Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteensen, Jette
dc.contributor.authorStorø, Lene
dc.contributor.authorSørvig, Stine
dc.date.accessioned2016-08-25T14:24:48Z
dc.date.available2016-08-25T14:24:48Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractDette er et kvalitativt studie, hvor vi har forsket på hvordan muntlige ferdigheter blir forstått i forskning, teori og i tillegg hos to lærere på to forskjellige skoler. Vi hadde en hypotese om at de muntlige ferdighetene stilles i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene, selv om de likestilles i læreplanen. Gjennom et dypdykk i tematikken har vi sett hvor nødvendig arbeid og utvikling av det muntlige aspektet er i klasserommet. Det gir et grunnlag for utvikling av demokratisk medborgerskap og er en forutsetning for læring, utvikling og samhandling med andre i skole- og samfunnsliv. Muntlige kompetanser som blir et grunnlag for å utvikle dette, er blant annet kompetanse i å lytte og samtale i ulike sammenhenger. Våre funn tilsier at muntlige ferdigheter er et ubevisst og underforstått begrep i skolen, og det finnes lite forskning rundt tematikken. Skolen har skapt en kultur, hvor det muntlige aspektet i klasserommet i stor grad består av presentasjoner og fremlegg, og vi har sett at viktige kompetanser går tapt. Ubevisstheten rundt de muntlige ferdighetene mener vi kan peke tilbake på et testfokus skolen står ovenfor i dag, med PISA-undersøkelsen i spissen. Skolene fokuserer lite på muntlige ferdigheter, muligens fordi både nasjonale- og internasjonale undersøkelser ikke tester dette.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9558
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9115
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectGrunnleggende ferdigheteren_US
dc.subjectMuntlige ferdigheteren_US
dc.subjectMuntlig kompetanseen_US
dc.subjectMuntlig fortellingen_US
dc.subjectLyttekompetanseen_US
dc.subjectDemokratien_US
dc.subjectHabitusen_US
dc.subjectKultur for fremleggen_US
dc.subjectSamtaleen_US
dc.subjectSosiokulturell læringsteorien_US
dc.subjectSosiolingvistikken_US
dc.subjectBourdieuen_US
dc.subjectPISAen_US
dc.subjectTeststyrt skoleen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleMuntlige ferdigheter i skolen - et skudd som trenger vann for å spire. Et kvalitativt studie om begrepets forståelse i forskning og praksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)