child protection case processing has occurred. A growing body of research has emerged concerning participation processes in child protection cases and the experiences of children in child protection cases. Very few studies have looked into if and when children get what ...
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Development and Well-being Assessment (DAWBA)
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-11-19)
Beskrivelse. Development and Well-Being Assessment (DAWBA) ble utviklet på 1990-tallet i Storbritannia som et diagnostisk verktøy for å fange opp vanlige barne- og ungdomsdiagnoser (DSM-IV) (Goodman et al., 2000). Den norske oversettelsen ble gjort av Einar Heiervang, Kjerstin Søvik, Melanie Young, Anne Karin Ullebø og Ingrid Jangård Orre. Det finnes tre versjoner av DAWBA med spørsmål som rettes ...
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Ages & Stages Questionnaire: Social and Emotional, ASQ:SE
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
Beskrivelse. Ages & Stages Questionnaire: Social and Emotional (ASQ:SE) er et screeningverktøy for å kartlegge sped- og småbarn i risikosonen for å utvikle sosiale eller emosjonelle vansker (Squires, Bricker & Twombly, 2003). I 2007 ble instrumentet oversatt av Harald Janson, Torill Ueland og Vibeke Kennair Ottesen ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP), Helseregion Øst og Sør. ...