• «Også spurte han at ‘skal vi være venner?’ også svarte jeg JA!» En kvalitativ studie om hvordan barna opplever skolestarten, og hvordan de voksne legger til rette for de beste forutsetninger for at barna skal mestre sin nye hverdag 

      Johansen, Marianne Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Formålet med denne studien var å få innsyn i barnas opplevelser av skolestarten, og de voksnes erfaringer om hvordan barna forberedes for å gi de best mulig forutsetning for å mestre sin nye hverdag. Med dette ønsket jeg at barnas stemme skulle ha en sentral plass i studien, samtidig som de voksne som står barna nærmes også var viktig for å belyse studiens tematikk. Ved hjelp av informasjon hentet ...
    • Pedagogisk entreprenørskap + barneskolen = sant? En kvalitativ studie av læreres utøvelse av pedagogisk entreprenørskap i barneskolen 

      Fordelsen, Hilde Devold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Målsetningen med min forskning er å bidra til en økt forståelse for hvordan lærere opplever å benytte pedagogisk entreprenørskap i sin undervisning. Jeg ønsket å finne ut om pedagogisk entreprenørskap benyttes i skolen i den grad Kunnskapsdepartementet har uttrykt ønske gjennom strategi- og handlingsplan. Forskningen antyder at Kunnskapsløftet presenterer implisitte føringer for pedagogisk ...
    • Pedagogisk entreprenørskap - en fremmed fugl i skolen 

      Håvardsen, Hilde Natalie Pedersen; Adolfsen, Tine Alice (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      Vi ønsket å finne ut hva pedagogisk entreprenørskap er i skolen. Dette gjorde vi ved å foreta tekstanalyse av den generelle delen av LK06, samt støttedokumenter. Vi utførte også åpent intervju av to lærere og fire elever fra mellomtrinnet. I vår analyse av Generelle delen fant vi ut at begrepet pedagogisk entreprenørskap ikke blir nevnt direkte, men i stedet gjennom ord som kan hevdes å bety det ...
    • Pedagogisk entreprenørskap - en muskel som kan trenes 

      Simonsen, Malin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Hensikten med masteravhandlingen er å se på hvordan begrepet pedagogisk entreprenørskap kan og bør forstås til bruk i grunnskolen. Jeg tar først et utvalg av forskningsrapporter for å se på studiens bakgrunn og relevans. Videre tar jeg et utvalg av teoretisk litteratur for å se på hva de kan si om begrepet og arbeidsmåten pedagogisk entreprenørskap. Neste steg for å besvare forskningsspørsmålet mitt ...
    • Problematferd og inkludering 

      Walseth, Håvard (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2016-11-01)
      I denne oppgaven ønsker jeg å stille spørsmålstegn ved inkluderingsideologien når det kommer til elever som utviser alvorlig problematferd. Inkluderingsbegrepet tok for alvor sitt inntog i norsk sammenheng på starten av 90-tallet i forarbeidet til L97 og etter ratifiseringen av Salamancaerklæringen i 1994. I 1992 ble de statlige spesialskolene nedlagt etter en omfattende reform, og det ble opp til ...
    • Problematiske elevroller. En studie for å undersøke hvordan lærere opplever utfordringen med problematiske elevroller i klassen, og hva lærere gjør for å få enkeltelever ut av slike roller. 

      Fredriksen, Iselin Knutsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Jeg har erfart at enkelte elever kan spille en rolle i fellesskap med klassen som setter begrensninger for deres sosiale og faglige utvikling. Jeg har ved bruk av teori dannet meg et begrep for den elevrollen oppgaven handler om, "problematiske elevroller". Jeg ønsket gjennom denne studien undersøke hvordan andre lærere oppfattet problematiske elevroller i klassen, og hvordan de jobbet med å få ...
    • Profesjonsfaglig digital kompetanse "Minecraft Education Edition som digital læringsarena" 

      Liljebakk, Camilla (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      I denne masteroppgaven har målsetningen vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer som ligger i bruk av Minecraft Education Edition i undervisning. Med en sosialkonstruktivistisk tilnærming til kunnskapsutvikling, baserer oppgavens forskningsstrategi seg på aksjonsforskning, der det forskende partnerskapet står sentralt. Gjennom en kvalitativ tilnærming er forskningsmetodene observasjon, ...
    • Rask bokstavprogresjon. En tilpasning for elevmangfoldet? 

