• Arbeid og utviklingshemming - "If there is a will, there is a way"! Arbeidsgivernes erfaringer med inkludering av mennesker med utviklingshemming i ordinære bedrifter. 

      Myhre, Hanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)
      Etter avviklingen av HVPU-omsorgen i Norge på 1990-tallet, har det vært store visjoner om at målet om høy arbeidsdeltakelse også skal gjelde for mennesker med utviklingshemming. Til tross for innsats og politiske mål, viser forskning at arbeidsdeltakelse for denne gruppen er synkende. Bare 25 prosent av voksne med utviklingshemming er i dag i arbeid, men de arbeider hovedsakelig i skjermede virksomheter ...
    • Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming 

      Reinholtsen, Camilla Iselin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Tema for denne masteroppgaven er arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming. Studien omhandler elever med utviklingshemming i videregående skoler, og den tilretteleggingen som gjøres for deres fremtidige arbeidsdeltakelse. Problemstillingen «Hvordan tilrettelegger videregående skole for fremtidig arbeidsdeltakelse for elever med utviklingshemming» ble besvart ved bruk av kvalitativ ...
    • Å føde hjemme: om stedlig sanselig erfaring i rommet 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Clancy, Anne; Voldner, Nanna (Chapter; Bokkapittel, 2016)
      Kapitlet belyser hva hjemmefødende kvinner og jordmødre forteller om fødsels­opplevelsen og om samspillet mellom mor, far og jordmor. Kapitlet bygger på en ny empirisk studie av sju fødekvinners narrativer og sju jordmødres hjemmefødselserfaringer. Forfatterne undersøker hvordan de, basert på fødekvinners subjektive erfaringer, kan forstå fenomenet hjemmefødsel i lys av estetikk og et stedsfilosofisk ...
    • Å inkludere flyktninger i ordinært arbeidsliv - En studie av flyktningers erfaringer fra deltakelse i Introduksjonsprogrammet 

      Kolberg, Kai Morten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på intervju av fem personer som har erfaring med å være deltakere Introduksjonsprogrammet. Et kvalifiseringsprogram for å inkludere flyktninger til arbeidsdeltakelse. Studien har en fenomenologisk tilnærming, og følgende problemstilling belyses: Hvilken kjennskap har flyktninger med høyere utdanning til hurtigsporsordningen? - En studie ...
    • Å legge til rette. Engelsklæreres syn på kartlegging og vurdering av elever med dysleksi i videregående skole 

      Jensen, Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-03)
      Bakgrunn: Tema i studien er hvordan engelsklærere i videregående skole opplever kartlegging og vurdering av elever med dysleksi. Læreren tar mange avgjørelser gjennom en arbeidsdag, blant annet gjennom bruk av sitt profesjonelle skjønn. Denne studien belyser blant annet kraften av de skjønnsmessige vurderingene som ligger bak lærerens beslutning om bruk av kartleggingsresultater og hvordan vurderingen ...
    • Challenges in global Indigenous-Disability comparative research, or, why nation-state political histories matter 

      Soldatic, Karen; Melbøe, Line; Kermit, Patrick Stefan; Somers, Kelly (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      Globally, Indigenous people, also known as First Peoples, have the poorest health outcomes of all population groups, resulting in significantly higher rates of chronic disease, ill-health, and disability. Recent research strongly suggests that Australian First Peoples and the Sami peoples of the Nordic region are positioned at opposite ends of the disability–health spectrum. Australia’s First Peoples, ...
    • Co-management of protected areas to alleviate conservation conflicts: Experiences in Norway. 

      Fedreheim, Gunn Elin; Blanco, Ester (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-10-16)
      This paper addresses the perceptions of actors of protected areas in Norway about a co-management regime at the local level. The analysis is based on quantitative data from surveys of actors of eight protected areas in northern Norway. The surveys were undertaken just before a change to co-management in 2010. The results show that the two strongest determinants that explain actors’ initial ...
    • Cultural sensitivity and barriers: Sami people with disabilities facing the welfare system 

      Melbøe, Line (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-05-10)
      The aim of this article is to increase the understanding of the participation barriers Sami people with disabilities experience in encounters with the Norwegian welfare system. According to the Sami Act of 1987, § 3–5, the Sami in Norway have a legal right to receive equitable health and social services adapted to the Sami language and culture. The focus of this article is the experiences of disabled ...
    • Dagtilbod under lupen. Ein studie av dagtilbod til vaksne med utviklingshemming 

      Nygård, Sølvi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-04-29)
      Formålet med denne studien har vore å få meir innsikt og forståing for korleis ulike forhold verkar inn og får konsekvensar for brukarar sitt dagtilbod. Sju tilsette i kommunale dagsentra har deltatt. Under intervju har dei skildra forhold dei opplever er viktige for at eit dagtilbod skal vere tilpassa brukarane sine eigne ønskjer og behov. Tilsette sine skildringar er blitt drøfta i lys av eit ...
    • Demokratisk deltakelse blant mennesker i en dobbel minoritetssituasjon som same og funksjonshemmet. 

