• ”Ja, det er mye morsommere og da lærer man mye mer”. En studie om læringseffekt av lekser i engelskfaget 

      Røssland, Rikke Holta (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan en kan arbeide med leksene i engelskfaget for å øke elevenes læringsutbytte på 7. trinn. Dette har jeg undersøkt ved å benytte meg av en kvalitativ metode med intervju av elever og samtale med engelsklærer. I tillegg har jeg benyttet meg av en aksjon, som ble planlagt med bakgrunn i elevintervjuene. Studiet tar utgangspunkt i tidligere ...
    • «Jeg trodde ikke tekstanalyse var noe for småtrinnet». En litteraturdidaktisk modell for arbeid med skjønnlitteratur 

      Ingilæ, Anne-Kari; Isaksen, Kristin Elisabeth Bakkehaug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      I forbindelse med masterarbeidet vårt utviklet vi en modell for arbeid med skjønnlitteratur. Den skal fungere som et verktøy for læreren i arbeidet med å utvikle elevenes litterære kompetanse. Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke modellens funksjonalitet for både lærers bruk og elevens læring. Som forskningsdesign har vi benyttet aksjonsforskning, som er et forskende partnerskap med ...
    • Kan vi stole på lærebøkene? En kvalitativ studie om samsvaret mellom læreplanmål og lærebøker 

      Iversen, Hanne I. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne masteravhandlingen belyses samsvaret mellom kompetansemålene i LK06 og et utvalg av lærebøker som benyttes i undervisningen på mellomtrinnet i den norske grunnskolen. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming der jeg benytter meg av kvalitativ tekstanalyse som forskningsmetode. I studien blir det først foretatt en analyse av kompetansemålene i LK06. Dette blir gjort ved å dele de ...
    • Kartleggingsprøver i matematikk, er det verdt det? 

      Karlsen, Markus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-21)
      Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan kartleggingsprøver og kartleggingsresultater blir benyttet i skolen. For å svare på min problemstilling har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, med intervju som metode. Jeg har presentert relevant teori, rettet mot matematisk kompetanse og vurdering, for å ha et bedre grunnlag i min analysedel. UDIR (2021a) skriver at en av ...
    • De "klarer seg selv". Om å identifisere og tilrettelegge undervisning for evnerike elever 

      Eidesen, Ann-Charloth Norum; Sodefjed, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Målet med dette forskningsprosjektet er å bidra til økt fokus og forståelse av evnerike elever i skolen. Prosjektet er en kvalitativ studie, der vi har benyttet oss av kvalitative intervju, med observasjon som supplerende metode. Vi har tatt for oss forskningsspørsmålet «Hvordan kan lærere identifisere evnerike elever og tilrettelegge undervisningen for dem?», hvor vi har intervjuet lærere og rektorer ...
    • Koding som digital grublis. En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering 

      Iversen, Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Dette prosjektet viser hvordan læringsstrategiene til elevene påvirkes gjennom programmering i Scratch. Elevene jobber problemløsende, men benytter få problemløsningsstrategier. Prosjektet går ut på å undersøke om, og hvordan elever på mellomtrinnet jobber problemløsende i programmering, og om de benytter seg av de kjente problemløsningsstrategiene. Prosjektet er en kvalitativ studie hvor det er ...
    • Kommunikasjon som virkemiddel for læring. Et kvalitativt case-studie som belyser ulike faktorer knyttet til kommunikasjon i matematikk. 

