Search
Now showing items 1-10 of 31
Manifesto: Uselessness as practise against System
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-28)
This thesis discusses Neoliberalism, Empire and production-consumptions cycles in relation to how we value the environment and art. It goes on to discuss how they are reinforced by, or impact on contemporary arts practice and participation in the arts industry, using the Fluxus Movement as an example. Two art works are discussed from the perspective of the artist and put into the context of global ...
Perspektiver på gehørarbeid i korpsundervisningen. En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-18)
Studien omhandler gehørarbeid i korpsundervisning, og tar for seg dirigentenes perspektiver på dette. Fokusområder er hvordan det arbeides målrettet med gehør i korpsundervisningen, samt hvilke holdninger dirigenter har til dette arbeidet. Hensikten med studien har vært å få innblikk i noen dirigenters arbeidsmåter og opplevelser, og på den måten kunne bidra til et større fokus på temaet. Datainnsamlingen ...
Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-06)
Tittel: Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver.
Hensikt: Hensikten har vært å undersøke hvorvidt det å integrere notelesingsundervisning som en fast del av korprøvene i et amatørkor kan være hensiktsmessig. Fokusområder har vært å undersøke om undervisningen påvirket korsangernes notelesingsferdigheter, samt holdninger til og bruk av noter.
Teoretisk forankring: I tillegg til ...
Flerstemte prima vista-oppgaver
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
Oppgaven er et pedagogisk utviklingsarbeid med tema flerstemte prima vista-øvelser. Den ene delen er et notemateriale, laget som et supplement til boka Hørelære. Med på notene av Niels Eskild Johansen (2006), og bygger på Johansens metodikk i melodilesing. Målgruppa er musikklinjeelever i videregående skole.
Oppgavens hovedproblemstilling er: “Hva slags utforming er det hensiktsmessig at flerstemte ...
Veien til høyere utdanning i musikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
Hensikten med denne studien er å få innsikt i hørelæreundervisningen på musikklinjene i Norge med fokus på innholdet i undervisningen og med mål om å se dette i sammenheng med innholdet i den nasjonale felles opptaksprøven i gehør for høyere utdanning i musikk. Studien baserer seg på en kvantitativ undersøkelse av 36 hørelærelærere på 23 musikklinjer i Norge. Det teoretiske utgangspunktet ligger i ...
Auditive knagger. En kvalitativ studie av jazzmusikeres arbeid med gehør
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
Denne studien beskriver jazzmusikeres tanker og arbeid med gehør i sitt musikervirke. Studien har som mål å gi innsikt i hva som er viktig å jobbe med i forhold til eget gehør, og samtidig belyse noen emner som kan inspirere til diskusjon omkring hørelærefaget i musikerutdanningen. Det empiriske materialet er basert på intervjuer med tre jazzmusikere i Norge. Studien tar for seg emner i gehørarbeid ...
Gester og gehør. En studie av hvordan to pedagoger bruker kroppslige gester i undervisningen for å utvikle gehør
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
Denne masteroppgaven handler om hvordan kroppslige gester kan brukes i undervisning for å utvikle gehør. Gjennom en kvalitativ kasusstudie av to erfarne pedagoger, beskriver oppgaven konkrete undervisningsaktiviteter der bruk av gester står sentralt. Studien tar sikte på å belyse hvordan disse aktivitetene kan tenkes å utvikle bestemte gehørferdigheter. Funnene fra studien gir grunnlag for å si at ...
Hva karakteriserer instrumentalundervisning og gehørarbeid ved Mandela Metro School of Arts (MMSA): en drøfting av en sørafrikansk undervisningspraksis i lys av didaktisk relasjonstenkning.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-28)
Målet med studien var å kartlegge hvilke undervisningsmetoder som ble brukt ved MMSA, og om min forestilling om hvor sterk gehørbasert undervisning sto ved skolen holdt stikk. Med utgangspunkt i min forforståelse, var jeg overbevist om at den sørafrikanske musikkundervisningen i stor grad var gehørbasert. Didaktisk relasjonstenkning er den teoretiske forankringen i studien, med fokus på den didaktiske ...
Kampen om gehørtreningsfaget i videregående skole. Hvor ble det av i Kunnskapsløftet? Hvordan kan veien videre se ut?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-05)
SAMMENDRAG
I denne studien fokuserer jeg på gehørtreningsfaget i videregående skole. Jeg ser på strukturene rundt gehørtreningen som det Bourdieu vil kalle for en kamp. Jeg har forsøkt å svare på følgende spørsmål: Hvor ble gehørtreningsfaget av i Kunnskapsløftet? Hvordan kan veien videre se ut for faget? Gjennom problemstillingen søker jeg ny og dypere kunnskap om hva som har skjedd med ...
Bristling at windows: Subversion through heterodox mythology
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-26)
This thesis is a narrative of an artistic development, drawing on the intersections of meaninglessness and meaning, as well as strategies to resist capitalist recuperation. The narrative moves from the absurd in art to the society of the spectacle through the philosophies of Albert Camus and Guy Debord, then proceeds to examine the works of Scott Walker, Tetsuya Ishida, Michio Fukuoka and Lawrence ...