• «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse 

      Antonsen, Yngve; Maxwell, Gregor; Bjørndal, Kristin Emilie W; Jakhelln, Rachel Elise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med økt fag- og forskningskunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opplæringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres ...
    • FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling? 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise (Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      De nye femårige grunnskolelærerutdanningene på masternivå skal kvalifisere for en profesjonsutøvelse som bygger på forsknings- og utviklingsarbeid (FoU). Det finnes få norske studier som undersøker hvordan lærere forstår og anvender forskningsbasert kunnskap i yrket (Mausethagen, 2015). Denne studien undersøker følgende forskningsspørsmål: Hvordan anvender nyutdannede lærere med master i ...
    • Key areas in the practicum for student teachers' professional development - A systematic review (2005-2020) 

      Sørensen, Yvonne; Bjørndal, Kristin Emilie W (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-20)
      Denne artikkelen presenterer en systematisk forskningsgjennomgang som retter oppmerksomheten mot praksisopplæring i lærerutdanning som arena for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Totalt 84 empiriske nasjonale og internasjonale studier, publisert i tidsrommet 2005–2020, inngår i studien og er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Forskningsspørsmålet vi besvarer, er: Hvilke områder i ...
    • Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? 

      Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W; Stølen, Gerd (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke ...
    • Newly qualified teachers’ understandings of research-based teacher education practices - Two cases from Finland and Norway 

      Jakhelln, Rachel Elise; Eklund, Gunilla Brita Maria; Aspfors, Jessica; Bjørndal, Kristin Emilie W; Stølen, Gerd (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-12)
      This study examines newly qualified teachers’ (NQTs) understandings of research-based teacher education practices by looking at two cases in Finland and Norway. The NQTs were interviewed after they had finished their master’s degrees and before they started their careers. The results of the individual semistructured interviews and a thematic analysis revealed a weak connection between research-based ...
    • Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen? 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-07)
      Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for skolen. Denne kvalitative studien undersøker hvordan de to første kullene ...
    • Om sammenhenger mellom forskningsspørsmål, aksjonsforskning, casestudier og generalisering 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Andreassen, Svein-Erik (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      The purpose of the article is to contribute to the discussion about the relationship between action research with qualitative data and generalization. Working towards this purpose, we look into two other elements of research design. These two are research questions and case study as a research strategy. We apply theoretical concepts about different types of action research, different types of case ...
    • Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling – en systematisk forskningsgjennomgang (2005–2020) 

      Sørensen, Yvonne; Bjørndal, Kristin Emilie W (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-20)
      Denne artikkelen presenterer en systematisk forskningsgjennomgang som retter oppmerksomheten mot praksisopplæring i lærerutdanning som arena for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Totalt 84 empiriske nasjonale og internasjonale studier, publisert i tidsrommet 2005–2020, inngår i studien og er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Forskningsspørsmålet vi besvarer, er: Hvilke områder i ...
    • Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      I dette kapitlet bruker vi teorien om praksisarkitekturer som en linse for å undersøke hvordan nyutdannede lærere med en femårig integrert masterutdanning erfarer å inkluderes og få støtte gjennom skolens læringspraksis det første året i yrket. Kapitlet gir innsikt i hvordan individuelle og sosiale læringspraksiser i skolen får konsekvenser for nyutdannede læreres videre læring og utvikling og deres ...
    • Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-10-18)
      Research studies have documented the causes of perceived stress in teachers, while less attention has been given to identifying appropriate stress-management strategies. The aim of this article is to provide insight into the strategies for coping with stress that newly qualified primary and lower secondary school teachers with a five-year integrated master’s degree from a Norwegian teacher education ...