      Fedreheim, Gunn Elin; Melbøe, Line; Opsal, Kari-Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Denne artikkelen ser på hva som bestemmer det politiske engasjementet hos personer som befinner seg i en dobbel minoritetssituasjon som same og funksjonshemmet. I artikkelen diskuteres hvordan felles identitet, kollektive rettigheter og etnisitet kan påvirke og forklare samer med funksjonsnedsettelser sitt politiske engasjement. Artikkelen synliggjør hvordan kampen for urbefolkningens kollektive ...
    • "Det går ikke knirkefritt, dette her" - Miljøterapeuters erfaringer med medikamentfri behandling i psykisk helsevern 

      Wærness, Grete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-01-09)
      Bakgrunn: Medikamentfri behandling i psykisk helsevern ble innført i 2016 og 2017 ved landets fire helseforetak. Siden tilbudet er nytt, eksisterer lite forskning på området. I litteraturgjennomgangen fant jeg ingen forskning på miljøterapeuters erfaringer med medikamentfri behandling i psykisk helsevern, og begrenset forskning på medikamentfri behandling. Denne typen tilbud eksisterer foreløpig ...
    • Disability leisure: in what kind of activities, and when and how do youths with intellectual disabilities participate? 

      Melbøe, Line; Ytterhus, Borgunn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-12-14)
      The article examines what kind of activities youths with intellectual disabilities participate in during their leisure time, and when and how they participate. The analysis is based on qualitative interviews of 10 youths with intellectual disabilities (aged 13–16) and their parents (N = 20). The study reveals that intellectually disabled youths have the same preferences and wishes for leisure ...
    • Drama, teater og demokrati: Om marginalitet, etnisitet og helse 

      Heggstad, Kari Mjaaland; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Chapter; Bokkapittel, 2017)
    • Et hjem er en hule - et festepunkt i tilværelsen på et gitt sted 

      Kittelsaa, Anna; Lysvik, Leif; Jakobsen, Joakim; Skjalmar, Linda; Pettersen, Ida Martine; Fedreheim, Gunn Elin; Gjærum, Rikke Gürgens (Research report; Forskningsrapport, 2019)
      Denne rapporten beskriver et forskningsprosjekt som ble initiert av Rana kommune i samarbeid med Husbanken og gjennomført av syv forskere fra Arktisk senter for velferds- og funksjonshemmings-forskning ved UiT, høsten 2018. Målet med prosjektet var å evaluere en samlokalisert bofellesskapsløsning for unge med funksjonsnedsettelse og personer med utviklingshemming.<p> <p>Prosjektet har vært ...
    • Ethical and methodological issues in research with Sami experiencing disability 

      Melbøe, Line; Hansen, Ketil Lenert; Johnsen, Bjørn-Eirik; Fedreheim, Gunn Elin; Dinesen, Tone Åshild; Minde, Gunn-Tove; Rustad, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-07-06)
      Background: A study of disability among the indigenous Sami people in Norway presented a number of ethical and methodological challenges rarely addressed in the literature. <p>Objectives: The main study was designed to examine and understand the everyday life, transitions between life stages and democratic participation of Norwegian Sami people experiencing disability. Hence, the purpose of this ...
    • Fagovergripende diskurs:en fremtid for kunstfagene i norsk skole 

      Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen presenterte med St.meld. 28 Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet, nye fagovergripende tema for å skape fornyelse i norsk skole. Det foreslås satsning på: ‘Demokrati og medborgerskap’, ‘Bærekraftig utvikling’ og ‘Folkehelse og livsmestring’. Vi vil i dette innhogget belyse hva vi tror kreves diskursivt for å gjennomføre en fagovergripende ...
    • Får jeg være med? En studie om muligheter og barrierer ledsagere til personer med utviklingshemming kan møte i sitt arbeid med å fremme kulturdeltakelse 

      Myhre, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-25)
      Mange mennesker med utviklingshemming trenger støtte og tilrettelegging for å kunne delta i fritidsaktiviteter. De har krav på å kunne delta på lik linje som alle andre. Dette er nedfelt i politiske og offentlige dokumenter som NOU, konvensjoner, lover og føringer. Det viser seg derimot at selv om intensjonene i dokumentene er gode, føringene er klare, oppleves virkeligheten annerledes. I denne ...
    • Fysisk aktivitet hos personer med alvorlig til dyp grad av utviklingshemming – tjenesteyternes erfaringer 

      Abada, Lawrence (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-12-10)
      Denne oppgaven handler om tjenesteyteres erfaringer med fysisk aktivitet for personer med alvorlig til dyp grad av utviklingshemming. Forskning viser at funksjonshemmede generelt opplever ulike barrierer når de deltar i samfunnet, men enda viktigere er det at personer med alvorlig til dyp grad av utviklingshemming opplever større utfordringer sammenlignet med den øvrige befolkningen. Litteraturgjennomgangen ...
    • Humanistisk og estetisk omsorg: Om medborgerskap, kulturell identitet og ukrenkelig menneskeverd 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Kinn, Henny (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      Antallet eldre personer øker i befolkningen. Dette fordrer kreativ, proaktiv og estetisk samfunnsplanlegging med tanke på å bygge en bærekraftig fremtid. Færre yrkesaktive og flere pensjonister krever nye løsninger. Artikkelen belyser hvordan samfunnet vårt kan møte det økende antallet personer med sykdommen demens gjennom humanistisk og estetisk omsorg, når målet er å ivareta, individets tilhørighet ...
    • Hva er det til middag? Personalets syn på selvbestemmelsesretten i kommunale boliger for voksne utviklingshemmede i Tromsø kommune 

      Weber, Anke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-29)
      Med denne masteroppgaven ønsker jeg å se på hvordan tjenesteytere i boliger for voksne utviklingshemmede i Tromsø kommune ivaretar selvbestemmelsesretten til tjenestemottakere. Det virker som tjenestemottakere har liten innflytelse på sin egen hverdag. Jeg lurer på hva dette kommer av og jeg stilte meg blant annet spørsmålet om tjenesteytere har for lite kunnskap om selvbestemmelsesretten eller om ...