Show simple item record

dc.contributor.advisorSand, Jan Yngve
dc.contributor.authorAnderson, Fridtjof
dc.date.accessioned2007-06-14T07:06:27Z
dc.date.available2007-06-14T07:06:27Z
dc.date.issued2007-05-15
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan en horisontal fusjon mellom forhandlere i urelaterte markeder kan styrke disse forhandlernes kjøpermakt i møtet med en dominant produsent. Dette kan føre til at prisene disse forhandlerne betaler for innsatsfaktorene reduseres. Videre blir det vist hvordan dette kan føre til at kjøpergruppens uavhengige konkurrenter sine innkjøpspriser settes opp. Dette fenomenet omtales gjerne som en vannsengeffekt. Det vil bli presentert en modell som viser hvordan denne vannsengeffekten virker, både ved Cournot- og Hotelling-konkurranse i forhandlerleddet. Det blir også vist hvordan en effektivitetsforbedring fra en av forhandlernes side også kan føre til en vannsengeffekt. Det er ikke gitt a priori at vannsengeffekten rammer konsumentene på en negativ måte. Betingelsene for at konsumentoverskuddet reduseres blir utledet for begge konkurranseformene. Det vil også bli sett på hvordan et forbud mot prisdiskriminering påvirker resultatene.en
dc.format.extent307189 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1025
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_854
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2007 The Author(s)
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en
dc.titleKjøpermakt og vannsengeffekten
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record