• Lek + læring = sant? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i den didaktiske tilretteleggingen for lekpreget undervisning 

      Lillebo, Tonje; Kristiansen, Mariann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Vi valgte å gjennomføre en kvalitativ studie med formål å besvare følgende forskningsspørsmål: 1. Hva legger lærere på 1.trinn i begrepet lekpreget undervisning? 2. Hvilke muligheter og utfordringer ser lærere på 1.trinn i den didaktiske tilretteleggingen for lekpreget undervisning? Vi inngikk et forskende partnerskap sammen med to lærere i én førsteklasse, der vi planla og gjennomførte et ...
    • Lekser - ”en gammel tradisjon eller en nødvendighet i den norske skolen?” 

      Torbergsen, Anna-Marie Bensnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      Oppgavens mål er å få lærernes syn på lekser i skolen samt deres vurdering om lekser nødvendig. Jeg ønsker med denne undersøkelsen å være med på å skape undring og sette i gang noen tankeprosesser hos både dagens og fremtidige lærere om deres leksepraksis. Problemstillingen for oppgaven er Lekser - ”en gammel tradisjon eller en nødvendighet i den norske skolen?” For å finne svar på min problemstilling ...
    • Leseforståelse i et flerspråklig klasserom. Arbeid med leseforståelse hos minoritetsspråklige elever 

      Iversen, Marte Schjølset (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)
      Bakgrunnen for studien er at minoritetsspråklige elever scorer lavere på leseferdigheter i tester som PISA og nasjonale prøver enn jevngamle majoritetsspråklige elever gjør (Lesesentret, 2013; Hvistendahl, 2009:76-77; Kjærnsli & Jensen, 2016:28). Det viser seg at undervisningen som er rettet mot de minoritetsspråklige elevene ofte er tilfeldig, og av varierende kvalitet (Alver, 2009:86; Hvistendahl, ...
    • Livsmestring som tverrfaglig tema - sett fra et lederperspektiv. En kvalitativ studie av skolelederes forståelse av livsmestring i fagfornyelsen, samt hvordan skolelederne planlegger å implementere temaet på 1.-7. trinn 

      Mannsverk, Anne Grethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)
      Formålet med denne masteravhandlingen er å belyse skolelederes forståelse av livsmestring, og hvordan de planlegger å implementere emnet i skolen. Gjennom fagfornyelsen i læreplanverket blir livsmestring sammen med folkehelse ett av tre tverrfaglige temaer. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming, der jeg har foretatt halvstrukturerte intervju av to skoleledere på 1.-7. trinn. Funnene fra ...
    • «Lære å lære» - Vet vi hva det betyr? 

      Antonsen, Benedikte; Hoven, Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Målsetningen med denne studien er å bidra til forståelsen av ideen «lære å lære» til bruk i nasjonale læreplaner og i skolen. Vi undersøker hvordan ideen og begrepene metakognisjon og selvregulert læring framstilles i gjeldende læreplan LK06 og Ludvigsen-utvalgets NOU 2015:8, gjennom tekstanalyse av utvalgte deler av dokumentene. Videre søker vi innsikt i læreres oppfatning av ideen gjennom fokusgruppe ...
    • "Lærer-i-rolle", et bidrag i skriveopplæringen? Pedagogisk utviklingsarbeid gjennom et aksjonsforskningsbasert singlecase-studie. 

      Brox, Åse Cecilie; Berglund, Kristine Olive (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan den dramapedagogiske metoden «Lærer-i-rolle» kan bidra i skriveopplæringen på småtrinnet. I masteroppgaven vil vi fokusere på hva metoden lærer-i-rolle tilførte skriveopplæringen. Problemstillingen vår belyser vi gjennom kvalitative forskningsmetoder i form av ulike typer kvalitative forskningsintervju, observasjoner og elevtekstanalyser. ...
    • Læreres arbeid med overgrepsutsatte elever. Innspill til læreres kunnskapsgrunnlag 

