• “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk 

      Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-22)
      Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå ...
    • Genus og substantivbøying i nordnorske språkkontaktområder 

      Conzett, Philipp; Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      Hva kjennetegner genuskategorien i langvarige kontaktsituasjoner som involverer norsk som er et genusspråk, og kvensk/samisk som ikke har genus? Forskningslitteraturen har så langt gitt oss to svar: for det første forenkling eller oppløsning, og for det andre stor og usystematisk variasjon. Vi presenterer her en ny studie av genus i nordlige språkkontaktområder der funnene peker mot alternative ...
    • Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway 

      Sollid, Hilde; Hiss, Florian; Pesch, Anja Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-25)
      This article critically examines the discourses concerning historical and transnational linguistic and cultural diversity in the semiotic landscape of a new teacher education building in Norway. In 2020, this building, housing the Department of Education, opened at UiT The Arctic University of Norway, in the city of Tromsø. Designing, constructing, and decorating a new building for a national ...
    • Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema 

      Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Vi starter dette kapittelet med å slå fast at det per i dag ikke finnes noen norskdidaktisk klassikertekst som handler om arbeid med samiske tema i norskfaget. I mangel på en slik tekst har vi valgt å ta utgangspunkt i et samisk ordtak som – typisk for sjangeren – har vært tradert muntlig gjennom historien som en del av kulturell forvaltning av verdier og tankesett. I ordtaket settes det å finne ...
    • Relexification in a Northern Norwegian dialect? 

      Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2003)
      This paper explores how the process of relexification can contribute to the understanding of the genesis of the new Norwegian dialect of Sappen in Nordreisa. The dialect has emerged in the context of language shift from Finnish to Norwegian, and the dialect syntax has features that might be regarded as products of relexification. One example is declarative main clauses with the finite verb in the ...
    • Samisk i norskfaget – fra plan til praksis 

      Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde (Book; Bok, 2023)
      Gjennom opplæringa skal elevene i den norske skolen få innsikt i samenes historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter. De skal også lære om mangfoldet og variasjonen i samisk kultur og samfunnsliv. Denne ressursboka skal bidra til at lærere får et godt grunnlag for å undervise om urfolkstematikk, og den skal hjelpe lærerstudenter og lærere til å ivareta intensjonene i gjeldende planverk om samisk i ...