Viser treff 298-317 av 570

    • Maggots and Language in Paul Muldoon's Maggot 

      Moi, Ruben (Chapter; Bokkapittel, 2020-01-13)
      ‘Like the whorl of an out-of-this-world ear…,’ (74) run the first words of the one-sentence, four-stanza sign-centered sonnet ‘@.’ The most fluorescent language poem in Maggot appears as a very apposite sign of what can be termed Muldoonian ‘p@stmodernism.’ The term signals mainly post-Madoc poems in Muldoon’s poetry, from e.g. ‘Crossing the Line’ and ‘The Plot’ to several in this volume, which ...
    • Making Cultural Heritage Online. Lars Levi Laestadius’ Work and its Relevance in the Arctic Region 

      Larsen, Rolf Inge; Thorvaldsen, Steinar; Conzett, Philipp (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-05-01)
    • Maori-musikk og kultur på New Zealand 

      Eriksson, Anitha (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • Markens liljer. Henriette Gislesen og kvinneidealet - hjemmets pryd eller aktiv samfunnsborger? 

      Larsen, Rolf Inge (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
      Norske misjonskvinner havnet på midten av 1800-tallet i et dilemma mellom det tradisjonelle kvinneidealet i det norske samfunnet slik det var beskrevet i «Hustavlen» i Luthers lille katekisme, og vekkelseskristendommens personlige tro og ansvaret for å bringe evangeliet videre slik det er beskrevet i «Misjonsbefalingen». En av de ledende misjonskvinnene var Henriette Gislesen, som virket i ...
    • Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? 

      Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W; Stølen, Gerd (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke ...
    • Masters Students’ Perceptions of Distance and Transport Options 

      Olsen, Mirjam Harkestad; Gunntorsdottir, Hermina (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-08-11)
      This article is situated within the Arctic Regions North Norway and North/East Iceland. It presents a study on what motivates adults in Arctic regions to apply for and complete a Master’s degree in Education. Motivation is examined in relation to distance, transport options and degree completion times, focusing on whether distance and transport options were significant motivation factors for students ...
    • Masterutdanning i naturfag for grunnskolelærere. Erfaringer fra pilotprosjektet i Tromsø 

      Thorvaldsen, Steinar (Conference object; Konferansebidrag, 2019-01-19)
    • Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen 

      Jakhelln, Rachel Elise; Lund, Torbjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-11)
      Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Studiens datamateriale er i hovedsak fra møter i et profesjonelt læringsfellesskap hvor lærerutdannerne diskuterte erfaringer fra egen veiledningspraksis. I studien trekker vi veksler på internasjonal lærerutdanningsforskning og profesjonsteori. Masterveiledningen var utfordrende for ...
    • Matematikeren Marcel-Paul Schutzenberger 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2017)
    • Matematikkhistorie i grunnskolens lærebøker: en kritisk vurdering 

      Smestad, Bjørn (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • Mathematics Education Storylines and Cultures in Indigenous and Migrational Contexts 

      Simensen, Anita Movik; Huru, Hilja Lisa; Andersson, Annica; Herbel-Eisenmann, Beth Ann; Wagner, David Richard (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      In November 2022, we organised a conference where researchers, teachers, elders, doctoral students and prospective teachers from “all over the world” were invited to participate in conversations about mathematics education in Indigenous and/or migrational contexts. The conference took place in Alta, Northern Norway. In this area, Sami, Kven and Norwegian peoples live together side by side. This is ...
    • A mathematics teacher’s respectful listening in a culturally diverse class 

      Fyhn, Anne Birgitte; Berntsen, Gladys (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08-04)
      Respect and listening are two issues that are complicated to research. This paper presents how respectful listening may constitute one aspect of a teacher’s role in child-centered learning. The analysis focus on a teacher’s reflections about events that took place after she and a colleague carried out a mathematics teaching unit on culturally diverse children’s understanding of ‘pattern’. The teacher ...
    • Mathematics teaching in lávvues from the perspectives of Indigenous education and critical peace education 

      Nordkild, Siv Ingrid; Hætta, Ole Einar Isaksen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-04)
      This study focuses on how teaching is affected when two cultures meet: the Sámi culture, represented by the lávvu, and the culture of teaching mathematics in a school. It describes the use of the lávvu (a Sámi temporary dwelling) as a classroom for teaching mathematics. For several years, and in cooperation with researchers, the teachers at the Guovdageaidnu Lower Secondary Schoolg have been developing ...
    • Målt fysisk aktivitetsnivå i tre barnehager sommer og vinter 

      Danielsen, Karin Helene; Mathisen, Gunnar; Stålesen, Jarle Hansen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-02-01)
      <i>Bakgrunn</i>: Studier nasjonalt og internasjonalt indikerer at barn i alderen tre til fem år ikke oppnår retningslinjene for anbefalingene (2014) om minimum 60 minutter med moderat til høy fysisk aktivitet (MVPA) per dag. Studiens hovedmål var å undersøke fysisk aktivitetsnivå hos barnehagebarn i tre barnehager i alderen tre til fem år i en periode om vinteren og en periode om våren/sommere ...
    • Meaning making in a sixth-grade mathematics classroom through touch screen technology 

      Manshadi, Saeed (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-05)
      This paper presents a case study of two sixth-grade students’ use of an iPad as an instructional tool for mathematics. Based on their written and oral responses, we investigated and analyzed their meaning making process with mathematical content in a classroom where the iPad was a central tool for teaching practices. The analyses were based on Steinbring’s [(2005). The construction of new mathematical ...
    • Mellom Ararat og Tsjatsja - botanikeren Lars Levi Læstadius (1860-1861) 

      Sortland, Andy B. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      The Swedish pastor Lars Levi Laesstadius is most known for having founded the Laestadian Pietist revival movement. However, Laestadius was also a noted botanist and in this paper the most important of his scientific achievements are discussed. This article focuses on Læstadius’ work as a botanist and interest in a natural scientist until his dying day. His view of science was in fact quite ...
    • "Minoritised mathematics students are motivated by gratitude": An analysis of storylines in Norwegian public media 

      Ryan, Ulrika; Andersson, Annica; Herbel-Eisenmann, Beth; Huru, Hilja Lisa; Wagner, David (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021-09-05)
      As part of a larger participatory research project, we examine storylines about mathematics education and students from minoritised cultures and/or languages in Norwegian news media. We identify some of the positionings construed in this public discourse to consider what kinds of positionings are made available in relationship to education and mathematics education. In particular, we focus on one ...
    • Mobbing, digital mobbing og psykisk helse hos barn og unge i Tromsø 

      Thorvaldsen, Steinar; Westgren, Bodil Bakkelund; Egeberg, Gunstein Christoffer; Rønning, John Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-09-19)
      <p>Et utvalg av barne- og ungdomsskoler (alder 9–16 år) deltar i forskningsprosjektet «Trivsel i Tromsø». Disse skolene gjennomfører over flere år en omfattende undersøkelse av elevmiljøet. Denne artikkelen presenterer noen av resultatene fra prosjektets første skoleår (2013/14, N=878) og viser funn som er gjort om sammenhengen mellom psykiske vansker og ulike former for mobbing og trakassering. <p>Våre ...