Viser treff 179-198 av 570

    • Has the time come to use near-infrared spectroscopy in your science classroom? 

      Höper, Jan (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04)
      Smartphones, coupled with small mobile sensors, make it possible to work with nearinfrared (NIR) spectroscopy in science classrooms. NIR spectroscopy has become a standard analytical technology in various industries. These new devices enable students to create their own data in real time. This article presents an inquiry-based teaching unit, in which students analyse seemingly identical white crystals ...
    • Historier : til fortelling, lek og teater i barnehagen 

      Gaarder, Solveig (Book; Bok, 2007)
      Denne boka presenterer 64 historier fra flere land. De er beregnet på barn fra 2–6 år. Tanken bak boka er at den skal bidra til en god fortellerstund i barnehagen, hos dagmamma eller hjemme i sofakroken. Barn i førskolealder vil gjerne leke handlingen i historien de hører, og boka har mange forslag til ulike former for lek og teater. Det er stas når de voksne er med i leken, og ekstra stor stas når ...
    • Hodeløse menn og ihjelfrosne haikere : levende sagntradisjon fra Nord-Norge 

      Larsen, Ann Sylvi; Larsen, Roald (Book; Bok, 2002-11)
      I denne boka vil dere møte både gamle og nyere sagn. Noen av fortellingene vil leseren antagelig gjenkjenne, mens andre vil være ukjente. Boka rommer både fortellinger om merkelige hendelser som har gått på folkemunne i lengre tid og nyere personlige beretninger om underlige opplevelser. Det kommer stadig til nye sagn. Dette arbeidet kom i gang fordi vi ville undersøke om det fremdeles fortelles, ...
    • Holdninger blant studenter i barnehagelærerutdanningen til barn med særskilte behov 

      Haugen, Vivian D. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-14)
      Artikkelen belyser holdninger til barn med særskilte behov blant studenter i barnehagelærerutdanningen. Ved hjelp av et eksperimentelt design er det undersøkt om studentene utvikler mer positive holdninger til barn med særskilte behov fra de starter studiet til de avslutter studiet. Resultatene viser en signifikant økning i positiv holdning i løpet av studiet. Denne økningen er uavhengig av studentenes ...
    • How different national strategies of implementing digital technology can affect teacher educators. A comparative study of teacher education in Norway and New Zealand 

      Madsen, Siri Sollied; Archard, Sara; Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-04-10)
      Over ten years have passed since Norwegian educational reform implemented the use of digital tools as a required basic skill in all subjects and at all levels of Norwegian schools. However, government surveys show that there is still a significant gap between the intention of educational policies and what is actually practiced in Norwegian education. This gap has often been attributed to practitioners’ ...
    • How do teachers share and develop student ideas? 

      Drageset, Ove Gunnar; Eidissen, Thomas F. (Chapter; Bokkapittel, 2022-10-03)
      This article aims to try out a framework describing teacher positions based on an analysis of their interactions, and through this, gather ideas for further development of the framework. This article uses shared data from TWG 19, with data from five classrooms. These were analyzed by categorizing interaction from transcripts of the data. The analysis focuses mainly on the interactions related to one ...
    • How Does the Shift from Handwriting to Digital Writing Technologies Impact Writing for Learning in School? 

      Rønningsbakk, Lisbet (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      The shift from handwriting to using writing technologies are widespread in today’s schools. And where handwriting still is the most used method, it is supported with digital writing technologies. My aim in this article is to show and discuss some aspects on how digital writing technologies impacts learning in school. Writing is a frequent activity in all education and the shift from handwriting til ...
    • Hva er egentlig algebra på samisk 

      Fyhn, Anne Birgitte; Siri, May-Torill; Juuso, Inga Anne Marit (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Bør det utarbeides en egen samisk læreplan i matematikk, basert på samisk kultur, språk og tenkemåte? Ja, mener vi. Nordsamisk versjon av matematikkplanen, LK20S, er en direkte oversettelse av den nasjonale læreplanteksten. Det skaper utfordringer. Vi viser i dette kapittelet flere mulige nordsamiske oversettelser av substantiv og verb i setningen som redegjør for kunnskapsområdet ‘algebra’ i LK20S. ...
    • Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring 

      Rønningsbakk, Lisbet; Kamplid, Ingvild (Research report; Forskningsrapport, 2007)
    • Hva kan ordforrådet i skriftlige tekster til andrespråkselever fortelle oss om deres læreforutsetninger? 

      Martens, Guri (Research report; Forskningsrapport, 2009-10)
      I denne artikkelen bruker jeg tekster til to somaliske elever i 5.klasse for å drøfte sammenhengen mellom ordforråd og læringsmuligheter. Det dreier seg om svar på en prøve om middelalderen, og det er det produktive ordforrådet deres på norsk, slik det kommer til uttrykk i prøvesvarene, som danner basis for mi drøfting. Jeg trekker til en viss grad inn vokabularbruk i andre tekster av elevene og det ...
    • Hva Marius lærte oss : en studie av tilpasset undervisning og spesialundervisning for en elev med lese- og skrivevansker : rapport fra delprosjekt to på Naustvika skole. 

      Kamplid, Ingvild; Rønningsbakk, Lisbet (Research report; Forskningsrapport, 2012)
      I denne rapporten presenterer vi det andre delprosjektet i et tredelt prosjekt med fokus på tilpasset undervisning for elever med særskilte behov. Det første delprosjektet hadde tittelen: “Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring” og hadde fokus på tilrettelagt undervisning for eleven Ida som hadde ADD og sosial angst. Rapporten kan finnes på den digitale publikasjonskanalen Munin ...
    • Hva stimulerer utforskende undervisning i naturfag? Et studium av rollen for læreboken i noen norske ungdomsskoler. 

      Isaksen, Marianne; Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-11-30)
      Inquiry-based science education is highly emphasized in recent curricula. Our paper aims to find out more about the connections between science teachers’ orientation toward the textbook and the enabling of inquiry-based teaching. It will be important to map this connection better in improving how to facilitate inquiry-based education. The textbook has a strong position in the Norwegian school ...
    • Hvem skaper verdiene? 

      Killie, Kristin (Chronicle; Kronikk, 2015-11-28)
    • Hvem skaper verdiene? 

      Killie, Kristin (Chronicle; Kronikk, 2015-11-28)
    • Hvem tar ansvar? 

      Danielsen, Karin Helene; Frenning, Ingrid (Chronicle; Kronikk, 2013-02-15)
      Svømmeferdigheter. Over tid har barns grunnleggende ferdigheter i svømming blitt svakere. Nå bør de ansvarlige ta grep for å bedre situasjonen.
    • Hvilke vitenskapelige og etiske utfordringer ligger i valget av aksjonsforskningsperspektivet i tilknytning til et praktisk skoleutviklingsprosjekt? 

      Berger, Anne-Harriet (Research report; Forskningsrapport, 2006)
      Bakgrunnen for den forskning jeg vil skissere og drøfte i denne oppgaven er deltakelse i det landsomfattende prosjektet ”Veiledning av nyutdannede lærere”- heretter kalt VNL.. Dette er et landsomfattende prosjekt delt opp i regioner. Min gruppe dekker regionene Troms og Finnmark. Gruppa består av 4 pedagoger som er ansatt ved Universitetet i Tromsø, Høyskolen i Alta, Samisk Høyskole og Høyskolen i ...
    • Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø 

      Køller, Hans-Georg; Olufsen, Magne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og ...
    • Hvordan kan vi forstå barns tilfredshet med egen involvering i foreldremekling? 

      Strandbu, Astrid; Thørnblad, Renee; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-03)
      I forskningsprosjektet «Høring av barn i mekling» har vi studert meklinger hvor barn og ungdom har vært involvert i meklingsprosessen gjennom en samtale med mekler uten foreldrene til stede. Barn og unge er i all hovedsak svært tilfredse med å delta. Hvordan kan vi forstå denne tilfredsheten? Og hva sier dette om kulturelle kontekster for barndom i dag og barns posisjon i meklingskonteksten? I denne ...
    • Høgskoledidaktikk 

      Zoglowek, Herbert; Holum, Ellen (Research report; Forskningsrapport, 2004)