      Søderholm, Ida; Nordtømme, Katarina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Lærerprofesjonens grunnleggende verdier bygger på prinsipper og verdier om barns rettigheter. Barns rettigheter skal fremmes og forsvares i skolen. Hvert år blir mange barn utsatt for seksuelle overgrep. Enkelte barn som har vært usatt går gjennom oppveksten uten å få hjelp. Studiens målsetting har derfor vært å øke vår kunnskap og kompetanse, slik at vi kan sikre og ivareta elever som er eller har ...
    • Læreres perspektiv på lek. «Det er vår plikt som lærere i skolen å være et lekende menneske» 

      Knutsen, Trine Elisabeth Eide; Mortensen, Vanja Kumaran (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      Målsettingen med masteravhandlingen er å undersøke hvordan lærere forstår og bruker lek i undervisningen på 1. og 2. trinn. Gjennom bruk av kvalitativ forskningsstrategi, ble empiri innsamlet ved intervju og observasjon, der utvalget besto av syv lærere fra tre ulike skoler. Bakgrunnen for valg av tema var et ønske om å lære mer om hva en lekende praksis innebærer, da vi hadde lært mindre om dette ...
    • Læring under åpen himmel 

      Lange, Anette Horsberg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I denne masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på lærere og elevers tanker om uteskole på mellomtrinnet. Jeg vil også se på ulike muligheter og utfordringer som finnes ved bruk av uteskole. Metodene jeg har benyttet meg av er intervjuet fire lærere, samt hatt en digital spørreundersøkelse blant elleve elever på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålene var: «Hvilke muligheter ...
    • Læringsmiljø hos de yngste elevene – hva er spesielt med det? En kvalitativ studie av en lærers arbeid med læringsmiljø på første trinn 

      Dalstein, Ida Marie; Pedersen, Lise Olaussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)
      Læringsmiljø er et vidt og komplekst begrep som kan forstås på mange måter. Bakgrunnen for studien er at vi ut fra flere synspunkt, tidligere forskning og teori opplever å få lite innsikt i hva som skal til for å danne et godt læringsmiljø på første trinn. Studien omhandler nettopp dette; hvordan man som lærer kan etablere og utvikle et godt læringsmiljø på første trinn. Dette er en kvalitativ ...
    • Man må ha flere kaniner i hatten! En lærers måte å tilpasse matematikkundervisningen på 

      Jensen, Ragnhild-Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-08)
      Jeg har gjennomført en casestudie der jeg har undersøkt hvordan en bestemt lærer ivaretar elevenes faglige forutsetninger i matematikk gjennom tilpasningene han gjør. I tillegg har jeg undersøkt hvilken oppfatning fem av elevene hans har til faget da jeg mente det var sannsynlig at elevene kom til å ha en positiv holdning dersom de opplevde gode tilpasninger. Gjennom analysering og drøfting av ...
    • "Med alt maset og all teknologien rundt oss, så er vi nødt til å komme oss ut, vi er nødt til å aktivisere oss" - En kvalitativ studie om uteskolens danningspotensial 

      Bergan, Synne Hegg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-02)
      I denne studien undersøkes sammenhengen mellom uteskole, danning og målstyring. Temaet er valgt med bakgrunn i egne interesser, innføring av de tre tverrfaglige temaene som kom med Kunnskapsløftet 2020 og uteskolens aktualitet som følge av koronapandemien. Målet med studien har vært å få innsikt i uteskolens danningspotensial, gjennom å undersøke følgende problemstilling: Hvilke kvaliteter ved ...
    • Medvirkning og medbestemmelse - Finnes det svar i LK20 på hva begrepene betyr? 

      Moe, Guro Hogseth; Olavsen, Amanda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)
      Formålet med denne studien er å undersøke om Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjennom sine fremstillinger av begrepene medvirkning og medbestemmelse, gir oss større innsikt om hva begrepene faktisk innebærer i skolen. Dette gjør vi ved å gjennomføre temasentrert tekstanalyse av læreplanen – herunder overordnet del og læreplaner for fag – der hovedfokuset likevel er på overordnet del. I ...
    • "Meld det inn, følg magefølelsen, ikke vær redd for å trå feil, husk å tenke på barnas beste". En masteroppgave om elever som har blitt utsatt for vold og overgrep 

