• En studie av montessoripedagogikk. En kan ikke drasse med seg 17 epler hele livet 

      Vangen, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Med utgangspunkt i tilveksten av montessoriskoler i Norge har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har gått ut i skolen med et åpent blikk for å utforske montessoripedagogikken. Etter noen dager ute i observasjon ble jeg interessert i arbeid med materiell, og dette var det som skulle bli viktigst i mitt prosjekt. Gjennom observasjoner på 1.-3. trinn og intervju av montessoripedagoger har ...
    • Drømmelæreren - en kvalitativ studie om ulike elevers drømmelærer 

      Bjørklund, Ulrikke Elise Nilsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Jeg har i min oppgave tatt for meg hvordan ulike elever beskriver det mye omdiskuterte begrepet drømmelærer. Problemstillingen min lyder «På hvilken måte beskriver ulike elever sin drømmelærer?». Å være lærer handler i stor grad om bruk av klasseledelse. Klasseledelse et høyaktuelt tema i dagens skole som omfavner mye. Jeg valgte derfor ut hovedkategorier innenfor temaet som jeg mener er relevant i ...
    • Pedagogisk entreprenørskap - en muskel som kan trenes 

      Simonsen, Malin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Hensikten med masteravhandlingen er å se på hvordan begrepet pedagogisk entreprenørskap kan og bør forstås til bruk i grunnskolen. Jeg tar først et utvalg av forskningsrapporter for å se på studiens bakgrunn og relevans. Videre tar jeg et utvalg av teoretisk litteratur for å se på hva de kan si om begrepet og arbeidsmåten pedagogisk entreprenørskap. Neste steg for å besvare forskningsspørsmålet mitt ...
    • Eksemplets makt og frigjørende pedagogikk i LK06 

      Johnsen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Denne masteroppgaven har til hensikt å bidra til å belyse potensialet for lokalorientert pedagogikk i den norske skolen. Forskningsinteressen ligger i å finne ut om lokalorientert pedagogikk kan være et verktøy i arbeidet med tilpasset opplæring og kompetanseoppnåelse. Videre vil det fokuseres på hvilke muligheter og utfordringer som knyttes til dette. Forskningsstrategisk har det vært benyttet ...
    • «Lære å lære» - Vet vi hva det betyr? 

      Antonsen, Benedikte; Hoven, Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Målsetningen med denne studien er å bidra til forståelsen av ideen «lære å lære» til bruk i nasjonale læreplaner og i skolen. Vi undersøker hvordan ideen og begrepene metakognisjon og selvregulert læring framstilles i gjeldende læreplan LK06 og Ludvigsen-utvalgets NOU 2015:8, gjennom tekstanalyse av utvalgte deler av dokumentene. Videre søker vi innsikt i læreres oppfatning av ideen gjennom fokusgruppe ...
    • Å vite hva som foregår... Med vurderingspraksis i klasserommet i fokus 

      Falstad, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Formativ vurdering er en del av underveisvurdering, som er lovpålagt i forskrift for opplæringsloven. Formativ vurdering skal hjelpe elevene til å se egen læring og læringsprosess. Fokuset på bruk av vurdering i klasserommet har blitt større, og flere forskningsprosjekter har sett på hva som skal gjøres for at vurderingen blir en naturlig del av undervisningspraksisen til den norske læreren. I ...
    • Hva er digital kompetanse? En empirisk og teoretisk undersøkelse om digital kompetanse i skolen. 

      Skogli, Silje Anneth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Denne masteroppgaven omhandler hva digital kompetanse betyr i skolen. Det innebærer hvordan digital kompetanse er definert, hvilke intensjoner læreplanverket har og hvordan lærere opplever dette. Gjennom teoretisk undersøkelse har jeg definert digital kompetanse i skolen til å omfatte det å ha operative ferdigheter, evnen til å vurdere når ulike digitale verktøy og ressurser er hensiktsmessige å ...
    • Muntlige ferdigheter i skolen - et skudd som trenger vann for å spire. Et kvalitativt studie om begrepets forståelse i forskning og praksis 

      Storø, Lene; Sørvig, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Dette er et kvalitativt studie, hvor vi har forsket på hvordan muntlige ferdigheter blir forstått i forskning, teori og i tillegg hos to lærere på to forskjellige skoler. Vi hadde en hypotese om at de muntlige ferdighetene stilles i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene, selv om de likestilles i læreplanen. Gjennom et dypdykk i tematikken har vi sett hvor nødvendig arbeid og utvikling ...
    • Hvilke krav og føringer til arbeidsmetode finnes i LK-06? - En kvalitativ analyse av kompetansemål 

      Madsen, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      I denne oppgaven har jeg utforsket forskningsspørsmålet "Hvilke krav stilles og hvilke føringer legges for bruk av arbeidsmetoder i ulike kompetansemål i LK-06?". For å svare på forskningsspørsmålet har jeg valgt å stille to underspørsmål: "På hvilken måte påvirker kompetansemålene i LK-06 valg av arbeidsmetoder?" og "På hvilken måte kan ulik forståelse og tolkning av begreper i kompetansemål påvirke ...
    • Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen 

      Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entreprenørskap vil være svaret på hvordan skolen kan ivareta framtidens kompetansekrav i forhold til ...
    • «Superblikket». En kvalitativ studie om tegning som læringsaktivitet 

