Veiledning innenfor arbeidstrening. En kvalitativ casestudie av veiledningsforholdet mellom leder og deltager i arbeidstrening
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10037Dato
2016-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Fagervik, AndreasSammendrag
Formålet med studien har vært å sette fokus på veiledningsforholdet mellom leder og deltager i arbeidstrening.
Problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan etableres og gjennomføres et veiledningsforhold mellom leder og deltager i arbeidstrening?
Forskningsspørsmålene sentrerer rundt leders opplevelse av å veilede en deltager i arbeidstrening innenfor tiltakets rammer og betingelser, samt hvordan deltagers perspektiv ivaretas på beste måte.
Teori: Oppgavens teoretiske grunnlag bygger på teorier omkring veiledning og mentorskap, sosiale forhold og relasjoner, læring i praksis og ledelse.
Metode: Oppgaven er en empirisk studie. For å belyse problemstillingen har to tiltaksarrangører for arbeidstrening i ordinær virksomhet blitt intervjuet.
Resultater: Funnene i denne studien indikerer at lederne har utviklet ny forståelse av å veilede en deltager i arbeidstrening. De indikerer også at veiledningen som foregår innenfor denne konteksten, er helt særegen på grunn av de spesielle rammene som veiledningen foregår innenfor.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: