• Eksemplets makt og frigjørende pedagogikk i LK06 

      Johnsen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Denne masteroppgaven har til hensikt å bidra til å belyse potensialet for lokalorientert pedagogikk i den norske skolen. Forskningsinteressen ligger i å finne ut om lokalorientert pedagogikk kan være et verktøy i arbeidet med tilpasset opplæring og kompetanseoppnåelse. Videre vil det fokuseres på hvilke muligheter og utfordringer som knyttes til dette. Forskningsstrategisk har det vært benyttet ...
    • Elever med ekstraordinært læringspotensial. Hvem er de og hvordan tilpasse opplæringen for dem? 

      Henriksen, Nina Mari; Hansen, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Målsetningen med denne studien er å bidra til økt kunnskap om elever med ekstraordinært læringspotensial. Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi undersøker hvordan en kan identifisere elevgruppen og tilpasse opplæringen etter deres behov. Vi har også sett på hvilke konsekvenser det kan føre med seg dersom dette ikke skjer. Elevgruppen kan være høyt presterende, men er ikke nødvendigvis det. ...
    • Elever med stort læringspotensial og tilpasset opplæring. En begrepsavklaring og forslag til hvordan tilpasse opplæringen for dem 

      Mikalsen, Sandra Iselin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I forskningslitteraturen er det et mangfold av ulike benevnelser som i stor grad omtaler den samme elevgruppen. I denne avhandlingen har jeg introdusert betegnelsen «elever med stort læringspotensial» gjennom en sammenstilling av de ulike benevnelsene. Dette ble gjort for å tydeliggjøre likheter mellom benevnelsene slik at elevgruppen kunne samles under én felles betegnelse. Avhandlingen har fokusert ...
    • "En kan ikke lære å bygge lego uten legoklosser" - En kvalitativ studie om utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse 

      Isaksen, Silje Elisabeth Bjørklund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Dette prosjektet handler om profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på lærere og deres utvikling innenfor den profesjonsfaglige digitale kompetansen. Jeg har benyttet meg av det kvalitative forskningsintervjuet for å få en dypere innsikt i profesjonsfaglig digital kompetanse gjennom følgende forskningsspørsmål, Hvordan jobber lærere for å utvikle deres profesjonsfaglige digitale kompetanse? Hva ...
    • «En måte å jobbe på for å sette eleven i sentrum for egen læring». En kvalitativ studie om muligheter og utfordringer ved implementering av cooperative learning som undervisningsmetode 

      Sjåfjell, Hanna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Det innføres ny læreplan i norsk skole høsten 2020. Med denne blir det økt fokus på blant annet sosial læring. Cooperative learning er en undervisningsmetode som kan legge til rette for sosial læring gjennom læring i samspill. Målsettingen med denne studien er å skaffe kunnskap og innsikt i hvordan cooperative learning kan og bør benyttes for å fremme elevers læringsutbytte etter prinsippet om ...
    • En studie av montessoripedagogikk. En kan ikke drasse med seg 17 epler hele livet 

      Vangen, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Med utgangspunkt i tilveksten av montessoriskoler i Norge har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har gått ut i skolen med et åpent blikk for å utforske montessoripedagogikken. Etter noen dager ute i observasjon ble jeg interessert i arbeid med materiell, og dette var det som skulle bli viktigst i mitt prosjekt. Gjennom observasjoner på 1.-3. trinn og intervju av montessoripedagoger har ...
    • Engelsk i den fådelte skolen. Tilpasset opplæring i engelskfaget med aldersblanding 

      Hundstad, Tom-Olav (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne oppgaven spør og drøfter jeg hvordan lærere ved en fådelt skole organiserer engelskundervisningen gjennom sin fortolkning av prinsippet om tilpasset opplæring. Oppgaven har basis i det sosiokulturelle perspektivet for læring, med teori grunnlagt i tilpasset opplæring, engelsk fagdidaktikk og aldersblanding i den fådelte skolen. Jeg har brukt observasjon og intervju som forskningsmetoder for ...
    • Enten går det bra, eller så går det over! Arbeid med elevers psykiske helse, resiliens og livsmestring i skolen 

      Loftås, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne masteravhandlingen handler om psykisk helse i skolen. Oppgaven er en studie der en søker å avdekke hvordan skolen, som en svært sentral utviklingsarena, arbeider for å bidra til utvikling av resiliente barn og unge som blir i stand til å mestre livene sine. Studien tar for seg fire informanter i ulike roller i skolen, men med fellesnevneren at de arbeider med elever. Informantene arbeider ...
    • Entreprenørskap i barneskolen. En skrue som kan strammes 

      Strømslid, Silje Akselsen; Mjørlund, Brit-Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Målsetningen med studiet er å bidra til økt forståelse for ideen pedagogisk entreprenørskap til bruk i barneskolen. Målsetningen ble til av den grunn at fenomenet pedagogisk entreprenørskap defineres på mange ulike måter, og vår erfaring viste at dette problematiserer forståelsen lærerne har av begrepet, særlig i barneskolen. Dokumentanalysen av læreplanens generelle del, prinsipp for opplæring, ...
    • Et blikk på lesestrategier - fra lærerperspektivet. Engasjerte læreres begrunnelser for anvendelse av lesestrategier i egen undervisning. 

