Now showing items 710-729 of 10096

    • Å begynne å drikke igjen. Tilbakefall til problematisk alkoholbruk etter rusbehandling. Et fenomenologisk-hermeneutisk perspektiv 

      Kvamme, Brita Odland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-10)
      Flertallet av pasienter som har vært til behandling for sitt alkoholproblem opplever ett eller flere tilbakefall til problematisk alkoholbruk etter rusbehandling. Tidligere forskning har i liten grad sett på tilbakefall fra pasientens perspektiv. Målet med denne studien var derfor å belyse og løfte fram pasienters egne opplevelser og erfaringer av tilbakefall, og å bidra til økt forståelse av ...
    • Å bli ergoterapeut : Dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen. 

      Nymo, Astrid Vekve (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-01-29)
      Å være student på en ergoterapeututdanning innebærer å tilegne seg og utvikle kompetanse i ergoterapi. Det handler om etter hvert å oppleve seg kompetent til å starte en yrkeskarriere som ergoterapeut. Det handler om å inneha en opplevd identitet i form av trygghet på egen kompetanse, innsikt i faget og opplevelse av tilhørighet til faggruppen ergoterapeuter. Forskning på opplevelse av faglig ...
    • «Å bli forelder var mer vanskelig enn jeg hadde forventet». En kvantitativ analyse av utsagn på spørreinstrumentet Parent Stress Index i fire analysegrupper fra tre ulike studier 

      Jennerwein, Andrea (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-02-25)
      Mitt formål med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om foreldres attribusjon knyttet sin opplevelse av foreldrestress i grupper av foreldre som har barn i risiko for utviklingspsykologisk skjevutvikling. Jeg har analysert data fra spørreinstrumentet Parenting Stress Index (PSI) fra fire foreldregrupper: foreldre til barn med atferdsvansker, foreldre til premature barn, fosterforeldre samt ...
    • Å bli mer forankret i seg selv. En studie om væremåter og handlingsmuligheter i psykomotorisk fysioterapi. 

      Stulen, Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-04)
      Bakgrunn: Studier innen psykomotorisk fysioterapi belyser at pasienter får økt kroppskontakt og kroppsbevissthet, og hvordan behandling kan fremme endring og nye handlinger. Det er få beskrivelser av hvordan fysioterapeuten og pasienten arbeider i behandling for å fremme nye handlinger. Hensikt: Målet med studien er å undersøke hvordan fysioterapeuten utforsker pasienten sine vaner og væremåte ...
    • Å bli tatt av orkanen : en kvalitativ studie om opplevd hverdagsliv etter en traumatisk hodeskade 

      Sivertsen, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Traumatisk hodeskade er den ledende årsaken til langvarig funksjonshemninger hos unge voksne i dag. Skadene er ofte spredt og av diffus art, noe som gjør pasienter med traumatisk hodeskade til en svært heterogen gruppe. I denne studien har jeg har belyst hvordan hverdagslivet oppleves minimum ett år etter en traumatisk hodeskade. Dette i den hensikt å skape en bedre forståelse for de utfordringer ...
    • Å delta på gruppebehandling sammen med andre som har Cerebral Parese. En intervjustudie av ungdom med Cerebral Parese (CP) som går til gruppebehandling ledet av fysioterapeuter 

      Kongshavn, Eli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-05)
      Bakgrunn: Personer med cerebral parese (CP) er en stor heterogen pasientgruppe for barne- og ungdomsfysioterapeuter. Mange av personene med CP trenger livslang trening for å opprettholde funksjonen og for å forebygge sekundære muskel- og skjelettplager. Fysioterapeuter tilbyr ulike typer behandling, og det handler om å tilpasse et opplegg til den enkelte pasienten. Gruppebehandling er en behandlingsform ...
    • "Å falle, det kan jo hende alle!". Eldre hjemmeboende og risiko for fall. 

      Balteskard, Bjørg; Clancy, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-01)
      Fall og fallforebygging hos gamle personer har de siste årene fått økende oppmerksomhet. Få studier har tatt utgangspunkt i de gamles fortellinger og perspektiv. I denne artikkelen er eldre hjemmeboende personers tanker og erfaringer med fall og fallhendelser i fokus. Studien har et kvalitativt forskningsdesign og er basert på dybdeintervju med hjemmeboende personer over 75 år. Utvalget er ...
    • Å få og å ta i bruk eit teknisk hjelpemiddel - ei gåtefull reise. Ei kvalitativ undersøking av heimebuande eldre sine erfaringar. 

      Gramstad, Astrid (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2014-09-26)
      Formidling av tekniske hjelpemiddel er eit hyppig brukt verkty for å gjere eldre i stand til å bu heime så lenge som mogleg. Likevel veit ein lite om korleis eldre erfarer det å få og å ta i bruk tekniske hjelpemiddel. Kunnskap om erfaringane til brukarar av hjelpemiddel kan bidra til ei vidareutvikling av klientsentrerte og effektive helsetenester. Formålet med prosjektet var difor å undersøkje ...
    • Å føde hjemme: om stedlig sanselig erfaring i rommet 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Clancy, Anne; Voldner, Nanna (Chapter; Bokkapittel, 2016)
      Kapitlet belyser hva hjemmefødende kvinner og jordmødre forteller om fødsels­opplevelsen og om samspillet mellom mor, far og jordmor. Kapitlet bygger på en ny empirisk studie av sju fødekvinners narrativer og sju jordmødres hjemmefødselserfaringer. Forfatterne undersøker hvordan de, basert på fødekvinners subjektive erfaringer, kan forstå fenomenet hjemmefødsel i lys av estetikk og et stedsfilosofisk ...
    • Å gi seg selv mer tyngde. En kasusbeskrivelse av hvordan Psykomotorisk fysioterapi kan fremme utvikling av selvet 

      Norrøne, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-11)
      <p><i>Bakgrunn -</i> Kvalitative studier på psykomotorisk fysioterapi gir et bilde av en sammenheng mellom økt kontakt med egen kropp og økt bevissthet rundt seg selv som person, altså endringer i selvfunksjoner. Teori om kommunikasjon og utvikling av selvet kan belyse slike empiriske funn. Denne studiens mål er å utforske hvordan det som skjer i en behandlingstime med psykomotorisk fysioterapi kan ...
    • Å gjøre en god nok jobb for kreftpasienter 

      Jolma, Marielle F. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-03)
      Sammendrag Bakgrunn: Det er rundt 305 000 personer som lever med kreft i Norge og det er forventet at det vil bli flere i årene fremover. Kreftpasienter er beskrevet å ha mange ulike utfordringer og behov som må ivaretas, noe som dermed stiller krav til sykepleierne som skal gjøre denne jobben. Det er en forventning om at sykepleierne skal utøve helhetlig omsorg for både pasient, men også pårørende ...
    • Å ha diabetes, bare i en annen kropp. Foreldres erfaringer med å ha barn med diabetes type 1 – en kvalitativ studie 

      Furnes, Martine Arnesen; Tøndel, Kathrine Gladsø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-12-15)
      Å ha et barn med diabetes krever at foreldrene går inn i rollen som behandler. Behandlerrollen kan være så omfattende at for foreldrene kan det bli som å selv ha diabetes, bare i en annen kropp. Forskning på foreldreperspektivet i forbindelse med diabetes hos barn er begrenset. Dersom vi skal hjelpe foreldregruppen bør vi belyse hvilke erfaringer foreldre til barn med diabetes har. Gjennom ...
    • Å høyra meir enn dei fleste. Forståande perspektiv på levd erfaring av å høyra stemmer og lydar. 

      Kalhovde, Anne Martha (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-08)
      Hovudtema i denne hovudfagsoppgåva er levd erfaring av å høyra stemmer og lydar som einskilde menneske er åleine om å erfare. Omgrepet 'personleg erfarte stemmer og lydar' vert introdusert. Omgrepet viser til at høyrselsfenomena sitt særpreg er knytt til at dei berre kan høyrast av den som erfarar dei, at dei vert erfart som ikkje-meg, og at dei er forma gjennom livet til den som erfarer dei.
    • Å inkludere flyktninger i ordinært arbeidsliv - En studie av flyktningers erfaringer fra deltakelse i Introduksjonsprogrammet 

      Kolberg, Kai Morten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på intervju av fem personer som har erfaring med å være deltakere Introduksjonsprogrammet. Et kvalifiseringsprogram for å inkludere flyktninger til arbeidsdeltakelse. Studien har en fenomenologisk tilnærming, og følgende problemstilling belyses: Hvilken kjennskap har flyktninger med høyere utdanning til hurtigsporsordningen? - En studie ...
    • Å jobbe med selvskadende pasienter: Hva er problemet med det? - en kvalitativ studie om sykepleierens opplevelse av selvskading. 

      Karlstad, Grethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-05)
      Temaet som utforskes i denne oppgaven er sykepleiers opplevelse av selvskading. Hensikten med studien var å utforske hvilke belastninger sykepleiere opplever i sitt arbeid med pasienter med selvskadingsproblematikk. Selvskading oppleves dramatisk og de som må forholde seg til dette, preges ofte sterkt. Selvskading er ikke en diagnose, men pasienter innlegges ofte i akuttpsykiatriske sengeposter, ...
    • "Å jobbe med spedbarnskolikk." En kvalitativ studie av helsesøsters erfaringer med spedbarnskolikk 

      Skagen, Therese Katrin Furnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-09-30)
      Temaet for studien var spedbarnskolikk. Dette fordi det var ønskelig å få mer kunnskap om hvordan helsesøstre jobber med familier som opplever spedbarnskolikk. Det er en kvalitativ studie inspirert av en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført intervjuer med fire helsesøstre og studiens problemstillingen var; "hvordan møter helsesøstre familier hvor et spedbarn har kolikk?". Den ...
    • Å kle seg etter arbeidstøysretningslinje.Er det så viktig? 

      Lorentzen, Merete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-07)
      Forskrift om smittevern i helse- og omsorgstjenesten pålegger sykehus å ha infeksjonskontrollprogram. Infeksjonskontrollprogram skal blant annet inneholde retningslinjer for bruk av arbeidstøy. I arbeidstøysretningslinjen i Helse Nord står det blant annet at klokke og ring ikke er tillatt å bruke, samtidig som man er ikledd arbeidstøy, og i pasientrettet arbeid. Klokke og ring forhindrer god ...
    • Å lede eksperter inn i nye arbeidsmåter. Lederatferd ved implementering av primærhelseteam på fastlegekontor 

      Gaski, Margrete; Abelsen, Birgit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-15)
      Ledelse ved norske fastlegekontor er lite utforsket; fastleger deler ofte på ledelsesfunksjoner, og hver fastlege er i stor grad sin egen leder. Helsemyndighetene i Norge og andre land ønsker tverrfaglige team rundt utvalgte pasientgrupper, men mange fastleger er skeptiske. Artikkelen utforsker lederatferd når fastlegekontor skal utvikles fra en samling solopraksiser under samme tak til å bli ...
    • Å lede fram læring og kompetanseutvikling blant ansatte spredt for alle vinder. Det umuliges kunst? En kvalitativ studie om mellomlederes muligheter til å legge til rette for læring og kompetanseutvikling i hjemmetjenesten. 

      Børresen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-06)
      Bakgrunn og hensikt: I denne studien utforsker jeg mellomlederes muligheter til å legge til rette for læring og kompetanseutvikling i hjemmetjenesten. Hjemmetjenesten skiller seg fra sykehjem og andre institusjoner ved at de ansatte jobber alene store deler av døgnet. På grunn av dette fremstår hjemmetjenesten som læringsarena spesielt sårbar. Hensikten med denne studien er å skaffe kunnskap om ...
    • Å legge til rette. Engelsklæreres syn på kartlegging og vurdering av elever med dysleksi i videregående skole 

      Jensen, Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-03)
      Bakgrunn: Tema i studien er hvordan engelsklærere i videregående skole opplever kartlegging og vurdering av elever med dysleksi. Læreren tar mange avgjørelser gjennom en arbeidsdag, blant annet gjennom bruk av sitt profesjonelle skjønn. Denne studien belyser blant annet kraften av de skjønnsmessige vurderingene som ligger bak lærerens beslutning om bruk av kartleggingsresultater og hvordan vurderingen ...