Blar i forfatter Det helsevitenskapelige fakultet "Johansen, Kurt Jonny"
    • Diagnostiske PET - radiofarmaka i Norge - klinisk bruk og utvikling 

      Johansen, Kurt Jonny; Fjellaksel, Richard (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-23)
      Hensikt - Formålet med denne artikkelen er å gi en oversikt over bruk og utvikling av PETradiofarmaka i Norge.<p> <p>Kunnskapsgrunnlag/Metode - Artikkelen bygger på innrapporterte tall over antall administrasjoner av radiofarmaka fra helseforetakene til Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA). Det ble benyttet ikke-systematisk litteratursøk i PubMed og Google Scholar frem til ...
    • Diagnostiske PET-radiofarmaka i Norge - klinisk bruk og utvikling 

      Johansen, Kurt Jonny (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-23)
      Utviklingen av undersøkelses- og behandlingsmetoder innen nukleærmedisinsk positronemisjonstomografi (PET) har økt i omfang og kompleksitet.<p> <p>Bruken av PET-radiofarmaka har økt og blitt mer spesifikt rettet mot ulike sykdomstilstander.<p> <p>Målsetningen med denne artikkelen er å gi en oversikt over bruk og utvikling av bildediagnostisk PET-radiofarmaka i Norge.
    • A new preparation method for preparation of liposomes-in-hydrogels primed for treatment of skin diseases 

      Ingebrigtsen, Sveinung Gaarden; Johansen, Kurt Jonny; Skalko-Basnet, Natasa; Holsæter, Ann Mari (Conference object; Konferansebidrag, 2014)
      <p>Liposomes are spherical vesicles that form spontaneously when phospholipids are dispersed in an aqueous medium. However, to get liposomes with a more unimodal size distribution, liposomes are usually processed further to reduced size and lammellarity, typically by extrusion, sonication or homogenization. <p>Liposome formulations for topical application needs a vehicle to assure the desirable ...
    • Radiography students´ experience using e-learning module in the subject nuclear medicine 

      Johansen, Kurt Jonny; Fjellaksel, Richard (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-05-24)
      Bachelor's degree in radiography is a high-tech health education. The subject nuclear medicine has been characterized by traditional and passive teaching methods with demotivated and inactive radiography students. As a tool to promote student activity, motivation, and learning, we developed and applied a new digital online teaching module in the subject nuclear medicine. In this study, we seek answers ...
    • Undersøkelse av en ny topikal antimykotisk "liposom-i-hydrogel" legemiddelformulering med virkestoffet flukonazol 

      Johansen, Kurt Jonny (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-20)
      Effektiv antifungal behandling er utfordrende og oppnå, og midler til systemisk bruk er forbundet med mange bivirkninger og interaksjoner. Lokal administrasjon er derfor å foretrekke. Målet for lokal dermal antimykotisk behandling er å maksimere deponeringen av legemiddel til huden, og samtidig unngå transdermal passasje med uønskete systemiske effekter, som bivirkninger og interaksjoner. I denne ...
    • Verdens nordligste radiografutdanning 

      Johansen, Kurt Jonny; Egestad, Helen; Nysted, Henning; Berglund, Runar; Lorentsen, Andrea Falk (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020)
      Norges arktiske universitet er en del av Institutt for helse- og omsorgsfag ved Det helsevitenskapelige fakultet. Radiografutdanningen er lokalisert på universitetsområdet i Tromsø i Medisinog helsefagbygget og har totalt 7,2 årsverk fordelt på heltids- og deltidsstillinger, deriblant en stipendiatstilling. Faglig bakgrunn hos ansatte er radiografer, stråleterapeuter, fysikere og farmasøyter. ...
    • Virtuelt CT-laboratorium som et studentaktivt undervisningsredskap 

      Johansen, Kurt Jonny (Conference object; Konferansebidrag, 2017-10-24)
      Radiografutdanningen uteksaminerer kandidater som skal praktisere innenfor høyteknologisk medisin, drive med utredning og behandling med stadig mer avanserte metoder. Dette stiller høye krav til både studentene og utdanningen. For å stimulere til studentaktivitet og best mulig læringsutbytte, tar vi i bruk nye pedagogiske metoder.