Viser treff 127-146 av 400

    • The Gamified Classroom: "It has been different, because we know what we are talking about" 

      Lajord, Runar Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-21)
      Video games and gaming is part of a large popular culture that many pupils today are engaged in on a daily basis. This is, however, something that educators have had little success in exploiting for educational benefits. This study aims to explore how a gamified classroom can improve the oral activity of pupils of English teaching in lower secondary school. Implementing principles and mechanics of ...
    • Gaming in Second Language Acquisition: A literature review and discussion on gaming as a resource in the English classroom 

      Hind, Dennis Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis has looked at research relating to the effects of gaming on English language acquisition and discuss the findings in context of the Norwegian lower secondary school. Relevant research in the field was identified by using relevant search strings, recommendations from my supervisor, and by looking at the references from the research I discovered via search strings. The research reviewed ...
    • Girls and story-based videogames: an intervention in a 10th grade English class 

      Plener, Jonas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-30)
      I denne masteroppgaven i engelsk didaktikk har jeg undersøkt hvordan en 10. klasse i en norsk ungdomsskole tenker om dataspill som måte å oppleve fortellinger på. Gjennom en nasjonal undersøkelse utført av Medietilsynet (2020) kom det fram at jenter i langt mindre grad enn gutter synes dataspill er god kilde for fortellinger. Data hentet fra denne undersøkelsen viser at 25% av jentene synes ...
    • Grepene som virker - Anerkjente læreres erfaringer fra tidlig innsats i matematikk 

      Bartholdsen, Camilla; Mathisen, Wibeke O. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-10-31)
      Tidlig innsats har hatt stort fokus i den pedagogiske debatten gjennom de seneste tiårene. Ønsket er å øke læringsutbyttet for elevene, redusere behovet for spesialundervisning og minske frafall i videregående skole. Målet for denne forskningsoppgaven var derfor å finne ut hva de lærerne som lykkes i arbeidet med tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk gjør, og vår problemstilling ble da ...
    • Handlingsdimensjonene i LK06 og LK20 - En diskursanalyse av læreplaner i matematikk 

      Gundersen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Læreplanverket i skolen skiftes ut eller fornyes med jevne mellomrom. Målet med dette er en forbedring. Det kan være utfordrende å få tak på hva som er de store forbedringene eller endringene. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen «Hvordan har diskursen om arbeidsmåter i matematikk endret seg fra LK06 til LK20?». Målet har vært å få innblikk i hvordan arbeidsmåtene har endret ...
    • Harry Potter and the Master Thesis 

      Barlindhaug, Audun Hoyer (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis was made to explore the possibility of incorporating movie adaptions of novels into the English Second Language classrooms to facilitate learning. The following research question for this thesis was then formed: "How can a teacher work with movie adaptions as texts in the ESL-classroom?”. To answer this question, I chose a qualitative research approach, document analysis. I would analyze ...
    • Hensikten med matematikklekser på ungdomstrinnet. Flermetodisk studie – intervju av lærere og analyse av matematikklekser 

      Isaksen, Vilde Cecilie; Starheim, Anette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt hensikten med matematikklekser på ungdomstrinnet. Undervisning er en kulturell aktivitet som har utviklet seg over lengre tid sammen med tro og antagelser i kulturen (Stigler & Hiebert, 1999, s. 87). Ifølge Opplæringsloven er skolen ikke pliktig til å gi lekser, likevel er elevene pliktig til å gjennomføre leksene dersom læreren velger å gi det (Opplæringslova, ...
    • Holdninger og verdier i samfunnsfaget. En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagslæreres forståelse av didaktisk arbeid av holdninger og verdier 

      Strand, Heidi Jenssen; Strifeldt, Kristina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Temaet for dette forskningsprosjektet var holdninger og verdier i skolen og i samfunnsfaget. Formålet var å studere styringsdokumenter for å se på hvilke holdninger og verdier myndighetene mener skolen og samfunnsfaget skal fremme, samt å kartlegge et utvalg av samfunnsfagslæreres forståelse av holdninger og verdier i samfunnsfaget. Vi benyttet oss av kvalitativt intervju som metode på seks ...
    • Holdninger til nynorsk som sidemål 

      Nilsen, Ina Elisabeth Berg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt holdningene til nynorsk som sidemål blant elever på 9. og 10. trinn i kyststrøkene i Finnmark. Problemstillingen min er: Hvordan kan norsklærere påvirke elevenes holdninger til nynorsk som sidemål? For å få svar på problemstillingen, har jeg brukt metodene spørreundersøkelse og fokusgruppeintervju. Spørreundersøkelsen ble gjennomført med et utvalg ...
    • Holdninger, selvtillit og attribusjon i matematikk 

      Stormo, Malin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om elevens holdninger, selvtillit og attribusjon har sammenheng med deres prestasjon i matematikk. Bakgrunnen for valg av tema kommer fra funn i større nasjonale og internasjonale undersøkelser som setter de nevnte konstruktene og prestasjon i sammenheng. Formålet er videre å utvide kunnskapen rundt sammenhengen mellom holdninger, selvtillit, ...
    • Homework: based on tradition or research? A qualitative study on teachers' considerations when assigning homework in English 

