• Erfaringens kontinuum - om ungdom og identitetsmarkører 

      Arnesen, Jon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-12-17)
      Artikkelen er basert på et utviklings- og forskningsarbeid (2011 – 2014) ved barnevernspedagogutdanningen ved Høgskolen i Harstad. Artikkelen utforsker kunstdidaktikk gjennom en kroppsnær estetisk praksis som gir rom for estetisk erfaring. Den har fokus på hvordan estetisk kompetanse basert på en performativ praksis kan utvikles hos fremtidige barnevernspedagoger. Forfatteren undersøker hvilke ...
    • #KunstInnsatsen: Estetiske erfaringer og skjønnsvurderinger på asylmottak 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Arnesen, Jon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen omhandler et knippe kunstdidaktikeres skjønnsutøvelse i møte med et asylmottaks beboere. Forskerne beskriver og fortolker disse kunstdeltakernes skjønnsutøvelse og diskuterer hvordan denne skjønnsutøvelsen omsatt i en kunstpraksis kan inngå i utviklingen av det kulturelle demokrati. Studien bygger på dybdeintervju av syv strategisk utvalgte informanter. Empirien fortolkes innen et ...