      Henriksen, Gunn Heidi; Vestå, Ane Elise Jensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      I dette masterprosjektet ønsket vi prøve ut hvordan tegning i skolen kan påvirke elevers læring. Tegning benyttes mye i skolen, men vår erfaring er at læringsfokuset ofte uteblir i den sammenheng. Vi anvendte casestudie i gjennomføringen av prosjektet, hvor vi utførte undervisning for 3. og 6.trinn, med tegning som sentral læringsaktivitet. Ved hjelp av observasjon, loggbok samt intervju av elever ...
    • Stress i læreryrket - Mindfulness som stressmestringsverktøy 

      Fagerli, Ingeborg Marie; Wilhelmsen, Christina Solheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Bakgrunnen for denne studien er at både nasjonal og internasjonal forskning dokumenterer at stress er et problem i læreryrket. Forskning viser at mindfulness kan være en ressurs i å redusere stress, og med utgangspunkt i dette ønsket vi å undersøke forskningsspørsmålet: Hva opplever lærere som stressende i yrket og hvordan kan mindfulness være en ressurs for lærere i å håndtere stress i skolehverdagen? ...
    • Problematferd og inkludering 

      Walseth, Håvard (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2016-11-01)
      I denne oppgaven ønsker jeg å stille spørsmålstegn ved inkluderingsideologien når det kommer til elever som utviser alvorlig problematferd. Inkluderingsbegrepet tok for alvor sitt inntog i norsk sammenheng på starten av 90-tallet i forarbeidet til L97 og etter ratifiseringen av Salamancaerklæringen i 1994. I 1992 ble de statlige spesialskolene nedlagt etter en omfattende reform, og det ble opp til ...
    • Fritidsklubbens hemmelighet. En studie av hva vi kan lære av fritidsklubben for å skape et mobbefritt miljø. 

      Simonsen, Christina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-14)
      Formålet med denne studien er å undersøke fritidsklubben som arena for mobbing, eller som mobbefri arena. Flere foreldre har gitt tilbakemelding til en fritidsklubb at deres barn opplever mobbing og krenkelser på skolen, men ikke på fritidsklubben. Dette til tross for at de samme barna oppholder seg på begge arenaene. Studien tar sikte på å belyse synspunktene til en av de ansatte i fritidsklubben. I ...
    • Digital mobbing - hva er det? 

      Aders, Hilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-04-24)
      I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan elever, lærere og foreldre i barneskolen forstår og forholder seg til digital mobbing. Undersøkelsen ble gjort ved at elever i 6. og 7. klasse skrev fortellinger om digital mobbing mens fem lærere og to foreldre i grupper ble intervjuet om temaet. Analysen av elevtekstene og intervjuene viser at det går et skille mellom barne- og voksengenerasjonen i ...
    • Helt OK. En kvantitativ studie av hvordan foreldrene oppfatter arbeidsplanen 

      Angell, Lisa Arvida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-06)
      I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvantitativ undersøkelse i form av en survey. Jeg har undersøkt hvordan 110 foreldre oppfatter og bruker arbeidsplanen som elvene får fra skolen, og hva arbeidsplanene inneholder. For å finne svar på problemstillinga måtte jeg gå inn i teorien og undersøke hvor arbeidsplanene kom fra, hva som var intensjonen da de ble innført, og se dette i sammenheng ...
    • Man må ha flere kaniner i hatten! En lærers måte å tilpasse matematikkundervisningen på 

      Jensen, Ragnhild-Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-08)
      Jeg har gjennomført en casestudie der jeg har undersøkt hvordan en bestemt lærer ivaretar elevenes faglige forutsetninger i matematikk gjennom tilpasningene han gjør. I tillegg har jeg undersøkt hvilken oppfatning fem av elevene hans har til faget da jeg mente det var sannsynlig at elevene kom til å ha en positiv holdning dersom de opplevde gode tilpasninger. Gjennom analysering og drøfting av ...
    • Leseforståelse i et flerspråklig klasserom. Arbeid med leseforståelse hos minoritetsspråklige elever 

      Iversen, Marte Schjølset (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)
      Bakgrunnen for studien er at minoritetsspråklige elever scorer lavere på leseferdigheter i tester som PISA og nasjonale prøver enn jevngamle majoritetsspråklige elever gjør (Lesesentret, 2013; Hvistendahl, 2009:76-77; Kjærnsli & Jensen, 2016:28). Det viser seg at undervisningen som er rettet mot de minoritetsspråklige elevene ofte er tilfeldig, og av varierende kvalitet (Alver, 2009:86; Hvistendahl, ...
    • Elever med ekstraordinært læringspotensial. Hvem er de og hvordan tilpasse opplæringen for dem? 

      Henriksen, Nina Mari; Hansen, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Målsetningen med denne studien er å bidra til økt kunnskap om elever med ekstraordinært læringspotensial. Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi undersøker hvordan en kan identifisere elevgruppen og tilpasse opplæringen etter deres behov. Vi har også sett på hvilke konsekvenser det kan føre med seg dersom dette ikke skjer. Elevgruppen kan være høyt presterende, men er ikke nødvendigvis det. ...
    • Seksualitetsundervisning. «Gudene vet hva seksualundervisning egentlig er altså …» 

      Hansen, Kjersti Sofie; Hebnes, Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Bakgrunnen for denne studien er en interesse for utviklinga av god seksualitetsundervisning i grunnskolen. Det arbeides politisk med å definere hva en slik undervisning skal innebære i norsk skole. Kunnskapsdepartementet har foreslått at det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring bør romme undervisning i seksualitet, og Helse- og omsorgsdepartementet har utarbeida en strategi for seksuell ...