      Biti, Kari Tveit; Ingebrigtsen, Victoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Forskning viser at en rask bokstavprogresjon gir flere fordeler for elevmangfoldet. Blant annet viser forskningen at en rask bokstavprogresjon medfører et tidligere møte med skriftspråket, samtidig som den muliggjør et tidligere arbeid med bokstavrepetisjon. Vi ønsket derfor i denne avhandlingen å undersøke hvilke muligheter og utfordringer den raske bokstavprogresjonen ga for tilretteleggingen av ...
    • Reelt krav eller ønsketenking. Hvordan opplever lærerne kravet om nivådifferensiering for elever med stort læringspotensial? 

      Dahl, Stein Vegard Larsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Masteroppgaven har undersøkt hvordan lærere opplever kravet om å tilby nivådifferensiert undervisning til elever med stort læringspotensial. Forskningsdesignet brukt i oppgaven er et enkelt casedesign med seks analyseenheter. Utvalget består av lærere i norsk grunnskole, og datainnsamlingsmetoden har vært semistrukturerte intervjuer. Signifikante funn i forskningen er at informantene rapporterer om ...
    • «Relasjoner betyr mye - jeg ønsker å ha en god relasjon til elevene, men føler ofte at jeg kan komme til kort». Tre faglæreres tanker omkring arbeid med relasjonsdannelse 

      Enoksen, Guro (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)
      Masteroppgavens tema belyser faglærerens arbeid med relasjonsdannelse til sine elever og da med fokus på elevenes læringsutbytte. Relasjonskompetanse fremstår som et sentralt tema i skolen og som det arbeides mye med. Motivasjonen for å gjennomføre akkurat denne studien baserer seg i all hovedsak på en praksiserfaring jeg har med meg fra utdanningen. I tillegg til denne erfaringen, har jeg sett på ...
    • Relasjoners betydning for læring i skolen 

      Jøraholmen, Sara Sofia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Jeg ønsket å studere hvilken betydning relasjoner har for læring i skolen. Denne studien er basert på en kvalitativ tilnærming med forskningsspørsmål: hvorfor er arbeidet med relasjoner i skolen viktig for læring, og hvordan kan lærere arbeide med å utvikle gode relasjoner? Prosjektet ble gjennomført på to ulike skoler hvor jeg observerte, og gjennomførte et fokusgruppeintervju og et individuelt. ...
    • Relasjonsarbied er et kontinuerlig arbeid, det er ikke gjort over natten. Læreres arbeid med relasjoner i skolen 

      Jørgensen, Eskil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I dette kvalitative studiet har jeg forsket på hvordan lærere jobber med relasjoner i skolen, og hvordan lærere vurderer betydningen av gode relasjoner for læring. Jeg har hatt en hermeneutisk tilnærming gjennom dette prosjektet. Jeg har videre intervjuet fire forskjellige lærere der jeg har benyttet meg av semistrukturerte intervjuer. Analyseprosessen har omhandlet en åpen, aksial og selektiv koding ...
    • Samarbeid mellom hjem og skole. Hva forventer egentlig foresatte, og hvordan møter skolen disse forventningene? 

      Osvoll, Mathilde Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-22)
      Styringssignaler forteller tydelig hvordan samarbeidet mellom hjem og skole burde fungere. Men hvilke forventninger har egentlig foresatte til dette samarbeidet, og hvordan opplever de at det fungerer i praksis? Målsetningen med denne avhandlingen er å rette fokuset på foresatte, og hvordan de føler at skolen møter dem. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer har jeg undersøkt følgende ...
    • Samarbeid mellom skole og hjeM. Utfordringer og muligheter 

      Johansen, Monica Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Temaet for denne masteravhandlingen er samarbeid mellom skole og hjem, der jeg spesielt har undersøkt de faktorene som kan fremme eller hemme samarbeidsrelasjonen. I min studie har jeg undersøkt forskningsspørsmålet: Hvilke faktorer anser foreldre og lærere som betydningsfulle i skole-hjem samarbeidet, og hvordan kan læreren tilrettelegge for et godt samarbeid? Ved hjelp av kvalitativ metode har ...
    • Sammenhengen mellom praksis og læreplan i bruk av uteskole 

      Flatmo, Maiken Iselin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-02)
      Denne studien har som mål å undersøke sammenhengen mellom uteskole i praksis og Fagfornyelsen. Problemstillingen for studien er følgende: I hvilken grad er det sammenhenger mellom praksis og læreplan i bruk av uteskole? For å besvare problemstillingen har jeg formulert to forskningsspørsmål. Første forskningsspørsmål har som mål å undersøke hvilke intensjoner og føringer Fagfornyelsen legger for ...
    • «Seksåringene lærer best ved å synge, hoppe, pusle, bygge, snakke og rulle». En kvalitativ studie om lekpreget undervisning i førsteklasse. 

      Nilsen, Tina; Salamonsen, Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Målsettingen med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hva lærere legger i begrepet lekpreget undervisning. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med formål å besvare forskningsspørsmålene: 1. Hva legger førsteklasselærere i begrepet lekpreget undervisning, og på hvilken måte anser de at seksåringen lærer best? 2. På hvilken måte kan klasserommet utformes for å tilrettelegge for lekpreget ...
    • Seksualitetsundervisning. «Gudene vet hva seksualundervisning egentlig er altså …» 

      Hansen, Kjersti Sofie; Hebnes, Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Bakgrunnen for denne studien er en interesse for utviklinga av god seksualitetsundervisning i grunnskolen. Det arbeides politisk med å definere hva en slik undervisning skal innebære i norsk skole. Kunnskapsdepartementet har foreslått at det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring bør romme undervisning i seksualitet, og Helse- og omsorgsdepartementet har utarbeida en strategi for seksuell ...
    • Sitte med læringspartner eller ha en å sitte med? En casestudie om forutsetninger som kan ha betydning for læringspartnermetoden, slik at den kan bidra til å støtte elevenes læring 

      Søfting, Katrine Fredrikke Eliseussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Elevvurdering for læring er en sentral satsing og klart forankret i styrende dokumenter og lovgivningen på utdanningsområdet i grunnskolen. Hvordan eleven kan være en hjelp og støtte for hverandre i undervisningen er en viktig del av dette tema om elevvurdering. I en casestudie har jeg observert læringspartnermetoden gjennom et utvalg av tre læringspar fra mellomtrinnet i en grunnskole over tre uker. ...
    • Skjønnlitteraturens danningspotensial. Et casestudium om lærernes didaktiske tilnærminger til skjønnlitteratur 

      Furu, Beate Isaksen; Rørnes, Mathilde Digre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan lærerne arbeider med skjønnlitteratur i et danningsperspektiv. For å svare på forskningsspørsmålet har vi valgt en kvalitativ tilnærming, der vi har brukt observasjon og intervju for å samle inn datamateriale. Studiet ble gjennomført på to ulike skoler, og med to lærere der den ene arbeidet på 5. trinn og den andre på 7. trinn. Våre funn ...
    • Skolen som arena for utvikling av sosial kompetanse - hvordan forstår og arbeider lærere med utvikling av sosial kompetanse hos elever i grunnskolen? 

      Knutsen, Cathrine Maria Martinsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Jeg har gjennomført en kvalitativ masterstudie med det formål å besvare forskningsspørsmålet «hvordan forstår og arbeider lærere med utvikling av sosial kompetanse hos elever i grunnskolen». Studien tar utgangspunkt i det jeg anser som relevant litteratur, teori og forskning innenfor temaet sosial kompetanse, og er basert på semistrukturert intervju som metode. Datamaterialet mitt består av tre ...