• Man må ha flere kaniner i hatten! En lærers måte å tilpasse matematikkundervisningen på 

      Jensen, Ragnhild-Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-08)
      Jeg har gjennomført en casestudie der jeg har undersøkt hvordan en bestemt lærer ivaretar elevenes faglige forutsetninger i matematikk gjennom tilpasningene han gjør. I tillegg har jeg undersøkt hvilken oppfatning fem av elevene hans har til faget da jeg mente det var sannsynlig at elevene kom til å ha en positiv holdning dersom de opplevde gode tilpasninger. Gjennom analysering og drøfting av ...
    • "Med alt maset og all teknologien rundt oss, så er vi nødt til å komme oss ut, vi er nødt til å aktivisere oss" - En kvalitativ studie om uteskolens danningspotensial 

      Bergan, Synne Hegg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-02)
      I denne studien undersøkes sammenhengen mellom uteskole, danning og målstyring. Temaet er valgt med bakgrunn i egne interesser, innføring av de tre tverrfaglige temaene som kom med Kunnskapsløftet 2020 og uteskolens aktualitet som følge av koronapandemien. Målet med studien har vært å få innsikt i uteskolens danningspotensial, gjennom å undersøke følgende problemstilling: Hvilke kvaliteter ved ...
    • Medvirkning og medbestemmelse - Finnes det svar i LK20 på hva begrepene betyr? 

      Moe, Guro Hogseth; Olavsen, Amanda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)
      Formålet med denne studien er å undersøke om Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjennom sine fremstillinger av begrepene medvirkning og medbestemmelse, gir oss større innsikt om hva begrepene faktisk innebærer i skolen. Dette gjør vi ved å gjennomføre temasentrert tekstanalyse av læreplanen – herunder overordnet del og læreplaner for fag – der hovedfokuset likevel er på overordnet del. I ...
    • "Meld det inn, følg magefølelsen, ikke vær redd for å trå feil, husk å tenke på barnas beste". En masteroppgave om elever som har blitt utsatt for vold og overgrep 

      Vollstad, Solveig; Aspen, Linda Merethe Madsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Hensikten med denne masteroppgaven har vært å belyse hvordan lærere kan møte og støtte elever som har opplevd vold eller overgrep. Spørsmålene vi har stilt informantene handler om hvilken kunnskap og kompetanse lærerne mener er viktig å ha for at elevene skal vite at læreren kan være en trygg voksen for barna. Vi har også undersøkt hvordan skolekulturen kan være med på å ivareta de utsatte barna. ...
    • Mens leken er god. En kvalitativ studie om hvordan lek kan bidra til å skape en god skolestart 

      Teig, Aurora Petrea; Skogstad, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)
      I denne studien har vi undersøkt hvilken betydning lek kan ha for skolestarten. Dette gjorde vi gjennom kvalitative intervjuer med førsteklasselærere og en forelder, observasjoner i klasserom og en spørreundersøkelse som ble besvart av flere foreldre. Vi hadde i forkant av studien et inntrykk av at det er lite fokus på lek i førsteklasse, og ville undersøke hvorvidt dette stemte, og få et innblikk ...
    • Misoppfatninger om desimaltall. Kartlegging av misoppfatninger hos elever på 5-trinn og diagnostisk undervisning som metode for begrepsutvikling i desimaltall 

      Karlsen, Linn-Mari; Stark, Kathrine Bakkelund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Misoppfatninger om desimaltall er et kjent fenomen i litteraturen. Derfor stilte vi oss undrende til hvilken grad dette forekommer i dagens klasserom. Problemstillingen for oppgaven var "På hvilken måte kan diagnostisk undervisning bidra til å avdekke misoppfatninger, slik at elevene kan utvikle begreper knyttet til desimaltall". Masteravhandlingens teoretiske referanseramme er konstruktivismen. ...
    • Mobbing i skolen. Hvordan kan lærere forebygge det? 

