dc.contributor.advisor | Howlid Wærp, Henning | |
dc.contributor.advisor | Busch, Hella Veierud | |
dc.contributor.author | Johannessen, Elisabeth Udnes | |
dc.date.accessioned | 2016-12-20T14:05:02Z | |
dc.date.available | 2016-12-20T14:05:02Z | |
dc.date.issued | 2016-11-01 | |
dc.description.abstract | I denne studien blir det undersøkt hvordan det legges opp til at yrkesfagelever skal arbeide med lyrikk i et utvalg lærebøker i norsk for yrkesfaglige utdanningsprogram. Ved bruk av lærebokanalyse har jeg undersøkt lærebøkenes oppgaver som er tilknyttet de lyriske tekstene i litteraturantologiene. Formålet med lærebokanalysen har vært å finne frem til hvilken tilnærmingsmetode som er mest fremtredende i litteraturarbeidet, for deretter å forsøke å avdekke et overordnet formål med lærebøkenes oppgaver.
Med utgangspunkt i et fagdidaktisk perspektiv, med vekt på lesedidaktikk og litteraturdidaktikk, har jeg vist til hvordan leseopplæring og litteraturundervisning kan praktiseres i sammenheng, og hvordan bruk av ulike litteraturteoretiske tradisjoners metoder har blitt modifisert til bruk i litteraturundervisning i skolen.
Gjennom lærebokanalysen har jeg fokusert på hvilke læringsaktiviteter, eller arbeidsmetoder, elevene skal bruke i litteraturarbeidet. Analysen viser at de to mest fremtredende læringsaktivitetene er leseoppgaver og førlesingsoppgaver. Resultatene av denne studien viser at disse læringsaktivitetene legger opp til både en leserorientert og en tekstorientert tilnærming som primært fokuserer på å utvikle elevenes leseforståelse, litteraturforståelse og litteraturlesningskompetanse.
Resultatene av denne studien viser at lærebøkene i stor grad legger opp til en forenklet form for analyse av de lyriske tekstene i lærebokantologiene. Analysen viser at oppgaveformuleringene inneholder forhåndsgitte lese- og tolkningsstrategier, i tillegg til at de oppgir og identifiserer sentrale analyseobservasjoner som må tolkes for å finne frem til primærtekstenes tematikk. En didaktisk implikasjon av dette er at elever som har behov for større utfordringer, ved bruk av en selvstendig analytisk tilnærming til primærtekstene, trolig vil ha lite utbytte av lærebøkenes omfattende tolkningshjelp.
Denne studiens resultater viser også at ferdighetstrening, med særlig vekt på lesing, er et sentralt formål i arbeidet med oppgavene til de lyriske tekstene i lærebokantologiene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10054 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3981 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 | en_US |
dc.title | Lyrikkundervisning på yrkesfaglige utdanningsprogram. En lærebokanalyse med særlig vekt på litteratur- og lesedidaktikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |