Viser treff 113-132 av 400

    • Fagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale. 

      Meløe, Gisken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-23)
      Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra ...
    • Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge. 

      Lundberg, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I denne studien har jeg sett nærmere på hva som bidrar og hindrer uteundervisning i naturfag. Forskningsspørsmålet for oppgaven er Hvilke faktorer påvirker naturfaglærere i å ta klassen med ut i nærmiljøet i undervisningen? Det finnes flere internasjonale og nasjonale studier og rapporter på de mange godene uteundervisningen tilfører utdanningen. Likevel ser vi en tendens til at uteundervisning ...
    • Film som læringsverktøy i samfunnsfagundervisningen. Hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med? 

      Høier, Jørgen Bergh; Norberg, Håkon (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen; «hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? – Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?». Denne problemstillingen ble forsøkt besvart gjennom fire underordnede og utdypende forskningsspørsmål. Disse forskningsspørsmålene omhandlet elevens og lærernes tanker og didaktiske ...
    • Flerspråklighet som ressurs. En kvalitativ undersøkelse om hvordan norsklærere tar i bruk flerspråklighet som ressurs i undervisningen 

      Lomax, Elizabeth Koren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      I denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan tar norsklærere i bruk flerspråklige elevers språklige kompetanse som ressurs i undervisningen? Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere stiller seg til ideen om flerspråklighet som ressurs i undervisningen. Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og det er brukt semistrukturert ...
    • Flyt i et Thinking Classroom 

      Henriksen, Preben Bjørkås (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I mitt masterprosjekt har jeg studert flyt hos elever som jobber med problemløsningsoppgaver i matematikk. Dette bli gjort innenfor rammene av undervisningsmetoden Thinking Classrooms. Teori og tidligere forskning som ligger til grunn for denne studien er undersøkende matematikk og problemløsning, undervisningsmetoden Thinking Classrooms, flyt og engasjement. For å svare på problemstillingen ...
    • FN-rollespill i samfunnsfaget - en elevaktiv arbeidsform for stort læringsutbytte – også på ungdomsskolenivå 

      Nesland, Erlend Takle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne mastergradsavhandlingen bygger på data fra undersøkelser om pedagogisk bruk av FN-rollespillet. Arbeidet med mastergradsprosjektet startet høsten 2014. For å forstå modellen FN-rollespill som undervisnings- og læringsform, inkluderer min metodologi observasjoner av gjennomføringen av rollespillet. De tre nivåene som ble undersøkt var ungdomstrinnet, videregående skole og lærerutdanningen. ...
    • Formative assessment in digital resources 

      Mathisen, Sandra (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates to what extent formative assessment is promoted in two digital resources. The motivation of this study was to examine and gain knowledge on how formative assessment in digital teaching materials can support the teacher and the pupils in language learning. The research question is as follows: To what extent do the English digital resources in the textbook series Enter 8-10 & ...
    • Forsknings- og utviklingsarbeid med mål om en førsteklasses skriveopplæring 

      Grimstad, Sandra Lind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven tematiserer en lærers utvikling av skriveopplæringen på første trinn. Skriving er en av fem grunnleggende ferdigheter, og har derfor stor betydning for videre utdanning og danning. Problemstillingen er: Hvordan utvikler en lærer sitt syn på skrive-opplæring i løpet av et FoU-arbeid om realisering av metoden oppdagende skriving? Jeg og én lærer har gjennomført et forsknings- ...
    • Fra form til formål. Om sammenheng mellom en lærers instruksjoner og elevers tekster 

      Becken, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne studiens formål er å se nærmere på den endringen i synet på skriving, fra form til formål, som kom med revisjonen av læreplan i norsk i 2013. For å undersøke dette har jeg valgt å følge et autentisk skriveløp laget av en erfaren lærer på niende trinn. Skriveløpet består av en undervisningsøkt der elevene ble introdusert for en skriveoppgave og fikk muntlige instruksjoner, og skriftlige ...
    • Fra teori til utvikling av undervisningspraksis 

      Johannessen, Iris Albrigtsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-11)
      I Kunnskapsløftet 2020 (LK20) sin overordnede del, verdier og prinsipper for grunnopplæringen under profesjonsfellesskap og skoleutvikling, beskriver for første gang en norsk læreplan hvordan profesjonsfelleskapet i skolen skal vektlegges. Basert på egne erfaringer fra min bakgrunn som lærer og lærerspesialiststudent ved UIT, har interessen og nysgjerrigheten på profesjonsutvikling i skolen og lærere ...
    • Fremmer nye læreverk i matematikk kjerneelementene i Fagfornyelsen? - En Mixed Method Studie 

