dc.contributor.author | Heimly, Finn Steinar | |
dc.contributor.author | Bertheussen, Bernt Arne | |
dc.date.accessioned | 2017-01-31T14:29:30Z | |
dc.date.available | 2017-01-31T14:29:30Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.description.abstract | En lærer på en handelshøyskole speilvendte klasserommet («flipped the
classroom») på et stort innføringskurs i bedriftsøkonomi i et forsøk på å skape
mer tilfredse førsteårsstudenter, redusere strykprosenten og oppnå bedre
karakterer. I grove trekk fant speilvendingen sted ved at de tradisjonelle
muntlige monologene (forelesningene) ble komprimert til spissformulerte
videoer og distribuert til studentene via internett slik at de kunne «gå på
forelesning» når de ville og hvor de ville. De frigjorte undervisningsressursene
ble anvendt til dialoger og oppgaveløsning i auditoriet. I artikkelen presenterer
vi intervensjonene som ble implementert og en evaluering av eksperimentet.
Resultatene viser at studentene var mer tilfredse med det speilvendte
emnedesignet enn det tradisjonelle. Dessuten gikk strykprosenten ned med
35,2 % samtidig som karaktersnittet gikk opp med ca 1/3 bokstavkarakter. | en_US |
dc.description.abstract | In an effort to create more satisfied freshmen, reduce the failure rate and achieve
better mean grades, a teacher at a Norwegian business school «flipped the
classroom» in a large introductory course in business economics. In broad terms the
classroom was «flipped» by compressing the traditional vocal lecture monologues
into articulated videos and distributed to the students via Internet so that they could
«attend lectures» where and when they wanted. The teaching resources released
were applied to problem-solving in the auditorium. In this article we discuss the
interventions which were implemented in the course design and we evaluate the experiment. The results show that the students were more satisfied with the
«flipped» course design than the traditional. Moreover, the failure rate decreased
by 35.2% while the average grades rose by about 1/3 letter grade. | en_US |
dc.description | © 2016 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of <a href="http://creativecommons.org
/licenses/by/4.0/">the Creative Commons CC-BY 4.0 License</a>, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or
format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially,
provided the original work is properly cited and states its license. | en_US |
dc.identifier.citation | Heimly FS, Bertheussen BA. Speilvendte klasserom kan bidra til bedre akademiske prestasjoner i høyere økonomisk utdanning. UNIPED. 2016;39(1):47-60 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1300594 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2016-01-05 | |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10270 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget (Scandinavian University Press) | en_US |
dc.relation.journal | UNIPED | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | «flipped classroom» | en_US |
dc.subject | designprinsipper | en_US |
dc.subject | studenttilfredshet | en_US |
dc.subject | evaluering | en_US |
dc.subject | karaktergjennomsnitt | en_US |
dc.subject | strykprosent | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Speilvendte klasserom kan bidra til bedre akademiske prestasjoner i høyere økonomisk utdanning | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |