• Å skrive for og om undervisning og utdanning 

      Allern, Marit; Skaalvik, Mari Wolff; Iversen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-26)
      Vitenskapelig ansatte i høyere utdanning skriver for å formidle resultater fra forskning og utviklingsarbeid. Denne artikkelen rapporterer fra en studie om et skrivekurs over et år for universitetslektorer. Prosessen synliggjør utvikling av et praksisfellesskap gjennom kurset og peker på ulike barrierer mot skriving som måtte brytes i prosessen. For grupper av ansatte som har undervisning som sin ...
    • Helhet og sammenheng? Hvordan sikre dette basert på gjennomarbeidet pedagogisk komeptanse. 

      Allern, Marit (Conference object; Konferansebidrag, 2013)
      Forståelsen av hva pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning skal forstås, er slik vi møter den i sektoren svært variert. Selv om tendensen til å ønske raske løsninger gjennom “quick fix” og tips for opplegg, er det stadig vekk mye motstand mot at pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning skal ha en teoretisk utgangspunkt eller fundament og at kompetansen også må ha et visst omfang, jf. ...
    • Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning 

      Sandvoll, Ragnhild; Winka, Katarina; Allern, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-09-20)
      I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stilles det krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogisk merittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk merittering iverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016. Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon ...