Viser treff 141-160 av 571

    • Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid 

      Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim (Research report; Forskningsrapport, 2022)
      Prosjektet gir innsikt i hvordan profesjonsfelleskap i grunnskoler og videregående skoler jobber for at elevene skal oppleve Fagfornyelsens intensjoner, og hvordan lokale skolemyndigheter, skoleledelse, lærere og tillitsvalgte kan bidra til å styrke profesjonsfellesskapet i dette arbeidet.
    • Familieråd – metodetilpassing til samisk sosialt arbeid 

      Saus, Merete; Nygård, Reidunn Håøy (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04-02)
      I denne artikkelen diskuterer vi tilpassing av familieråd til ein samisk kontekst. Studien bygger på intervju med sosialarbeidarar i samiske område. Vi finn at familierådsmodellen sitt teoretiske grunnlag bør tematisere samisk storfamilie, samiske kommunikasjonsformer, samiske ideal for barnet si deltaking og familierådskoordinator si lokale tilknyting. Det teoretiske grunnlaget må diskutere at ...
    • Female Russian migrants in Norway and their stories about International Women’s Day 

      Wara, Tatiana; Munkejord, Mai Camilla (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-03-09)
      Although political relations between Russia and Norway have softened over the years, the symbolic boundaries persist. In this article, we illustrate how Russian female migrants in Northern Norway relate to these symbolic boundaries. Thus, perspectives from the phenomenology of the body and critical phenomenology are used to analyze qualitative data on how Russian female migrants experience the ...
    • Film som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksis 

      Wara, Tatiana; Douglas Aranibar, Marcela; Jensen, Tove Beate (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Akademiske idealer om kritisk tenkning, mangfold, forebygging av fordommer og rasisme er viktige for lærerutdanningen. Til tross for det viser studier av norsk lærerutdanning at lærerstudenter i liten grad blir utfordret på disse temaene, og de mangler både strategier og perspektiver til å håndtere fordommer og rasistiske ytringer i klasserommet (Lenz og Moldrheim, 2019; Røthing, 2020; Myrebøe, ...
    • «Finsk sisu» og «norsk» hoppmentalitet. Skiløping og skiftende kvensk minoritetsforståelse i fortellingene om «finske» Per Olsen og «hopperen» Bjørn Wirkola 

      Pedersen, Helge Christian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-02-20)
      Despite the importance of sport to society as a whole and to different minority groups, the role of sport in forming ethnic identities in the Nordic countries have not been thoroughly examined by academics. The historically diverse communities of orthern Norway, consisting of Kveens, Sámi and Norwegians has fostered great athletes. Skiers Per Olsen and Bjørn Wirkola from Alta are two of them who ...
    • Fire tekststykker knyttet til samemisjonæren Thomas von Westen 1717 - 1723 

      Skjelmo, Randi (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-12-19)
      Thomas von Westen (1682-1727) was responsible for a mission concerning the Sámi population in Norway in the early Eighteenth-Century. The mission was initiated by the Danish-Norwegian King Frederik 4th and the Society for Promoting Lutheran Christianity in Copenhagen 1715. von Westen wrote a significant number of documents concerning the mission. These documents comprise instructions, reports, public ...
    • Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere 

      Ballo, Øystein (Research report; Forskningsrapport, 2006)
      Prosjektet som omtales er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Tromsø (HiTø) og Høgskolen i Bodø (HBO). Rapporten omtaler prosjektet ved HitØ, men referer til samarbeidet der dette er relevant. HBO leverer egen rapport. Rapporten er todelt. I første del gis en grundig gjennomgang av opplegget for prosjektet. Prosjektet plasseres i forhold til et større omstillingsarbeid ved Høgskolen i Tromsø ...
    • Fleeting moments: young children’s negotiations of belonging and togetherness 

      Boldermo, Sidsel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-19)
      With the aim of developing new knowledge on inclusive practices for young children in early childhood education, the following research question was explored: what characterises young children's negotiations of belonging and togetherness in a diverse peer group in kindergarten? Data from field work in a young children's group in a multicultural kindergarten in Norway formed basis for the present ...
    • Fleksibilisering og femininisering i høyere utdanning:eksemplet desentralisert lærerutdanning 

      Skjelmo, Randi (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-02-08)
      En forløper for dagens fleksible utdanninger ved høgskoler og universitet var de desentraliserte lærerutdanningene som ble igangsatt på 1970-tallet. Flesteparten av studentene den gang var kvinner som ikke hadde anledning til å flytte til et studiested for å ta utdanning. Et uttalt siktemål var å ta i bruk den utdanningsreserven som husmødre representerte. Tiltaket var inspirert av det britiske Open ...
    • Flerstemmighet i veiledningssamtaler? En kasusstudie om triadisk FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen 

      Olsen, Rigmor (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-05)
      FoU-veiledning er en veiledningssituasjon i norsk grunnskolelærerutdanning (GLU) som er viet liten oppmerksomhet i forskning. Formålet med studien er å få innsikt i samhandlingen der studenter, praksislærer og universitetslærer deltar i triadisk FoU-veiledning. Det er økende behov for triadisk samhandling i norsk lærerutdanning, og FoU-veiledning har potensial til å imøtekomme dette. Veiledningssamtaler ...
    • Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen 

      Saus, Merete; Wara, Tatiana (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      I 2020 tråde det i kraft en ny lærerplan for skolen kalt fagfornyelsen. I den overordnede delen av læreplanen var ett av de tre nye tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring. De tverrfaglige temaene skal være gjennomgående og inkluderes i alle fag. Folkehelse og livsmestring er tema som mange lærere opplever som vanskelig å operasjonalisere i skolen. Mange fagdidaktikere opplever temaet som ...
    • Fonetisk gestuell transkripsjon 

      Nordli, Ingrid C. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      Fonetisk transkripsjon har en sentral plass i klinisk arbeid og har tradisjonelt sett vært knyttet til segmentale analyser av taleproduksjon. Men, segmenter er konstruerte lineære størrelser, enkeltlyder, og dekker ikke all aktivitet som finner sted i produksjon av tale, som er sammenhengende og dynamisk. Denne artikkelen presenterer en analysemetode hvor de artikulatoriske bevegelsene i ...
    • Food habits of school pupils in Tromsø, Norway, in the transition from 13 to 15 years of age 

      Øvrebø, Else Marie (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2011)
      The aim of this study was to investigate the development of food habits in adolescents in Tromsø, whether pupil behaviour regarding food habits had changed in grade 10 compared to grade eight, and whether this was linked to pupils` Home Economics lessons in grade nine. A total of 606 adolescents (321 boys and 285 girls) were studied on two different occasions – 2002 and 2005, A food-frequency ...
    • Foraging Eco-Ethology, Incentives and Motivations in the Kindergartens of Norway Based on Sámi and Norwegian Cultures 

      Bergan, Veronica; Laiti, Marikaisa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-08-09)
      Early childhood education (ECE) institutions in Norway highly value nature and outdoor activities. The framework plan for kindergartens encourages that children get insights into the origin of food. The approach for imparting this knowledge incentivises foraging in kindergartens. The eco-ethology of humans is dependent on cultural values and practices and what is available for harvest in the local ...
    • Forandringsspil: Om tangram, kalejdoskop og gådespil i H.C. Andersens “Sneedronningen” 

      Bartnæs, Morten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Denne artikel er en intertekstuelt og intermedialt orienteret læsning af “Sneedronningen”, hvor to af eventyrets kendetegn - dets modulære opbygning og dets spil med variationer - bliver set i lyset af samtidens debat om legetøjet tangram og kalejdoskop. Via sin tematisering af forestillinger om tom, uorganisk forandring placerer eventyret sig i den debat. Denne tilgang til teksten lægger vægt på ...
    • Forbitrelsens kunst : analyse og resepsjonsanalyse av to tekster av Amalie Skram og Torborg Nedreaas 

      Ramberg, Ingri Løkholm (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Amalie Skram dør i 1905, og Torborg Nedreaas blir født i 1906, som for å ta over en stafettpinne. Vi vet at Skram var en avgjørende leseropplevelse for den unge Nedreaas (Eriksen 1979; Grøgaard 1976). Hun oppga å måtte ta lange pauser fra å lese Skram fordi tekstene gikk sånn inn på henne – men at hun til gjengjeld var «ny hver gang» (Nedreaas 1973). Det er en gjenganger i forskningslitteraturen at ...
    • Forelesninger i programmering med Pascal. Utdrag 

      Thorvaldsen, Steinar (Lecture; Forelesning, 1990)
      Disse forelesningene ble i ulike varianter brukt en del av studiet Informatikk I (10 vt) etter den gamle rammeplanen av 1985. Som verktøy ble Turbo Pascal versjon 3.0, 5.0, 5.5, 7.0 og senere versjon 1.0 og 1.5 for Windows brukt. Turbo Pascal fra Borland i USA var i sin tid et banebrytende programmeringsverktøy som gjorde det mulig å utvikle profesjonell programvare på en liten PC, noe som før den ...
    • Foreword 

      Gaupseth, Silje; Federhofer, Marie-Theres; Aspaas, Per Pippin (Conference object; Konferansebidrag, 2013)
      “Travels in the North” is the title of a symposium that was hosted by the Centre franco-norvégien en sciences sociales et humaines, in Paris, 5–6 October 2011. The Centre is owned by the Norwegian Universities of Oslo, Bergen, Trondheim, and Tromsø, and constitutes a part of the Fondation Maison des Sciences de l’Homme in Paris. The symposium took place in conjunction with the annual meeting of the ...
    • Forskeren som minst mulig voksen 

      Helgesen, Mai Brit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-04-01)
      Denne artikkelen tar for seg metodologiske utfordringer knyttet til forskerens deltakelse i produksjon av datamaterialet. Tema her er å undersøke hvordan kunnskap om barn fremstilles ved å avklare hvilke væremåter og posisjoner forskeren inntar som observatør av de sosiale samhandlingene, som finner sted mellom deltakerne i barnehagen. Det empiriske materialet som presenteres i artikkelen er en del ...
    • Fortellinger om «en verden verdt å leve i»: om det grønne og det blå skiftet i ungdoms bærekraftengasjement 

      Saus, Merete; Vedeler, Gørill Warvik; Wara, Tatiana (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-15)
      Målet med denne artikkelen er å utforske om det finnes et regionalt særuttrykk i unges klimaengasjement. Utgangspunktet er studien «Aworld worth living in» hvor vi undersøker hva det vil si å leve et godt liv i Arktis. Vi spør hvordan ungdom i nord forstår hva det vil si å leve bærekraftig, og om denne forståelsen innebærer en form for opposisjon. Datamaterialet er fire dialogkaféer om temaet ...