• Drama, idyll og eventyr. Gunnar Sommerfeldts filmadaptasjon (1921) av Hamuns Markens grøde 

      Wærp, Lisbeth Pettersen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      This article examines Gunnar Sommerfeldt’s 1921 silent movie adaptation of Knut Hamsun’s Nobel Prize novel Markens Grøde [Growth of the Soil] (1917). The article argues that what characterizes this very first Hamsun film adaptation is its emphasis on the dramatic and the spectacular and its foregrounding of northern Norwegian nature. Inspired by Martin Lefebvre’s distinction in Landscape and Film ...
    • En to ganger servert oksesteik, et to ganger servert drama. Doktor Tomas Stockmann – en mannlig versjon av Nora Helmer 

      Wærp, Lisbeth Pettersen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-16)
      I et brev til sin forlegger, Frederik Hegel, datert Roma 21. juni 1882, kommenterer Ibsen En folkefiendes sjanger: «det har meget af lystspillets karakter ved sig, men også en al-vorlig grundtanke». I tråd med Ibsens uttalelse blir dette dramaet ofte lest som en politisk komedie med et alvorlig tema, samtidig som man mer eller mindre eksplisitt gir uttrykk for at det er litt uklart hva denne alvorlige ...
    • Hamsuns Markens grøde (1917) som sideskrift til Johan Turis Muitalus sámiid birra – En bog om lappernes liv (1910) 

      Wærp, Lisbeth Pettersen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-09)
      I 1911 skrev Hamsun en begeistret omtale av Johan Turis Muitalus sámiid birra – En bog om lappernes liv (1910), en bok som i dag regnes som en klassiker innen samisk litteratur. I denne nylesningen av Markens grøde (1917) argumenterer jeg for at Hamsuns nobelprisroman kan betraktes som et sideskrift til Turis bok. I likhet med Turis bok om samene er Hamsuns bonderoman en bredt anlagt beskrivelse av ...
    • Heterotopisk Svalbard-krim 

      Wærp, Lisbeth Pettersen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      How is the Arctic represented in modern crime fiction written by a female glaciologist, meterologist and polar explorer? Monica Kristensen is the author of a new, critically acclaimed, series of crime novels set in Svalbard. The first four novels of the series are Hollendergraven (2007, The Dutchman's Grave), Kullunge (2008, Coal Baby), Operasjon Fritham (2009, Operation Fritham), Den døde i Barentsburg ...
    • "Noget af et eksperiment". Harald Schwenzens stumfilmadaptasjon (1922) av Knut Hamsuns roman Pan (1894) 

      Wærp, Lisbeth Pettersen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-10)
      Hamsuns roman er komponert i korte, tilstands- og stemningsorienterte kapitler, har to kontrasterte jegfortellere, fire ulike tidsnivå, vekt på erindring, drøm, ubevisst sjeleliv og det irrasjonelle. Personene, særlig protagonistene Glahn og Edvarda, framstår uten klare motiver, og plotkomposisjonen er vag og åpen. En slik romankomposisjon er utfordrende å adaptere til film og skiller seg kraftig ...
    • Norwegian and Russian Mining and Mining Communities in Monica Kristensen's Oeuvre 

      Wærp, Lisbeth Pettersen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-16)
      Monica Kristensen is a Norwegian glaciologist, meteorologist, polar explorer and author of fiction (crime novels) and nonfiction (about expeditions, Svalbard, The Kings Bay Affair, and Roald Amundsen). In her altogether five crime novels, all of which take place in Svalbard, the plot is inextricably bound to place, i.e. to the Arctic. In two of her five crime novels, Kullunge and Den døde i Barentsburg, ...
    • Shakespeare in Ibsen's Drama 

      Wærp, Lisbeth Pettersen (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Through comparative reading, I elaborate on claims in previous Ibsen research on Shakespeare’s influence on Ibsen. The main point is that aspects of Ibsen’s wayof creating dramatic characters from Brand (1866), Ibsen’s Scandinavian breakthrough, via An Enemy ofthe people (1882) to his last and modernistic play When We Dead Awaken (1899), can be regarded asinfluenced by Shakespeare, ...
    • The Struggle for Existence. Ibsen's The Wild Duck (Vildanden , 1884) 

      Wærp, Lisbeth Pettersen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-12)
      In The Wild Duck the struggle for existence is humorously referred to in the dialogue:<p> <p>FRU SØRBY. Kammerherrerne mener, at bedes man til middag, så skal man også arbejde for føden, herr Ekdal.<p><p> DEN FEDE HERRE. I et godt madhus er det en ren fornøjelse. <p><p>DEN TYNDHÅREDE. Herre gud, når det gælder kampen for tilværelsen, så – (Ibsen 2009a, 27–28)<sup>1</sup><p><p>Moreover, the symbolism ...
    • The-play-within-the-film. Peer Gynt in Skjoldbjærg's En folkefiende (A Public Enemy) 

      Wærp, Lisbeth Pettersen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      In Erik Skjoldbjærg’s adaptation of Ibsen’s En folkefiende (An enemy of the people), another Ibsen play serves as a crucial intertext: In the film, the protagonist and his family watch a Chinese production of Ibsen’s Peer Gynt at the National Theatre in Oslo. This article examines Skjoldbjærg’s film as an Ibsen adaptation in which a second Ibsen play serves as a significant intertext, or ...