Munin: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 36955
-
Internal Community Engagement and Impact Benefit Agreements: Pathways to Community-Driven Outcomes
(Master thesis, 2025)Impact benefit agreements (IBAs) between Indigenous communities and mining companies have become a key instrument through which these communities engage with mineral development on their traditional lands. IBAs offer the potential to generate substantial benefits and improve quality of life for signatory communities; however, research has demonstrated that outcomes vary widely. Strong internal ... -
Finite Element Modeling of the Skattørsund Bridge
(Master thesis, 2025)This thesis presents a comprehensive finite element analysis (FEA) of the Skattørsund Bridge, a concrete slab bridge in Norway, using shell-based modeling techniques. The study aims to evaluate the bridge's structural behavior under static and dynamic loads, including traffic, environmental factors, and natural hazards, to ensure its long-term safety and performance. The research leverages the Finite ... -
«Du er den einaste som stoler på meg på denne skulen, og den einaste som blir glad for å sjå meg». Ein kvalitativ intervjustudie om å nytte skulehund i arbeid med elevar med skulefråvær
(Master thesis, 2025)Samandrag Eit ekstra par labbar er til hjelp i ein hektisk skulekvardag med for få hender og utfordringar med å få tida til å strekke til, skreiv NRK hausten 2024 i ein artikkel om skulehundar. Nokre skular nyttar nettopp skulehundar i arbeidet med elevane sine. Erfaringar som blir rapportert om, er blant anna betre skulemiljø, at relasjonsbygginga går raskare og at elevar får auka motivasjon til ... -
"Buorre Beibi"
(Master thesis, 2025)Samisk språk har historisk sett vært marginalisert i det norske utdanningssystemet, men nå ønsker politikere og pedagoger å styrke samiske språk gjennom revitalisering og større tilstedeværelse av språket skolen. For å klare å dette, må man ha kunnskap om hvordan det å bruke samiske språk i skolen fungerer i praksis. Tidligere forskning har i stor grad satt søkelys på samiske temaer og språkundervisning ... -
Inkludering av barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative studien har undersøkt hvordan pedagoger fremmer inkludering av barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen. Formålet med studien er å få en dypere forståelse og økt kunnskap om inkludering av barn med behov for ASK. Masteroppgaven belyser følgende problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan fremmer pedagoger inkludering av barn med behov for ... -
Elevenes opplevelse og forståelse av isbreer og deres rolle i klimaendringer
(Master thesis, 2025)Læring utenfor klasserommet kan bidra til dypere og mer langvarig forståelse av vitenskapelige sammenhenger, samt bidra til økt forståelse av naturen som system (Ayotte-Beaudet et al., 2017). Samtidig har virtual reality (VR) vist seg å kunne ha positiv innvirkning på elevers motivasjon og forståelse av komplekse faglige tema (Rojas-Sánchez et al., 2023). Det finnes imidlertid begrenset forskning ... -
Utforsking på læreplanen: En kvalitativ studie av fem læreres perspektiver på utforsking i matematikkfaget
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative studien undersøker hvordan fem ulike matematikklærere forstår begrepet utforske og hva det innebærer i matematikkfaget i skolen. Begge begrepene har vi fått kunnskap om og kjennskap til gjennom vårt studieløp, samtidig som vi begge har erfart at begrepene har vært utfordrende å definere. Utforsking i seg selv kunne vi umiddelbart koble til hvordan barn utforsker omstendighetene ... -
Undersøkende undervisning og tilpasset opplæring for alle elever - også de med stort læringspotensial
(Master thesis, 2025)Tilpasset opplæring innebærer at alle elever skal få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, uavhengig av hvilke forutsetninger de har. Alle skal også få utnyttet og utviklet sine evner, noe som tilsier at prinsippet om tilpasset opplæring også skal gjelde for elever med stort læringspotensial. Undervisningen skal i tillegg legge vekt på at elevene skal ha kompetanse i utforsking og problemløsing. ... -
Det (u)synlige samiske i Nord-Troms - En studie av lærernes arbeid med samiske temaer i norskfaget
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan samiske temaer planlegges og praktiseres i henhold til læreplanens krav i norskfaget i Nord-Troms, og hvordan undervisningen kan ivareta en helhetlig tilnærming til temaet. Studien kombinerer en dokumentanalyse av LK20 med en kvantitativ spørreundersøkelse rette mot norsklærere på 5-10. trinn i regionen. Funnene viser at selv om læreplanen åpner for integrering ... -
"Kanskje det ikke er aktiv mobbing for den som gjør det, men det betyr ikke at opplevelsen av å bli mobba ikke er der"
(Master thesis, 2025)I 2020 innførte barnehageloven et nytt kapittel som skal sikre barnehagebarn et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Loven fastslår at barnehagen ikke skal godta krenkelser, som for eksempel mobbing (Barnehageloven, 2005, §41-43). Tradisjonelt sett har mobbing blitt forbundet med noe som foregår i skolen. Nyere forskning på området, samt innføring av kapittel VIII, kan ha ført til økt oppmerksomhet ... -
The Role of Linguistic Distance in First Language Attrition: A Comparison of Persian-English and Persian-Japanese Speakers