      Eriksen, Aurora Ernstsen; Bolme, Julie Tiller (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har vi undersøkt i hvor stor grad nye lærebøker ivaretar tre sentrale kjerneelementer i Fagfornyelsen. Grunnen til at vi valgte å analysere lærebøker er basert på Valverde, Bianchi, Wolfe, Schmidt, & Houang (2002) sin fremvisning av hvordan lærebøker bygger en bro mellom den overordnede læreplanen og det som blir implementert i klasserommet. Rapporten ...
    • Fremstilling av kulturelt mangfold i lærerplaner. Dokumentanalytisk tilnærming av lærerplanene fra M74 til LK20 

      Larsen, Eirik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      Temaet i dette prosjektet er kulturelt mangfold i lærerplanene fra M74 til LK20. Målet med prosjektet var å finne ut hvordan lærerplanene fremstiller kulturelt mangfold i generell del av lærerplan, og i samfunnsfag (5-10.klasse). På grunnlag av arbeid med lærerplanene har jeg benyttet meg av en dokumentanalytisk tilnærming. Problemstillingen jeg formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvordan ...
    • Fremtidens skole er snart en realitet. Er kommende lærere klare for å møte den? En kvalitativ studie om lærerstudenters forståelse av matematiske resonnement 

      Bråteng, Fredrik Melheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Bakgrunn for prosjektet er rapporten Norsk offentlig utredning (NOU) 2015:8 (2015) hvor det foreslås en ny strukturering av dagens skolematematikk. I henhold til rapportens forslag om dybdelæring har masteroppgavens fokus vært på lærerstudenters forståelse av matematiske resonnement. I denne masteroppgaven har jeg prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål: - Hva legger lærerstudenter i begrepet ...
    • Funksjonell skriving i begynneropplæringen. En enkeltcasestudie om et skriveopplegg på første trinn 

      Goffeng, Alette Mikkelsen; Mortensen, Marthe Strifeldt (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Formålet med studien vår har vært å innhente og utvikle kunnskap om hvordan funksjonell skriveopplæring på første trinn kan gjennomføres, og oppnå innsikt i hvilke synspunkter som ligger til grunn for denne skriveopplæringen. På denne måten håper vi å kunne bidra med kunnskap på forskningsfeltet, samtidig som vi kan utvikle oss som lærere i den første lese- og skriveopplæringen. For å belyse ...
    • The Gamified Classroom: "It has been different, because we know what we are talking about" 

      Lajord, Runar Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-21)
      Video games and gaming is part of a large popular culture that many pupils today are engaged in on a daily basis. This is, however, something that educators have had little success in exploiting for educational benefits. This study aims to explore how a gamified classroom can improve the oral activity of pupils of English teaching in lower secondary school. Implementing principles and mechanics of ...
    • Gaming in Second Language Acquisition: A literature review and discussion on gaming as a resource in the English classroom 

      Hind, Dennis Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis has looked at research relating to the effects of gaming on English language acquisition and discuss the findings in context of the Norwegian lower secondary school. Relevant research in the field was identified by using relevant search strings, recommendations from my supervisor, and by looking at the references from the research I discovered via search strings. The research reviewed ...
    • Girls and story-based videogames: an intervention in a 10th grade English class 

      Plener, Jonas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-30)
      I denne masteroppgaven i engelsk didaktikk har jeg undersøkt hvordan en 10. klasse i en norsk ungdomsskole tenker om dataspill som måte å oppleve fortellinger på. Gjennom en nasjonal undersøkelse utført av Medietilsynet (2020) kom det fram at jenter i langt mindre grad enn gutter synes dataspill er god kilde for fortellinger. Data hentet fra denne undersøkelsen viser at 25% av jentene synes ...
    • Grepene som virker - Anerkjente læreres erfaringer fra tidlig innsats i matematikk 

      Bartholdsen, Camilla; Mathisen, Wibeke O. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-10-31)
      Tidlig innsats har hatt stort fokus i den pedagogiske debatten gjennom de seneste tiårene. Ønsket er å øke læringsutbyttet for elevene, redusere behovet for spesialundervisning og minske frafall i videregående skole. Målet for denne forskningsoppgaven var derfor å finne ut hva de lærerne som lykkes i arbeidet med tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk gjør, og vår problemstilling ble da ...
    • Handlingsdimensjonene i LK06 og LK20 - En diskursanalyse av læreplaner i matematikk 

      Gundersen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Læreplanverket i skolen skiftes ut eller fornyes med jevne mellomrom. Målet med dette er en forbedring. Det kan være utfordrende å få tak på hva som er de store forbedringene eller endringene. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen «Hvordan har diskursen om arbeidsmåter i matematikk endret seg fra LK06 til LK20?». Målet har vært å få innblikk i hvordan arbeidsmåtene har endret ...
    • Harry Potter and the Master Thesis 

      Barlindhaug, Audun Hoyer (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis was made to explore the possibility of incorporating movie adaptions of novels into the English Second Language classrooms to facilitate learning. The following research question for this thesis was then formed: "How can a teacher work with movie adaptions as texts in the ESL-classroom?”. To answer this question, I chose a qualitative research approach, document analysis. I would analyze ...