      Eriksen, Marthe Therese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I dette forskningsprosjektet undersøkes det hvordan lærere kan arbeide med å forebygge mobbing blant elevene i skolen. Jeg har gjort en kvalitativ studie hvor fire informanter bestående av to lærere, en rektor og en som har spesialisert seg innenfor mobbing har blitt intervjuet om temaet. Ideen og ønsket er å kunne være i stand til å stoppe mobbing allerede før den oppstår, og øke bevisstheten rundt ...
    • Muntlige ferdigheter i skolen - et skudd som trenger vann for å spire. Et kvalitativt studie om begrepets forståelse i forskning og praksis 

      Storø, Lene; Sørvig, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Dette er et kvalitativt studie, hvor vi har forsket på hvordan muntlige ferdigheter blir forstått i forskning, teori og i tillegg hos to lærere på to forskjellige skoler. Vi hadde en hypotese om at de muntlige ferdighetene stilles i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene, selv om de likestilles i læreplanen. Gjennom et dypdykk i tematikken har vi sett hvor nødvendig arbeid og utvikling ...
    • Nasjonale prøver i lesing. Hvordan tar lærerne resultatene i bruk? 

      Johansen, Marius Aleksander (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      I denne oppgaven tar jeg utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan tar lærere i bruk resultatene fra nasjonale prøver i lesing? Studien fokuserer på Fjellbekken skole og hvordan noen av lærerne på denne skolen arbeider med resultatene fra nasjonale prøver. Oppgaven ligger innenfor en fenomenologisk tilnærming, der jeg ser på læreres handlinger og deres erfaringer. Jeg gjennomførte et kvalitativt ...
    • Nasjonale prøver og TIMSS som læreplan? En komparativ og temasentrert studie av LK06, TIMSS og nasjonale prøver 

      Nordahl, Ingrid Solhaug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I denne avhandlingen skal jeg studere samsvaret mellom kompetansemål i LK06 og nasjonale-/internasjonale prøver. Studien har en hermeneutisk tilnærming hvor jeg benytter et ateoretisk fortolkende casestudie til å først analysere og dele opp læreplanmål, for så å plassere oppgavene innenfor de delmålene de dekker. Jeg har redegjort for begrepet læreplan og plassert LK06, samt presentert teori om ...
    • Når elever utagerer i klasserommet, hva gjør jeg da? - En tekstanalyse om problematferd i skolen 

      Hansen, Maria Kjoshaug (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)
      Temaet for denne studien er problematferd hos barn. Metode og utvalg for studien er en kvalitativ innholdsanalyse av en NOU og en stortingsmelding, samt en litteraturgjennomgang av to forskningsrapporter. Studien er således en kombinasjon av en litteraturgjennomgang og en dokumentanalyse. Målsetningen er å utvikle innsikt om problematferd gjennom valgte rapporter, offentlige utredninger og ...
    • Når leken blir utetiden. En studie om overgang fra barnehage til skole 

      Bardo, Stine Marlén (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Overgang fra barnehage til skole har lenge vært et sentralt tema. Høsten 2018 ble det innført en lovfestet plikt som forteller at skolen skal samarbeide med barnehagen og overgangen. Viktigheten ved veldrevende overganger, med gode rutiner er sterk, men hvordan planene er implementert i skolen kan varier betydelig. Dette vekket min interesse for å undersøke hva overgangsfasen handler om. Målsetningene ...
    • "Når vi gjør noe, det er mer artig og lettere å huske". En kvalitativ studie om lærerens muligheter og begrensinger med tilrettelegging for praktisk og variert undervisning i grunnskolen 

      Øyen, Christiane Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Fokuset i denne masteroppgaven er lærerens muligheter og begrensninger med tilrettelegging av praktiske og varierte arbeidsmåter i grunnskolen, og hvordan praktisk og variert undervisning kan fremme motivasjon og læring. Jeg har tatt utgangspunkt i grunnskolen og har i den forbindelse utført intervju med to lærere fra to ulike skoler og med en elevgruppe på fire sjuendeklassinger. Jeg ønsket, i ...
    • "Neinei jeg sier ikke den er feil, jeg spør hvorfor er den rett?". En kvalitativ casestudie av en lærers undervisningspraksis 

      Norbye, Marius Wittwer (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)
      I overordnet del av læreplanen som trer i kraft skoleåret 2020-2021 legges det stor vekt på at elevene skal utforske. Deriblant matematikkfaget, allerede så tidlig som i begynnelsen av skoleløpet. Samtidig tilsier all min erfaring fra praksis, timer som lærervikar, tiden som elev og allerede kjent forskning at dette er sjelden vare. I tillegg har jeg ikke opplevd at dette har blitt særlig vektlagt ...
    • Nyutdannede lærere etter en femårig masterutdanning 

      Frantzen, Christine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-27)
      Denne studien tar for seg ulike nyutdannede læreres opplevelser og erfaringer fra deres første tid i yrkeslivet. Bakgrunnen for studien var en interesse for hvilke innvirkende faktorer som spiller inn for opplevelsen av overgangen fra student til yrkesaktiv lærer. Det stadige fokuset på læreryrket og beslutningen om å gjøre all grunnskoleutdanning femårig, var med på å spisse fokuset i avhandlingen. ...
    • «Også spurte han at ‘skal vi være venner?’ også svarte jeg JA!» En kvalitativ studie om hvordan barna opplever skolestarten, og hvordan de voksne legger til rette for de beste forutsetninger for at barna skal mestre sin nye hverdag 

      Johansen, Marianne Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Formålet med denne studien var å få innsyn i barnas opplevelser av skolestarten, og de voksnes erfaringer om hvordan barna forberedes for å gi de best mulig forutsetning for å mestre sin nye hverdag. Med dette ønsket jeg at barnas stemme skulle ha en sentral plass i studien, samtidig som de voksne som står barna nærmes også var viktig for å belyse studiens tematikk. Ved hjelp av informasjon hentet ...
    • Pedagogisk entreprenørskap + barneskolen = sant? En kvalitativ studie av læreres utøvelse av pedagogisk entreprenørskap i barneskolen 

      Fordelsen, Hilde Devold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Målsetningen med min forskning er å bidra til en økt forståelse for hvordan lærere opplever å benytte pedagogisk entreprenørskap i sin undervisning. Jeg ønsket å finne ut om pedagogisk entreprenørskap benyttes i skolen i den grad Kunnskapsdepartementet har uttrykt ønske gjennom strategi- og handlingsplan. Forskningen antyder at Kunnskapsløftet presenterer implisitte føringer for pedagogisk ...
    • Pedagogisk entreprenørskap - en fremmed fugl i skolen 

      Håvardsen, Hilde Natalie Pedersen; Adolfsen, Tine Alice (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      Vi ønsket å finne ut hva pedagogisk entreprenørskap er i skolen. Dette gjorde vi ved å foreta tekstanalyse av den generelle delen av LK06, samt støttedokumenter. Vi utførte også åpent intervju av to lærere og fire elever fra mellomtrinnet. I vår analyse av Generelle delen fant vi ut at begrepet pedagogisk entreprenørskap ikke blir nevnt direkte, men i stedet gjennom ord som kan hevdes å bety det ...
    • Pedagogisk entreprenørskap - en muskel som kan trenes 

      Simonsen, Malin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Hensikten med masteravhandlingen er å se på hvordan begrepet pedagogisk entreprenørskap kan og bør forstås til bruk i grunnskolen. Jeg tar først et utvalg av forskningsrapporter for å se på studiens bakgrunn og relevans. Videre tar jeg et utvalg av teoretisk litteratur for å se på hva de kan si om begrepet og arbeidsmåten pedagogisk entreprenørskap. Neste steg for å besvare forskningsspørsmålet mitt ...
    • Problematferd og inkludering 

      Walseth, Håvard (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2016-11-01)
      I denne oppgaven ønsker jeg å stille spørsmålstegn ved inkluderingsideologien når det kommer til elever som utviser alvorlig problematferd. Inkluderingsbegrepet tok for alvor sitt inntog i norsk sammenheng på starten av 90-tallet i forarbeidet til L97 og etter ratifiseringen av Salamancaerklæringen i 1994. I 1992 ble de statlige spesialskolene nedlagt etter en omfattende reform, og det ble opp til ...