dc.contributor.advisor | Larsen, Rolf Inge | |
dc.contributor.author | Eriksen, Karin Bersvendsen | |
dc.date.accessioned | 2016-12-16T13:12:18Z | |
dc.date.available | 2016-12-16T13:12:18Z | |
dc.date.issued | 2016-05-16 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og læreres erfaringer med dem. Det ble utformet ei undervisningsøkt der partisanenes historie i Finnmark under 2. verdenskrig er tema og læringsaktivtetene digital historiefortelling og storyline ble brukt. Analyse av elevenes og lærernes opplevelse av undervisningen blir presentert der viktige hovedfunn kommer frem. Noen av hovedfunnene er at narrativ tilnærming kan skape økt engasjement blant elever, metoden skaper nærhet til fagstoffet som kan gjøre at enkelte elever finner undervisningen med mer mening og metoden kan også føre til utvikling av elevers historiebevissthet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10047 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | Digital fortelling | en_US |
dc.subject | Digital historiefortelling | en_US |
dc.subject | Storyline | en_US |
dc.subject | Partisanene i Finnmark | en_US |
dc.subject | Samfunnsfagsdidaktikk | en_US |
dc.subject | Historiedidaktikk | en_US |
dc.subject | Narrativ tilnærming | en_US |
dc.subject | Fortelling | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |