• Fra dobbelt stigma til dobbel stolthet: språkkontakt i Nord-Norge i en ideologisk brytningstid 

      Johansen, Åse Mette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2010)
      Målsettinga med denne artikkelen er å skissere den språkideologiske kompleksiteten som gjelder for mange eldre flerspråkssituasjoner i Nord-Norge, det vil si kontaktsituasjoner som involverer samisk og/eller kvensk og norsk. Datagrunnlaget er henta fra en kvalitativ studie av språkbytte og språkbevaring i den tradisjonelt trespråklige kystbygda Olmmáivággi/Manndalen i Gáivuona suohkan / Kåfjord ...
    • Genus og substantivbøying i nordnorske språkkontaktområder 

      Conzett, Philipp; Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      Hva kjennetegner genuskategorien i langvarige kontaktsituasjoner som involverer norsk som er et genusspråk, og kvensk/samisk som ikke har genus? Forskningslitteraturen har så langt gitt oss to svar: for det første forenkling eller oppløsning, og for det andre stor og usystematisk variasjon. Vi presenterer her en ny studie av genus i nordlige språkkontaktområder der funnene peker mot alternative ...
    • 'I know the world in two languages': Sámi multilingual citizenship in textbooks for the school subject Norwegian between 1997 and 2020 

      Johansen, Åse Mette; Markusson, Elin Furu (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      This article presents how Sámi multilingual citizenship is represented in four textbooks for the school subject Norwegian in junior high school (school years 8–10). The books were published between 1997 and 2020. Based on insights from critical discourse analysis as well as research on language ideologies and multilingual citizenship, the study shows how textbooks gradually present a more detailed ...
    • Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema 

      Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Vi starter dette kapittelet med å slå fast at det per i dag ikke finnes noen norskdidaktisk klassikertekst som handler om arbeid med samiske tema i norskfaget. I mangel på en slik tekst har vi valgt å ta utgangspunkt i et samisk ordtak som – typisk for sjangeren – har vært tradert muntlig gjennom historien som en del av kulturell forvaltning av verdier og tankesett. I ordtaket settes det å finne ...
    • Samisk i norskfaget – fra plan til praksis 

      Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde (Book; Bok, 2023)
      Gjennom opplæringa skal elevene i den norske skolen få innsikt i samenes historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter. De skal også lære om mangfoldet og variasjonen i samisk kultur og samfunnsliv. Denne ressursboka skal bidra til at lærere får et godt grunnlag for å undervise om urfolkstematikk, og den skal hjelpe lærerstudenter og lærere til å ivareta intensjonene i gjeldende planverk om samisk i ...
    • Språkpolitikk og (u)synleggjering i det semiotiske landskapet på Universitetet i Tromsø 

      Johansen, Åse Mette; Bull, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      I denne artikkelen analyserer vi det semiotiske landskapet som famnar om og er ein del av staden Universitetet i Tromsø (UiT), inkludert Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). Analysen bygger på eit todelt datamateriale som om­fattar fotografi frå universitets­området i tillegg til relevante dokument om språk­lovgjeving og andre offisielle vedtak om språkbruk. Dei aktuelle språka er norsk (bokmål ...