Browsing Mastergradsoppgaver i barnevern og sosialt arbeid by Issue Date
Now showing items 1-20 of 28
-
Barn i mekling, når barnevernet er involvert
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg hatt til hensikt å se nærmere på og utdype barns budskap til foreldre, i meklingssaker hvor barnevernet er involvert. Datamateriale for oppgaven var allerede samlet inn, i forbindelse med forskningsprosjektet ”Høring av barn i mekling” (HBIM). Av det totale materiale, består mitt utvalg av 28 meklingssaker, med budskap fra til sammen 43 barn. Budskapene til ... -
«Skolen er ikke alltid så lett å prioritere, skolen kommer på en måte i andre rekke». Om frafall i videregående skole og sosiale relasjoners betydning for å forhindre dette
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-28)Studien handler om frafall i videregående skole og sosiale relasjoners betydning for å forhindre dette. Frafall som sosialt og personlig fenomen blir presentert innledningsvis i oppgaven, tidligere forskning og relevant teori likeså. Studien baseres på kvalitativ metode. Fem tidligere elever som vurderte å avslutte skolen men som valgte å fortsette, har blitt intervjuet i et fokusgruppeintervju ... -
Miljøterapeuters erfaringer av vold og trusler. Om deres opplevelse av vold og oppfølgning, relasjoners betydning og hvorfor de blir eller slutter i jobbene på ungdomsinstitusjonene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med seks deltakere og handler om ansatte på ungdomsinstitusjoner som er blitt utsatt for vold og trusler. Studien har fokus på de ansattes opplevelser av oppfølgning i etterkant av voldsepisoder og om relasjoner mellom voldsutøvende ungdom og ansatte, om det er mulig å ha en god relasjon til ungdom som utøver vold og om ungdom utøver vold dersom det er ... -
Endringer av samvær etter omsorgsovertakelse. En studie av barneverntjenestens vurderinger av endringer i samværsomfang mellom barn og biologiske foreldre
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Bakgrunn: Formålet med denne studien var å undersøke hva ansatte i barneverntjenesten vektlegger når de vurderer endringer i samvær mellom barn og foreldre etter omsorgsovertakelse. Etter å ha valgt ut noen faktorer som er sentrale innenfor nyere barnevernlitteratur ble det undersøkt om faktorer som (i) reaksjoner hos barnet før under eller etter samvær, (ii) barns medvirkning, (iii) de ansattes ... -
Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-21)Undersøkelsens formål var å utforske hvordan sosionomer i NAV opplever sin grunnutdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av metodetriangulering, gjennom å kombinere to separate delundersøkelser: En kvantitativ spørreundersøkelse som ble besvart av 53 sosionomer på lokale NAV-kontor i Troms og Finnmark, samt en kvalitativ undersøkelse som besto av åtte ... -
Digitalisering i NAV – henger alle brukergrupper med? En studie av NAV-veilederes erfaringer med digital kommunikasjon rettet mot rusmiddelavhengige brukere under arbeidsavklaring.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)Det er i oppgaven gjennomført en undersøkelse av NAV-veilederes erfaringer med å kommunisere digitalt med rusmiddelavhengige brukere under arbeidsavklaring, og hvordan de håndterer eventuelle utfordringer som kommer til syne. Undersøkelsen baserer seg på en kvalitativ metode, hvor jeg har gjennomført telefonintervju med fem NAV-veiledere fordelt på to ulike NAV-kontor. Oppgavens teoretiske forankring ... -
Operasjonalisering av urfolksrettigheter i samiske barnevernstjenester. En kvalitativ studie i et organisasjonsteoretisk perspektiv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-01)Samiske barn har særlige rettigheter i kraft av sin urfolkstatus som er nedfelt i internasjonale konvensjoner og i norsk lovverk. Kommunene i det samiske forvaltningsområdet har et særlig ansvar for å ivareta disse rettighetene. Studien undersøker hvordan barnevernstjenestene i samiske kommuner operasjonaliserer begrepet urfolksrettigheter, og hvordan det gjør seg gjeldende i barnevernfaglig praksis. ... -