      Hansen, Knut Vidar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Fokuset i denne studien er på hvordan den matematiske kommunikasjonen påvirker elever på 7. trinn innenfor emnet volum ved ulike tilnærminger. Kommunikasjon i matematikk er essensielt for å utvikle den relasjonelle forståelsen i matematikk. Innenfor dette har jeg gjennomført et kvalitativt case-studie og gjort lydopptak av elevarbeid i mindre grupper som jobber mot to forskjellige tilnærminger; en ...
    • Kompetansebehov i fådelte skoler. Fådelte skolers behov og grunnskolelærerutdanningens tilbud 

      Svendsen, Miriam Duveke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I denne studien har jeg forsket på om det er samsvar mellom den femårige grunnskolelærerutdanningen og det som er behov i fådelte skoler. Fådelte skoler er skoler som har ulike klassetrinn som får undervisning i samme klasserom. Sentralisering er en av grunnene til at det er blitt færre fådelte bygdeskoler, men det finnes fortsatt både mange fådelte skoler og distriktskoler i Norge. Forskning viser ...
    • Kreativitet i fagfornyelsen - En litteraturgjennomgang av kreativitet i utdanning 

      Storjord, Kristoffer (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Kreativitet er et vidt og mye diskutert tema forskning og politikk. I diskusjonen blir kreativitet i utdanning ofte omtalt som noe positivt. Det som er mindre omtalt er hva kreativitet er, og hvordan man underviser for å utvikle kreativitet. I dag er den norske skolen i endring, der de nye læreplanene nylig er blitt innført i skolen. Bakgrunnen for denne studien er at læreplaner har stor ...
    • «Kroppsøving er liksom ikke så viktig». Kroppsøving som allmenndannende fag. Muligheter og utfordringer for å fremme livslang bevegelsesglede 

      Høiberget, Margrethe Elise; Andersen, Ellinor Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Bakgrunnen for denne studien er at vi ser behov for forskning på kroppsøvingsfaget på barnetrinnet, og da spesielt hvordan formålet i læreplan til kroppsøving praktiseres. Målsetningen med denne studien er å bidra til økt innsikt om hvordan kroppsøving kan praktiseres som et allmenndannende fag. Vi undersøker hvilke muligheter og utfordringer kroppsøvingslærere står overfor i arbeidet med å fremme ...
    • "Kunnskap er ikke farlig, det gir makt" - seksualitetsundervisningen på barnetrinnet sett i et forebyggende perspektiv 

      Bergtun, Sara Kristin Ramjit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      Masteravhandlingen er en kvantitativ studie som vurderer seksualitetsundervisningen på barnetrinnet. Utgangspunktet for diskusjonen er resultatene fra et spørreskjema gjennomført av elever på 7.trinn. Her vurderer de sin egen undervisning og når de selv skulle ønske de fikk første introduksjon av en rekke temaer. Problemstillingens formulering er; hvilke temaer bør seksualitetsundervisning på ...
    • Lek + læring = sant? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i den didaktiske tilretteleggingen for lekpreget undervisning 

      Lillebo, Tonje; Kristiansen, Mariann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Vi valgte å gjennomføre en kvalitativ studie med formål å besvare følgende forskningsspørsmål: 1. Hva legger lærere på 1.trinn i begrepet lekpreget undervisning? 2. Hvilke muligheter og utfordringer ser lærere på 1.trinn i den didaktiske tilretteleggingen for lekpreget undervisning? Vi inngikk et forskende partnerskap sammen med to lærere i én førsteklasse, der vi planla og gjennomførte et ...
    • Lekser - ”en gammel tradisjon eller en nødvendighet i den norske skolen?” 

      Torbergsen, Anna-Marie Bensnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      Oppgavens mål er å få lærernes syn på lekser i skolen samt deres vurdering om lekser nødvendig. Jeg ønsker med denne undersøkelsen å være med på å skape undring og sette i gang noen tankeprosesser hos både dagens og fremtidige lærere om deres leksepraksis. Problemstillingen for oppgaven er Lekser - ”en gammel tradisjon eller en nødvendighet i den norske skolen?” For å finne svar på min problemstilling ...
    • Leseforståelse i et flerspråklig klasserom. Arbeid med leseforståelse hos minoritetsspråklige elever 