      Simonsen, Elisabeth Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om undervisning i lesestrategier på barneskolenivå. Jeg ønsket å belyse læreres didaktiske begrunnelser for deres strategiundervisning i henhold til lesing av tekst. I tillegg ville jeg rette et fokus mot læreres begrunnelser av lesestrategier i lys av tilpasset opplæring. Jeg har dermed stilt følgende forskningsspørsmål: Hvilke didaktiske begrunnelser ...
    • Et inkluderende læringsmiljø. «Jeg jo heller utdanne en som blir en søkkanes likanes kar, enn at han blir jævlig god i matte» 

      Knudsen, Marte Alstad; Ulriksen, Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne masteravhandlingen har vi undersøkt hvilke refleksjoner lærere har rundt temaet inkluderende læringsmiljø, samt hvilke muligheter og utfordringer som er løftet frem som sentrale i dette arbeidet. Forskningen er av kvalitativ karakter med en hermeneutisk tilnærming. I denne studien har vi gjennomført to intervjuer av kontaktlærere ved fjerde trinn, som senere er analysert med en temasentrert ...
    • Et klasserom utenfor klasserommet. Mestring gjennom uteskole- og nærmiljøpedagogikk 

      Østvold, Åse; Dahn, Gunille Lovise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Med denne studien ønsket vi å finne ut hvordan uteskole kan bidra til nærmiljøpedagogikk ved en distriktsskole. Gjennom bruk av kvalitativ metode, har vi både gjennomført intervju og vært ute i feltet for å observere ved en distriktsskole i vår kommune. Vi har vært opptatt av å komme nærmere inn på respondentene og deres opplevelser med, og oppfatning av uteskole og nærmiljø. Som lærerstudenter går ...
    • Et samfunnsaktivt dramaforløp. «Tenk om det hadde vært så gøy hver dag, da hadde jeg jo hatt lyst til å gå på skolen» 

      Hansen, Henriette Elise Thorsteinsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Målsetningen med denne studien er å forbedre min egen undervisningspraksis, samt å inspirere til å prøve ut nye læringsformer i skolen. Jeg har utforsket dramaforløp som læringsform, og sett på muligheten for å bruke denne metoden til å trekke skolens nærmiljø inn i undervisningen. Med utgangspunkt i en felles utfordring man kjenner til og erfarer i små lokalsamfunn i Norge, at utmark gror igjen ...
    • Et utvidet klasserom. En kvalitativ studie av naturen som læringsressurs 

      Johannessen, Sigrid Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Bakgrunnen for denne studien er basert på lærernes oppgave til å ruste elevene til arbeids- og samfunnslivet. Dette er en av oppgavene som lærerne har ifølge den generelle delen i kunnskapsløftet. I forhold til dette, ser jeg det som hensiktsmessig å ta i bruk «et utvidet klasserom» for å kunne forankre kunnskapsløftet inn i opplæringen til elevene. Målet for denne studien har vært å finne ut av ...
    • Faktorer med betydning for matematikkprestasjoner på 4. trinn. En kvantitativ analyse av data fra TIMSS. 

      Hætta, Kai Ante (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg sammenhengen mellom elevsvarene og matematikkskår i TIMSS for elever på 4.trinn i Norge. I dette arbeidet har jeg brukt de statistiske metodene; prinsipal minste kvadraters metode (PLS), korrelasjonsanalyser, prinsipal komponent analyse (PCA), kovariansanalyse og multippel lineær regresjon. Flere spørsmålsvariabler hadde sammenheng med matematikkskår og av ...
    • Flerspråklighet - en lite utvunnet ressurs. En kvalitativ studie av bruk av flerspråklighet som ressurs i undervisning, ved hjelp av drama som metode 

      Hansen, Silje; Nøkland Sollied, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      I skolens styringsdokumenter understrekes det at flerspråklige elever og mangfold har en plass i norsk skole. Utdanningen skal formidle kunnskap om dette mangfoldet, og gi alle elever kompetanse til å kunne delta i et multikulturelt samfunn. Den norske samfunnsdebatten har de siste 50 årene båret preg av en problemorientert tilnærming til flerspråklighet (Aarsæther, 2017, s. 65), hvor elevenes ...
    • «Fordi den er mer på strek enn de andre». En studie om begrepsutvikling 

      Steinsvik, Laila (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-21)
      Denne oppgaven handler om begrepsutvikling og begrepsforståelse hos elever på mellomtrinnet, med fokus på elevaktive metoder. Jeg har benyttet meg av kvalitative metoder for å få en dypere innsikt i arbeid med begrepsutvikling og begrepsforståelse, og har ved hjelp av disse metodene prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål: «Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for arbeid med begrepsforståelse ...
    • Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen 

      Sivertsen, Robin Hilmarsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-16)
      Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang. I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det vil si å være trygg og god, for å prøve å danne en forståelse for hvordan en trygg og god overgang kan ...
    • Fremtidens medborgere. En kvalitativ studie om læreres fokus på elevmedvirkning i klasserommet 

      Haaland, Elisabeth Vorin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne kvalitative studien har jeg hatt elevmedvirkning som tema, og problemstillingen min har vært: Hvilket fokus har lærere på elevmedvirkning i klasserommet? For å avgrense studien har jeg benyttet forskningsspørsmålene: a) Hvordan legger lærere opp til elevmedvirkning gjennom didaktiske grep i undervisningen? b) Hvilket utbytte fremheves av lærerne at elevene får av elevmedvirkning? Jeg ...
    • Fritidsklubbens hemmelighet. En studie av hva vi kan lære av fritidsklubben for å skape et mobbefritt miljø. 

      Simonsen, Christina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-14)
      Formålet med denne studien er å undersøke fritidsklubben som arena for mobbing, eller som mobbefri arena. Flere foreldre har gitt tilbakemelding til en fritidsklubb at deres barn opplever mobbing og krenkelser på skolen, men ikke på fritidsklubben. Dette til tross for at de samme barna oppholder seg på begge arenaene. Studien tar sikte på å belyse synspunktene til en av de ansatte i fritidsklubben. I ...