      Volley, Sabine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Research on homework indicates that pupils can experience numerous effects from homework and that the effects differ between pupils. Evidence on whether homework influences achievement is considered inconclusive, and dependent on variables such as subject, teacher, level of proficiency, type of task and socio-economic background. Apart from the academic effects, homework is also found to affect ...
    • "Hva betyr det at en bil er sort?" En studie av flerspråklige elevers arbeid med ord og skriftlige tekster i norskfaget 

      Michaelsen, Helle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Dette masterprosjektet består av en kvalitativ studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Forskningsspørsmål er: «Hvilken påvirkning har arbeid med ord og støttestrukturer på flerspråklige elevers skriftlige tekster i norskfaget?». Adjektiv, synonymer og abstrakte begreper er ofte noe som er problematisk i flerspråklige elevers arbeid med tekst, derfor valgte jeg og utfordre denne ...
    • Hva kan nasjonale prøver fortelle om norske elevers prestasjoner i regning og brøk? En utforskende studie av nasjonale prøver i regning 2014 

      Torbergsen, Kristina; Brandsegg, Renate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Denne masterstudien i matematikkdidaktikk forsøker å besvare problemstillingen: Hva kan nasjonale prøver fortelle om norske elevers prestasjoner i regning og brøk? Dette blir knyttet opp mot hvilken innvirkning alder, kjønn og bosted har på norske elevers prestasjoner, samt brøkutvikling over tid. Utvalget har bestått av omtrent 170 000 norske elever på femte, åttende og niende trinn som gjennomførte ...
    • Hva kjennetegner en matematisk samtale? 

      Stormo, Martine Terese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      Denne studien er basert på forskningsspørsmålet: Hvilke samtaletrekk kjennetegner kommunikasjonsmønsteret i matematikk mellom lærer og elever i ulike klasserom, og på hvilken måte kan bruken av arbeidstavler som en del av undervisningen ha noe å si for kommunikasjonsmønsteret? Avhandlingens teorigrunnlag belyser strukturer for matematiske samtaler og sentral empirisk teori om lærere og elevers ...
    • Hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn. En kvalitativ studie av hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn. 

      Johnsen, Lars-Gunnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)
      Denne kvalitative masteroppgaven i matematikkdidaktikk har følgende problemstilling med tilhørende forskningsspørsmål: «Hvilke strategier og undervisningsformer mener matematikklærere det er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra på 8. trinn?», 1) «Hvilke tanker har matematikklæreren omkring tilpasset opplæring innenfor algebra på 8. trinn?», 2) «Hvilke erfaringer med bruk av læreverk har lærere ...
    • Hva nå hvis vi spurte lærerne: «Hva legger dere merke til?» Et aksjonsforskningsprosjekt med utgangspunkt i undring; hva nå hvis noe så lite som invitasjon til å observere, etterfulgt av å felles reflektere, utvikler en gruppe læreres undersøkende matematikkundervisning? 

      Hetty, Ine Chatrin Halfdansen; Hansen, Pål Harald (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Intensjonen med forskningen var å undersøke hvordan observasjon av undersøkende matematikkundervisning, etterfulgt av reflekterende samtaler, ville kunne fungere som en støtte for utvikling av en gruppe læreres undersøkende matematikkundervisning. Problemstillingen ble følgende: «Hvordan vil en gruppe lærere som observerer undersøkende matematikkundervisning, etterfulgt av reflekterende samtaler ...
    • Hvilke forestillinger kan elever ha om programmering i matematikk 

      Hermansen, Sjur Schjelderup (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)
      Målet med denne studien har vært å forsøke å få innsikt i hvilke forestillinger elever kan ha til programmering i matematikk. I studien benytter jeg meg av en modell utviklet av McLeod (1992) for å strukturere forestillingene til elevene i fire kategorier. De fire kategoriene er som følger: forestillinger om programmering i matematikk, forestillinger om selvet, forestillinger om programmering i ...
    • Hvilken skrivepedagogikk ligger til grunn ved skriveløp hos elever med norsk som andrespråk? En kasusstudie i en setting med særskilt norskundervisning 

      Johnsen, Ruben (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)
      I denne studien har jeg ønsket å belyse hvilke skrivepedagogikker som ligger til grunn ved et skriveløp for elever med norsk som andrespråk. Studien er designet som en kasusstudie ved en utvalgt byskole i Nord-Norge. Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av et skriveløp på en skoleuke, i tillegg til intervju av læreren i etterkant av skriveløpet. Før jeg dro ut for å samle data leste ...
    • Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter? 

      Jakobsen, Trude (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne masterstudien i norskdidaktikk forsøker å besvare problemstillingen: «Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?» Variabler jeg har sett på er gutt/ jente, sterk/ svak leser og født 1. kvartal/ 4. kvartal. Utvalget mitt besto av 45 elever på 4. trinn. Utvalget i prosjektet er så lite, at ...
    • Hvor er fokuset? Innholdsanalyse av skriveoppgaver i læremidler brukt av noen lærere i dag 

      Hansen, Julie; Bellika, Marte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Denne masteroppgaven handler om skriveoppgaver i norskfaget. Vi har sett på skriveoppgaver fra læremidler brukt i skolen i dag og ønsket å finne ut hvilket fokus disse skriveoppgavene har. For å finne ut av dette gjennomførte vi først et kort strukturert intervju med åtte lærere for å finne ut hvor de finner skriveoppgaver til sine elever og for å få høre litt om deres tanker om hva en god skriveoppgave ...