Show simple item record

dc.contributor.advisorSvartdal, Frode
dc.contributor.authorEliassen, Siri
dc.date.accessioned2012-08-20T07:45:14Z
dc.date.available2012-08-20T07:45:14Z
dc.date.issued2012-05-01
dc.description.abstractDenne studien undersøkte effekt av Aggression Replacement Training (ART) på om lag 70 barn og unge i Norge, samt viktigheten av motivasjonelle faktorer underveis i intervensjonen. Studien fokuserte på to mål: Effektdata basert på Sosial Skills Rating System (SSRS), der lærere og foreldre vurderte problematferd og sosial kompetanse før og etter ART-intervensjonen, og motivasjonsdata basert på et spørreskjema utviklet spesielt for implementering av ART i Norge. Barna svarte her på spørsmål om rekruttering, informasjon, funksjon, samt vurderte viktigheten av ulike elementer i ART. Effektmålene viste positive endringer i problematferd og sosial kompetanse. Motivasjonsdata viste at deltakerne vurderte funksjon av intervensjon som viktigst, og at barn og ungdom vurderte noen faktorer ulikt: barna skåret emosjonelt klima høyt, mens ungdommene vurderte elementer som ros og tilbakemeldinger som viktigst. Resultatene viste også at rekruttering påvirket deltakernes vurderinger ved at de som bestemte deltakelse selv og de som ble rekruttert av lærere vurderte de fleste faktorer som viktigere enn de som ble rekruttert av foreldre. Resultatene fra denne undersøkelsen indikerer viktigheten av å studere hva som ligger bak en dokumentert effekt i en atferdsintervensjon, og at brukernes erfaringer er sentralt.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4380
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4095
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2012 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901en
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri, barnepsykiatri: 757en
dc.subjectPsykologien
dc.subjectAtferdsintervensjonen
dc.subjectMotivasjonelle faktoreren
dc.titleAggression replacement training : deltakernes vurdering av motivasjonelle faktoreren
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)