      Iversen, Marte Schjølset (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)
      Bakgrunnen for studien er at minoritetsspråklige elever scorer lavere på leseferdigheter i tester som PISA og nasjonale prøver enn jevngamle majoritetsspråklige elever gjør (Lesesentret, 2013; Hvistendahl, 2009:76-77; Kjærnsli & Jensen, 2016:28). Det viser seg at undervisningen som er rettet mot de minoritetsspråklige elevene ofte er tilfeldig, og av varierende kvalitet (Alver, 2009:86; Hvistendahl, ...
    • Livsmestring som tverrfaglig tema - sett fra et lederperspektiv. En kvalitativ studie av skolelederes forståelse av livsmestring i fagfornyelsen, samt hvordan skolelederne planlegger å implementere temaet på 1.-7. trinn 

      Mannsverk, Anne Grethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)
      Formålet med denne masteravhandlingen er å belyse skolelederes forståelse av livsmestring, og hvordan de planlegger å implementere emnet i skolen. Gjennom fagfornyelsen i læreplanverket blir livsmestring sammen med folkehelse ett av tre tverrfaglige temaer. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming, der jeg har foretatt halvstrukturerte intervju av to skoleledere på 1.-7. trinn. Funnene fra ...
    • «Lære å lære» - Vet vi hva det betyr? 

      Antonsen, Benedikte; Hoven, Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Målsetningen med denne studien er å bidra til forståelsen av ideen «lære å lære» til bruk i nasjonale læreplaner og i skolen. Vi undersøker hvordan ideen og begrepene metakognisjon og selvregulert læring framstilles i gjeldende læreplan LK06 og Ludvigsen-utvalgets NOU 2015:8, gjennom tekstanalyse av utvalgte deler av dokumentene. Videre søker vi innsikt i læreres oppfatning av ideen gjennom fokusgruppe ...
    • "Lærer-i-rolle", et bidrag i skriveopplæringen? Pedagogisk utviklingsarbeid gjennom et aksjonsforskningsbasert singlecase-studie. 

      Brox, Åse Cecilie; Berglund, Kristine Olive (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan den dramapedagogiske metoden «Lærer-i-rolle» kan bidra i skriveopplæringen på småtrinnet. I masteroppgaven vil vi fokusere på hva metoden lærer-i-rolle tilførte skriveopplæringen. Problemstillingen vår belyser vi gjennom kvalitative forskningsmetoder i form av ulike typer kvalitative forskningsintervju, observasjoner og elevtekstanalyser. ...
    • Læreres arbeid med overgrepsutsatte elever. Innspill til læreres kunnskapsgrunnlag 

      Søderholm, Ida; Nordtømme, Katarina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Lærerprofesjonens grunnleggende verdier bygger på prinsipper og verdier om barns rettigheter. Barns rettigheter skal fremmes og forsvares i skolen. Hvert år blir mange barn utsatt for seksuelle overgrep. Enkelte barn som har vært usatt går gjennom oppveksten uten å få hjelp. Studiens målsetting har derfor vært å øke vår kunnskap og kompetanse, slik at vi kan sikre og ivareta elever som er eller har ...
    • Læreres perspektiv på lek. «Det er vår plikt som lærere i skolen å være et lekende menneske» 

      Knutsen, Trine Elisabeth Eide; Mortensen, Vanja Kumaran (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      Målsettingen med masteravhandlingen er å undersøke hvordan lærere forstår og bruker lek i undervisningen på 1. og 2. trinn. Gjennom bruk av kvalitativ forskningsstrategi, ble empiri innsamlet ved intervju og observasjon, der utvalget besto av syv lærere fra tre ulike skoler. Bakgrunnen for valg av tema var et ønske om å lære mer om hva en lekende praksis innebærer, da vi hadde lært mindre om dette ...
    • Læring under åpen himmel 

      Lange, Anette Horsberg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I denne masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på lærere og elevers tanker om uteskole på mellomtrinnet. Jeg vil også se på ulike muligheter og utfordringer som finnes ved bruk av uteskole. Metodene jeg har benyttet meg av er intervjuet fire lærere, samt hatt en digital spørreundersøkelse blant elleve elever på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålene var: «Hvilke muligheter ...