dc.contributor.advisor | Ellingsen, Kristen Albert | |
dc.contributor.author | Nome, Håvard | |
dc.date.accessioned | 2017-03-30T06:27:24Z | |
dc.date.available | 2017-03-30T06:27:24Z | |
dc.date.issued | 2016-12-05 | |
dc.description.abstract | De siste tiårene har det vært en økt interesse rundt nettverk og interaksjoner i fagområde markedsføring. I denne masteroppgaven er det sett på gevinstene og motivasjonen for å delta i formelle næringsnettverk. Problemsstillingen som er brukt i oppgaven har vært: ”Eksisterer det noen gevinster, eventuelt hvilke, knyttet til formelle nettverk?”
Ved bruk av kvalitativ metode og eksplorativt forskningsdesign, har jeg kartlagt og synliggjort noen gevinster og kjennetegn i næringsnettverk. Det er brukt det kvinnelig næringsnettverket Qvann som case i undersøkelsen. Nettverket er lokalisert i Alta, og formålet er å utvikle ledere og bidra til å danne relasjoner på tvers av næringslivet.
Tidligere teori om relasjoner og nettverk i markedsføring er brukt som teorigrunnlag til oppgaven. Ved utviklingen av måleinstrumentet er det benyttet egenskaper fra teorien om nettverk, interaksjoner og relasjoner, for å kartlegge hvilke gevinster medlemmene har av å være med i nettverket.
Ut fra studien er det mulig å peke på flere gevinster for medlemmene. Mange av gevinstene som synes og være tilstede underbygger tidligere forskning om relasjoner og nettverk. I størst grad vil det være informasjon og kunnskapsutvekslingen som forekommer mellom medlemmene. Andre gevinster knyttes til samarbeid mellom medlemmene, som skjer både innad og utenfor de aktivitetene nettverkene arrangerer. Gevinstene medlemmene oppnår er knyttet til det engasjementet de legger i å delta i nettverkets arrangementer. Det viser seg at graden av aktivitet vil derfor langt på vei stemme av hvilket utbytte de får av å delta på slike arenaer og nettverk.
I dette arbeidet har jeg valgt å benytte en eksplorativ tilnærming. Det har derfor ikke vært noe mål med arbeidet å kunne generalisere resultatet av undersøkelsen til å gjelde andre enn de som har deltatt. Målet har heller vært å få økt forståelse for denne type nettverk og hvilke gevinster disse gir. Arbeidet vil være dermed gi et grunnlag for videre forskning på emnet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10899 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901F | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Relasjoner og nettverk i markedsføring. Gevinster knyttet til formelle næringsnettverk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |