• 15-åringers opplevelser av overvekt hos jevnaldrende : en fenomenologisk-hermeneutisk studie 

      Rognsaa, Reidun; Fredriksen, Sven-Tore Dreyer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-06-09)
      Hensikten med denne studien er å studere hvordan 15-åringer opplever overvekt hos jevnaldrende. Datamaterialet består av dybdeintervju med syv ungdommer. Det er benyttet fenomenologisk-hermeneutisk analyse. Ungdommene opplever å stå i en posisjon mellom makt og avmakt. I denne mellomposisjonen framkommer det at ungdommene distanserer seg ved hjelp av relasjonell makt, men samtidig setter de seg selv ...
    • ICU nurses´ lived experience of caring for adult patients with a tracheostomy in ICU: a phenomenological-hermeneutic study 

      Akroute, Abder Rahim; Brinchmann, Berit Støre; Hovland, Anders Wilhelm; Fredriksen, Sven-Tore Dreyer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08-04)
      <b><p>Background</b> The care of adult patients with a tracheostomy in intensive care unit is complex, challenging and requires skilled intensive care unit nurses. ICU nurses’ live experience is scarcely known. This study aimed to describe the lived experience of intensive care unit nurses of caring for adult patients with a tracheostomy in intensive care unit. <b><p>Methods</b> This study ...
    • Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag 

      Tingvoll, Wivi-Ann; Fredriksen, Sven-Tore Dreyer; Kassah, Bente Lind (Journal article; Peer reviewed; Tidsskriftartikkel, 2011)
    • Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag 

      Fredriksen, Sven-Tore Dreyer; Kassah, Bente Lind; Tingvoll, Wivi-Ann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-02-11)
      Hensikten med denne studien er å studere hvordan bruk av kvalitative forskningsmetoder kan skape faglig forståelse og innsikt hos studenter i helsefaglige videreutdanninger. Med utgangspunkt i en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming og et sosiokulturelt perspektiv, blir det diskutert hvordan det kan etableres en læringssituasjon der undervisning i kvalitative forskningsmetoder kan knyttes til ...