      Vollstad, Solveig; Aspen, Linda Merethe Madsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Hensikten med denne masteroppgaven har vært å belyse hvordan lærere kan møte og støtte elever som har opplevd vold eller overgrep. Spørsmålene vi har stilt informantene handler om hvilken kunnskap og kompetanse lærerne mener er viktig å ha for at elevene skal vite at læreren kan være en trygg voksen for barna. Vi har også undersøkt hvordan skolekulturen kan være med på å ivareta de utsatte barna. ...
    • Mens leken er god. En kvalitativ studie om hvordan lek kan bidra til å skape en god skolestart 

      Teig, Aurora Petrea; Skogstad, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)
      I denne studien har vi undersøkt hvilken betydning lek kan ha for skolestarten. Dette gjorde vi gjennom kvalitative intervjuer med førsteklasselærere og en forelder, observasjoner i klasserom og en spørreundersøkelse som ble besvart av flere foreldre. Vi hadde i forkant av studien et inntrykk av at det er lite fokus på lek i førsteklasse, og ville undersøke hvorvidt dette stemte, og få et innblikk ...
    • Misoppfatninger om desimaltall. Kartlegging av misoppfatninger hos elever på 5-trinn og diagnostisk undervisning som metode for begrepsutvikling i desimaltall 

      Karlsen, Linn-Mari; Stark, Kathrine Bakkelund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Misoppfatninger om desimaltall er et kjent fenomen i litteraturen. Derfor stilte vi oss undrende til hvilken grad dette forekommer i dagens klasserom. Problemstillingen for oppgaven var "På hvilken måte kan diagnostisk undervisning bidra til å avdekke misoppfatninger, slik at elevene kan utvikle begreper knyttet til desimaltall". Masteravhandlingens teoretiske referanseramme er konstruktivismen. ...
    • Mobbing i skolen. Hvordan kan lærere forebygge det? 

      Eriksen, Marthe Therese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I dette forskningsprosjektet undersøkes det hvordan lærere kan arbeide med å forebygge mobbing blant elevene i skolen. Jeg har gjort en kvalitativ studie hvor fire informanter bestående av to lærere, en rektor og en som har spesialisert seg innenfor mobbing har blitt intervjuet om temaet. Ideen og ønsket er å kunne være i stand til å stoppe mobbing allerede før den oppstår, og øke bevisstheten rundt ...
    • Muntlige ferdigheter i skolen - et skudd som trenger vann for å spire. Et kvalitativt studie om begrepets forståelse i forskning og praksis 

      Storø, Lene; Sørvig, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Dette er et kvalitativt studie, hvor vi har forsket på hvordan muntlige ferdigheter blir forstått i forskning, teori og i tillegg hos to lærere på to forskjellige skoler. Vi hadde en hypotese om at de muntlige ferdighetene stilles i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene, selv om de likestilles i læreplanen. Gjennom et dypdykk i tematikken har vi sett hvor nødvendig arbeid og utvikling ...
    • Nasjonale prøver i lesing. Hvordan tar lærerne resultatene i bruk? 

      Johansen, Marius Aleksander (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      I denne oppgaven tar jeg utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan tar lærere i bruk resultatene fra nasjonale prøver i lesing? Studien fokuserer på Fjellbekken skole og hvordan noen av lærerne på denne skolen arbeider med resultatene fra nasjonale prøver. Oppgaven ligger innenfor en fenomenologisk tilnærming, der jeg ser på læreres handlinger og deres erfaringer. Jeg gjennomførte et kvalitativt ...
    • Nasjonale prøver og TIMSS som læreplan? En komparativ og temasentrert studie av LK06, TIMSS og nasjonale prøver 

      Nordahl, Ingrid Solhaug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I denne avhandlingen skal jeg studere samsvaret mellom kompetansemål i LK06 og nasjonale-/internasjonale prøver. Studien har en hermeneutisk tilnærming hvor jeg benytter et ateoretisk fortolkende casestudie til å først analysere og dele opp læreplanmål, for så å plassere oppgavene innenfor de delmålene de dekker. Jeg har redegjort for begrepet læreplan og plassert LK06, samt presentert teori om ...