"Det handler om å skape den gode teamfølelsen". Jobbspesialister og veilederes fortellinger om samarbeid
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-25)De siste tiårene har det vokst frem en alternativ tilnærming til arbeidsinkludering som omtales som Supported Employment (SE), der jobbspesialister er sentrale aktører og innehar en spesiell inkluderingskompetanse for å jobbe målrettet med arbeidssøkere med bistandsbehov. Det foregår nå en nasjonal SE-satsing i Nav, der det våren 2017 ble ansatt jobbspesialister i Nav Tromsø og Nav Harstad. ... -
Veien til en inkluderende og god fremtid i Norge. En kvalitativ studie om hva som kan fremme og hemme for gjennomføring i introduksjonsprogrammet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-01)Dette er en kvalitativ studie om hva i introduksjonsprogrammet som kan fremme og hemme deltakernes gjennomføring sett ut fra deltakers perspektiv. Det er fem bosatte kvinnelige flyktninger, med rett og plikt til deltakelse, som har delt av sine erfaringer og sine opplevelser av introduksjonsprogrammet. Vi ønsket, gjennom erfaringer fra de som kjenner «hvor skoen trykker», å bidra til å finne mulige ... -
Utvidet oppfølging i egen regi. Erfaringsoverføring mellom NAV-kontor.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-01)«Utvidet oppfølging i egen regi» er et prosjekt som er satt i gang gjennom Arbeids- og velferdsdirektoratet i 2017. Teamene i «Utvidet oppfølging i egen regi» skal jobbe som jobbspesialister og hjelpe arbeidssøkere med nedsatt arbeidsevne tilbake til arbeidslivet. Dette skal gjøres etter metoden Supported Employment. En jobbspesialist skal ha 12- 20 deltakere. Denne størrelsen på porteføljen vil gi ... -
Risikofaktorer knyttet til mobbing, en kvantitativ studie- Risikofaktorer i Kvellomalen, og hvordan de predikerer/reduserer mobbing
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-05)Mobbing er en velkjent faktor som truer skoletrivsel og skolefungering hos barn. Kvellomalen er den mest brukte beslutningsmalen hos den norske barneverntjenesten. En evaluering av Kvellomalen konkluderer med at skoletrivsel og fungering ikke etterspørres eksplisitt. Skoletrivsel og skolefungering er en av de viktigste prediktorene for hvordan barn i kontakt med barnevernet klarer seg senere i livet. ... -
Reaktiv tilknytningsforstyrrelse fra et barnevernfaglig perspektiv - En litteraturstudie om diagnosen og intervensjoners betydning for å fremme tilknytning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Problemstilling: Hva er reaktiv tilknytningsforstyrrelse, hvordan kommer diagnosen til uttrykk, og kan barnevernfaglige hjelpetiltak bidra til å fremme trygg tilknytning mellom barn med reaktiv tilknytningsforstyrrelse og deres fosterforeldre? For å besvare min problemstilling vil jeg foreta en gjennomgang av litteratur og relevant forsking om diagnosen RAD For å belyse tilknytningsteorien har jeg ... -
Har innføring av digitale verktøy ført til økt brukermedvirkning? En kvalitativ intervjuundersøkelse blant veiledere i NAV.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Det har gjennom de senere årene vært store endringen innenfor arbeids- og velferdsetaten, det har vært stor utvikling på den teknologiske siden hvor det har kommet stadig nye tilskudd, en av de siste var innføringen av den digitale aktivitetsplanen. Denne skal gjøre det mulig for arbeidssøkere å få muligheten til å være mer aktive, men fører innføringen av den digitale aktivitetsplanen til økt ... -
Hvordan kan indre motivasjon fremme kontinuitet blant saksbehandlere i kommunalt barnevern? En kvalitativ intervjuundersøkelse med erfarne saksbehandleres opplevelser
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-01)Kommunal barneverntjeneste sees på å være et av Norges mest kompliserte arbeidsfelt. Den typiske arbeidshverdagen til saksbehandlerne er preget av å forvalte krevende saker, samt at de er tett på vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn. Det kreves stor indre motivasjon og gode mestringsstrategier for å holde ut over tid som saksbehandler i kommunalt barnevern. Problemstilling i denne kvalitative ... -
Oppfølging av lavinntektsfamilier i NAV
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)I arbeidet med denne oppgaven har formålet vært å utforske hvordan oppfølgingen av lavinntektsfamilier organiserer ved lokale NAV-kontor og hvordan NAV-veiledere vektlegger egen kompetanse i denne oppfølgingen. Målet med undersøkelsen har vært å få dybdeinformasjon og skape en forståelse av hvordan NAV-ledere og NAV-veiledere erfarer og opplever oppfølgingen som gis til lavinntektsfamilier, da ... -
Et innblikk i hvordan noen kommunale barneverntjenester håndterte sine oppgaver under pandemien. En kvantitativ tverrsnittstudie av fire kommunale barneverntjenester med ulik størrelse, geografisk beliggenhet og smittetrykk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-12)Sammendrag Bakgrunn: Barneverntjenester rundt om i kommune-Norge har stått i en hverdag preget av restriksjoner knyttet til Covid-19 i nærmere to år. Ut fra geografisk beliggenhet, størrelse på kontoret og smittetrykk har kanskje påvirkningen vært annerledes for noen, og dette ønsket jeg å undersøke nærmere. Også å se nærmere på de eventuelle forskjellene og likhetene som ville komme frem. ... -
Bruk av vergemål i ettervern? Brukermedvirkning, kontinuitet og samhandling: forhold ved vergemålsordningen som kan påvirke hvordan vergemål kan brukes i ettervern
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)I oppgaven undersøkes hvordan vergemål kan brukes for unge voksne som mottar ettervern etter barnevernloven. Det er gjort en kvalitativ dokumentanalyse av lovforarbeid, lovverk og dokumenter fra Statens Sivilrettsforvaltning. Det er brukt hermeneutisk tilnærming i analysen, hvor forhold som kan påvirke hvordan vergemål kan brukes i ettervern er kategorisert, analysert og diskutert med utgangspunkt ... -
Kommunale barnevernets kompetanse i samtale med barn. Hvilken sammenheng er det mellom kommunale barnevernansattes kompetansenivå og trygghet i egen kompetanse i samtale med barn?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)Barneverntjenesten er et komplisert arbeidsfelt som krever bred kunnskap og forståelse om barn,- unge og deres familier. Det gjøres vanskelige vurderinger og beslutninger som påvirker livet til barn og foreldre eller andre omsorgspersoner. Et av barneverntjenestens ansvar er å utrede omsorgssituasjonen til barn og iverksette passende tiltak som sikrer barnet en trygg og forutsigbar oppvekst. I alle ... -
Det er mine ord som står der - om saksbehandleres individuelle påvirkning på en barnevernssak
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)Barnevernsarbeidere er offentlige ansatte som er satt til å utføre en jobb med begrensede ressurser og utstrakt bruk av skjønn. Offentlige ansatte i slike posisjoner har av Lipsky blitt betegnet som bakkebyråkrater. Med utgangspunkt i Lipskys teori om bakkebyråkratiet undersøker jeg i denne oppgaven på hvilke områder saksbehandlere selv påvirker i barnevernet. Jeg viser at det finnes enkelte områder ... -
En kvalitativ studie om hvilke forhold erfarer kontaktpersoner i barnevernet har betydning for at barn og unge med hjelpetiltak skal få medvirke i egen sak?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)Sammendrag Temaet om barns medvirkning i egen sak har vist seg å være en utfordring for barneverntjenesten til tross for økt fokus på medvirkning de siste årene. Forskning viser at det fortsatt er krevende å tilrettelegge for medvirkning i praksis, og særlig for de yngste barna. Artikkel 12 i FNs barnekonvensjon belyser barns rett til å komme til orde i saker som har betydning for dem. Dette er ...