Enheter
Administrasjonen [78]
Det helsevitenskapelige fakultet [11107]
Det juridiske fakultet [1597]
Universitetsbiblioteket [3350]
Aktuelle disputaser
Aktuelle disputaser der avhandlingen er tilgjengelig i Munin:
27 jun 2025: Lina Forslund
01 sep 2025: Margrethe Haug
Nye registreringer
-
Dynamics of gut resistome and mobilome in early life: a meta-analysis
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2025-03-05)<p><i>Background</i> The gut microbiota of infants harbours a higher proportion of antibiotic resistance genes (ARGs) compared to adults, even in infants never exposed to antibiotics. Our study aims to elucidate this phenomenon by analysing how different perinatal factors influence the presence of ARGs, mobile genetic elements (MGEs), and their bacterial hosts in the infant gut. <p><i>Methods</i> ... -
Deterrence and Reassurance: Increased relevance in the new strategic context?
(Master thesis, 2025)With great power rivalry and full-scale war in Europe, Norwegian security policy has, in some respects, ‘gone back to the future.’ Deterrence and reassurance have returned to Norwegian security discourse, with some even describing the concept as undergoing a theoretical renaissance. However, the international system has changed much since they were first introduced. This thesis intends to add to ... -
Handelskrigen mellom USA og KIna
(Master thesis, 2025)Jeg skriver om handelskrigen mellom USA og Kina som utspiller seg nå, og studerer bakenforliggende årsaker til hvorfor konflikten eskalert -
What about the body? Traces of embodied learning in introductory EFL coursebooks in teacher education
(Master thesis, 2025)Denne avhandlingen undersøker hvordan kroppslig læring (embodied learning) er inkludert i introduksjonsemner i engelskfaget i norske lærerutdanninger. Kroppslig læring fremmer en mer holistisk tilnærming til læring, og forener kropp og sinn i konstruksjonen av kunnskap; imidlertid er feltet fragmentert og lite utforsket i EFL-forskning. I vår studie utforsker vi hvordan pensumbøker inkluderer kroppen. ... -
En liten dør i klasserommet
(Master thesis, 2025)Sammendrag I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke hvordan et estetisk anslag kan brukes, som inngang til funksjonell skriving i en førsteklasse. I den sammenheng ble det utviklet et undervisningsopplegg bestående av 3 forløp innenfor funksjonell skriving, der drama, lek og fiksjon stod sentralt. Arbeidet har gitt meg en større innsikt i hvilke utfordringer og muligheter som ...