(Master thesis, 2025)First language attrition refers to the gradual decline or restructuring of a native language due to prolonged immersion in a second language environment. This thesis investigates how typological (dis)similarity between Persian (L1) and English/Japanese (L2) influences attrition across five grammatical features: pronoun, word order, formality, agreement, and yes/no question word. Using an acceptability ... -
Leer contra la violencia: Un estudio didáctico sobre la literatura y la violencia de género en la clase de español
(Master thesis, 2025)Esta tesis de máster investiga cómo la literatura de ficción puede utilizarse como herramienta pedagógica para abordar la violencia de género en la enseñanza del español como lengua extranjera en la escuela secundaria. A través del análisis de «Las cosas que perdimos en el fuego» de Mariana Enríquez e Inn i elden de Aina Basso, el estudio examina cómo los textos literarios pueden generar conciencia ... -
How Multilingual Teaching Strategies in the English Language Classroom Affect the Perception of Multilingual Competences and Learning Outcomes (in Pupils)
(Master thesis, 2025)This thesis explores how to use more of the total language competence in English language teaching to enhance learning. It is an interventionist quasi-experimental study, with a between and within groups pretest, a between-test and posttest design. This means that the groups participating were tested for how they responded to different teaching methods over time, using tests to compare within each ... -
La película Coco como recurso didáctico para el desarrollo de la competencia intercultural
(Master thesis, 2025)Este trabajo analiza cómo la película animada Coco de Disney-Pixar (2017), puede utilizarse como recurso didáctico en la enseñanza del español como lengua extranjera (ELE), con un enfoque en el desarrollo de la competencia intercultural. A partir de un análisis detallado del contenido cultural y lingüístico de la película, así como de su valor como producto cinematográfico, se propone que Coco no ... -
Transitional Justice in Peace Agreements: The Development of Transitional Justice and the Role of the ICC
(Master thesis, 2025)This thesis investigated how transitional justice was represented in large-scale conflict peace agreements in the period 1990-2024. Furthermore, how different transitional justice mechanisms and approaches were used in relation to judicial accountability, and the role of the ICC was analysed. A quantitative approach, where csv-files containing coded peace agreements provided by PeaceRep were analysed ... -
Vurdering av fleksibilitetspotensialet til smart varmtvannsberedere i Tromsø, basert på empirisk data fra innovasjonsprosjektet Smart Senja
(Master thesis, 2025)Økt elektrifisering av samfunnet har ført til høyere belastning og dermed ført til et økt behov for fleksibilitet i strømnettet. Varmtvannsberedere er et standard husholdningsapparat som finnes i de aller fleste husholdninger i Norge. Varmtvannsberedere er den vanligste formen for termisk lagring. Ved å utnytte den termiske lagringskapasiteten kan man flytte strømforbruket til lavlastperioder. Denne ... -
“They didn’t tell us. They only gave us one option”: Agreement making between Indigenous peoples and private enterprise on Indigenous lands
(Master thesis, 2025)On 24 May 2020, Rio Tinto triggered detonations at a mine located on the Native Title land of the Puutu Kunti Kurrama and Pinkuru people (PKKP people) in Western Australia. The blast destroyed Juukan Gorge, a culturally and spiritually significant place to the PKKP people. To the PKKP people, the destruction came unexpectedly and as a devastating blow. The federal Parliamentary inquiry that followed ... -
Negotiating Sami Art: Mediation Practices and Representation in Nordic Art Museums
(Master thesis, 2025)This thesis examines the presence and presentation of contemporary Sámi art within Western art museums through the analysis of two exhibitions: Ingunn Utsi – MUN LEAN DAT MAID LEAN DAHKAN at the Northern Norwegian Art Museum (NNKM) in Romsa/Tromsø, Norway, and Guorrat násttiid luittaid – Britta Marakatt-Labba at the Kin Museum of Contemporary Art in Giron/Kiruna, Sweden. Both exhibitions are situated ... -
"Vi kan jo ikke akkurat snakke om livet midt i en runde volleyball liksom". Friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen: En kvalitativ studie av elevers opplevelser med bålet som læringsplattform
(Master thesis, 2025)Det overordnede temaet for vår masteroppgave er friluftsliv. Hensikten med studien er å undersøke elevers opplevelser av et undervisningsopplegg i skolens nærmiljø, med bålet som læringsplattform. Vi ønsket samtidig å utforske hvilke muligheter for læring et slikt opplegg kan gi for elever i ungdomsskolen. Studiens teoretiske rammeverk er hentet fra friluftslivspedagogikk, sosiokulturell læringsteori ... -
"Vannet går over til vanndamp fordi det varmes opp" En videostudie av elevers fagsamtaler på barne- og ungdomstrinnet når det gjennomføres kjemieksperimenter
(Master thesis, 2025)Eksperimenter har alltid vært en viktig del av naturvitenskapen, og læreplanen i naturfag fremhever at elevene skal forstå verden i et naturfaglig perspektiv gjennom undring, opplevelser og erfaring ved å jobbe praktisk. Med bakgrunn i dette, var det interessant for oss å undersøke hvordan de faglige samtalene mellom elevene varierer når de gjennomfører kjemieksperimenter, og hvordan lærerens ...