• Barn og fysisk aktivitet i barnehagen: Hvordan kan aktivitetsnivået dokumenteres? 

      Stokke, Anne; Weydahl, Andi; Calogiuri, Giovanna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
      Vi målte det fysiske aktivitetsnivået til 42 barn i løpet av en vanlig dag i barnehagen ved hjelp av ulike instrumenter. Denne studien vil gi kunnskap om barns fysiske aktivitet i barnehagen, og om barnas aktivitetsnivå kan bli tilstrekkelig evaluert av lærerne eller om det er behov for tekniske målinger. Videre har vi sammenlignet de ulike instrumentene brukt i observasjonen. De ansatte i barnehagen ...
    • Et blikk på barns vikår for fysisk aktivitet i barnehager. En komparativ studie, 1981 og 2009 

      Stokke, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-01-01)
      Forskning viser at det fysiske miljøet er en nøkkeldeterminant for barns fysiske aktivitetsnivå. I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det: Barnehagen skal ha areal og utstyr nok, tilby gode oppvekstmiljø som er både trygge og utfordrende og som skal fremme læring og mestring (KD 2006). I denne artikkelen presenteres resultater fra en landsrepresentativ kvantitativ spørreundersøkelse ...
    • Et blikk på barns vilkår for fysisk aktivitet inne i barnehager : en komparativ studie, 1981 og 2009 

      Stokke, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-01-01)
      Det fysiske miljøet har betydning for barns lek og læring og det er viktig for kvaliteten i barnehagers virksomhet. Hvilke innemiljø tilbys barna, hvor mye tid får barna til lek inne og hvilke restriksjoner finnes knyttet til fysisk aktiv lek? Artikkelen vil især fokusere på kroppslig lek og endringer over tid. Derfor vil resultatene fra en landsrepresentativ kvantitativ spørreundersøkelse i norske ...
    • Hva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009 

      Stokke, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-01-01)
      Artikkelen viser empiri fra to like spørreskjemaundersøkelser, fra 1981 og 2009, der førskolelærerne selv skriver hva de gjør av virksomhet for å fremme fysisk aktivitet. Sammenlignes resultatene, viser det at det gjøres mer i dag for å fremme fysisk aktivitet enn i 1981. ”Å fornye det fysiske miljøet” var det eneste tiltaket det var gjort mindre av. En forklaring kan være mer naturmiljø i barnehagene ...