Viser treff 317-336 av 400

    • Samfunnsfag og lokal tilnærming 

      Hauan, Eivind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnsfag med sin brede tematikk, er uten tvil et perfekt fag for å utnytte de lokale ressursene og perspektivene som omkranser oss til enhver tid. Denne pedagogiske tenkningen kan vi se manifestert i alle læreplanene siden M74. Dette var den læreplanen som først åpnet opp for en ganske betydelig grad av lærerautonomi på det lokale planet. Lokalt innholds status i læreplanen økte med de to neste ...
    • "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget 

      Johansen, Ida Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med ...
    • Samisk kultur og historie i svenske og norske læreplaner. Samme urfolk, ulike praksiser i skolens samfunnsfag? 

      Vándar, Ole-Fredrik Ivar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne oppgavens formål er å analysere og undersøke læreplanenes innhold hva gjelder samisk historie og kultur og urbefolkningsbegrepet, samt forståelsen av samisk identitet knyttet opp mot majoritetens felles nasjonale identitet. Det er en komparativ, kvalitativ dokumentanalyse som tar utgangspunkt i norske og svenske læreplaner. Læreplanene som er undersøkt er i samfunnsfag (o-fag, historie, geografi ...
    • Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? 

      Hellenes, Fred Even (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ...
    • Sammenhengen mellom Campus Diskusjon og undersøkende tilnærming til matematikk 

      Kim, Isabella Hyo Jeong; Johansen, Henriette Emilie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnet vårt er i stadig utvikling og det er utfordrende å forutsi hvilke kunnskaper som vil være nødvendige i fremtiden. Det vi derimot vet er at fremtidige arbeidsgivere fortsatt søker ansatte som er i stand til å løse ikke-rutinemessige problemer, analysere data, diskutere med kolleger, kommunisere resultater og arbeide selvstendig (PRIMAS, 2013). Campus Inkrement er et av de digitale læreverkene ...
    • Sammenhengen mellom undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanning og lærerpraksis 

      Holme, Louise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      Denne masteroppgaven har problemstillingen: På hvilken måte er det sammenheng mellom læreres oppfatninger av undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanningen og hvordan de bruker undersøkende matematikkundervisning i sin matematikkundervisning? Jeg har avgrenset problemstillingen min til å gjelde lærere som er utdannet i løpet av de to første kullene i den nye lærerutdanningen ved UiT og som ...
    • Sammenhenger mellom representasjonsformer av rasjonale tall. 

      Åsheim, Lisa Strand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Målet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hva matematikklærere på 7. trinn anser som viktige faktorer i undervisningen om sammenhenger mellom de ulike representasjonsformene av rasjonale tall; brøk, prosent og desimaltall. Kvalitative data ble samlet inn gjennom intervju av fire lærere, ved hjelp av intervjutypen ”Interview guide approach” av Patton (Cohen, Manion & Morrison, 2011). Ved ...
    • Sammenligning av norske lærebøker i matematikk og matematikkoppgaver i TIMSS. En komparativ studie av matematikkoppgaver i to norske læreverk og matematikkoppgaver i TIMSS 2015 

      Ryvold, Tonje Elisabeth Solheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Dette er en matematikkdidaktisk masteravhandling som sammenligner oppgaver fra fire norske lærebøker og TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2015 på 8. og 9.trinn. Oppgaven begrenser seg til å inkludere algebra og statistikk som emneområder, da norske elever presterer dårlig i algebra og godt i statistikk i TIMSS. På bakgrunn av dette ønsket jeg å undersøke problemstillin ...
    • Samspill for alle! En kvalitativ studie om hvordan musikklærere jobber med differensiering i samspill 

      Nordaune, Paul (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)
      Elever møter skolen med forskjellige forutsetninger, evner og interesser. Det er et godt forankret prinsipp, i lover og forskrifter, at skolen skal tilpasse seg disse. Å differensiere undervisningen, det vil si å gi elevene forskjellig undervisning ut fra deres nivå og forutsetninger, er et viktig virkemiddel for å oppnå en tilpasset opplæring. En musikkundervisning som er tilpasset elevene, kan ...
    • Samtaletrekk - målrettet samtale i matematikk 

      Elde, Ingvild; Eilertsen, Florence (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Matematikkfaget er i stadig endring, og fokuset på den matematiske samtalens plass i undervisningen har med fagfornyelsen fått større betydning. Forskning viser at den matematiske samtalen fremmer forståelse og det er derfor viktig å ha mer fokus på dette. En måte å fremme den matematiske samtalen på er å benytte samtaletrekk, beskrevet av Kazemi og Hintz (2019). Problemstillingen vår er: Hvilke ...
    • "Samvittigheten hans plager ham" 

      Aasen, Ingrid Lene; Gravelsæter, Hanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt høytlesning av kognitivt utfordrende bildebøker for å engasjere elever med norsk som andrespråk til å være språklig aktive i undervisningen. Tidligere forskning viser at andrespråkselevene ofte utsettes for både et forenklet språk og faglig innhold i skolen, og hevder at undervisningen bør gi elevene mer komplekse faglige og språklige utfordringer (Daugaard ...
    • Sandbox games. A way to promote deeper learning in cross-curricular teaching? Example scenarios for classroom implementation 

      Lyngstad, Aleksander (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Deeper learning is a term that gained a lot of attention lately. Deeper learning involves pupils spending more time on subjects by using their knowledge and competences to solve authentic problems in order to make learning last. New and interesting opportunities have presented themselves with the introduction of ICTs in schools, and in particular with game-based learning (GBL). Within game-based ...
    • "Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp. 

      Mjøs, Siw Anita; Rognmo, Ingeborg Jørgensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-27)
      Denne masteroppgaven tar for seg tematikken vurdering for læring, med særlig vekt på den formative vurderingen og en lærers vurderingspraksis i norskfaget. Opplæringsloven (2006, § 3-2) slår fast at formålet med vurdering i fag er å fremme læring både underveis og ved avslutning av opplæringen i faget. Tidligere forskning viser at vurdering i form av karaktersetting har liten effekt på videre læring, ...
    • Seksualitetsundervisning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet underviser om seksualitet i samfunnsfag. 

      Hjelle, Aleksandra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere og to helsesykepleiere som arbeider på ungdomstrinnet i norsk grunnskole. Undersøkelsen søker innsikt i hvordan det undervises om seksualitet i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Mine funn indikerer at informantene har ulik ...
    • Selvbestemmelse som grunnlag for læringslyst i kroppsøving - En litteraturstudie om hvordan lærerens kunnskap om selvbestemmelse kan påvirke elevens læringslyst 

      Hellberg, Øystein (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-17)
      Hensikten med denne oppgaven er å ta et dypdykk i litteraturen som er publisert på tematikken rundt selvbestemmelse og medbestemmelse i kroppsøvingsundervisning. Gjennom dette ønsker jeg å svare på problemstillingen «Hvordan er lærerens kunnskap om elevmedvirkning og selvbestemmelse viktig for å kunne tilrettelegge for elevers læringslyst i kroppsøvingsundervisningen?». Den metodiske tilnærmingen ...
    • A Short Hike: Writing with a videogame 

      Nguyen, Duc Anh (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      This master thesis focuses on implementing a videogame in an educational setting. By doing this, the study can focus on the pupils’ interactions with the videogame and how their texts are inspired by the videogame A Short Hike. The study was performed in two different classes in 5th and 7th grade. With this in mind, the research question is: How does an adventure videogame inspire the pupils’ writing? ...
    • Skal vi snakke om porno i skolen? 

      Reite, Andrea Kjekshus; Mardal, Ingri Elise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-12)
      Rapporter fra medietilsynets undersøkelser viser at andelen barn og unge som eksponeres for pornografisk innhold på nett øker. Elevene Redd Barna har snakket med opplever ikke undervisningen om pornografi som tilfredsstillende, og søker til internett for å innhente informasjon om tematikken (Berggrav, 2015; Berggrav 2020). Gjennom rapporten Barneliv bak, foran og i skjermen (NOU:3, 2021), kommer det ...
    • Skjønnlitteraturens rolle i danningsfaget norsk. En kvalitativ studie om læreres forståelse av forholdet mellom norskfagets danningsoppdrag og arbeid med skjønnlitteratur. 

      Håvik, Katrine Marie; Bergsaker, Katrine Matilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen: Hvordan forstår et utvalg norsklærere forholdet mellom arbeid med skjønnlitteratur og norskfagets danningsoppdrag? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan arbeid med skjønnlitterære tekster kan legitimeres ut fra et danningsperspektiv. Dette har vi gjort ved å gjennomføre kvalitative intervju med syv ...
    • Skriftlig vurderingspraksis. En studie av lærerens skriftlige tilbakemeldinger til elevene 

      Kermit, Hans Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-08)
      Denne masteroppgaven omhandler skriftlig vurderingspraksis av elever på ungdomsskolen og konsentrerer seg om lærerens skriftlige tilbakemeldinger. Oppgaven har fokus på hva som kommenteres og hvordan de skriftlige tilbakemeldingene er uttrykt/formulert. Studien tar utgangspunkt i tekster elever på tiende trinn har skrevet i forbindelse med skrivedag i norsk våren 2016, datamaterialet består av de ...
    • Sometimes I think I will faint. A study on introvert proficient language learners’ experiences on oral activity in English lessons 

      Nordheim, Kamilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      This study investigates how proficient, but introvert language learners experience speaking English in the classroom and addresses factors that affect their reluctance to speak. Introvert behaviour involves individuals who abstain from speaking, who put more consideration on what they chose to say, tend to listen more than they speak and struggle to show their skills in public (Lund, 2012; Skyggebjerg, ...