dc.contributor.advisor | Pettersen, Gunn | |
dc.contributor.author | Røsberg, André | |
dc.date.accessioned | 2015-03-13T06:08:43Z | |
dc.date.accessioned | 2017-05-02T07:50:20Z | |
dc.date.available | 2017-05-02T07:50:20Z | |
dc.date.issued | 2014-04-29 | |
dc.description.abstract | I denne studien er det benyttet kvalitativt forskningsintervju basert på en fenomenologisk tilnærming. Det ble gjennomført telefonintervju av tre erfarne veiledere i SMS med lang erfaring innen psykisk helsearbeid. SMS beskrives som en brukerstyrt modell som har høy grad av tilgjengelighet, fleksible løsninger og mye vekt på støtte. Studenten er i “førersetet” på den måten at oppfølgingen tar utgangspunkt i den enkelte students individuelle behov. Det er en samarbeidsmodell hvor veiledere legger stor vekt på å etablere en god relasjon der studenten føler seg trygg og ivaretatt. Det er også viktig for veilederne å vise engasjement og omsorg. Veiledere angir at det er viktig både å være profesjonell, men samtidig “å bry seg”, det vil si at de innenfor denne rammen strekker seg litt ekstra dersom det er behov for det. SMS beskrives som en arena for utvikling og mestring ved at det vektlegges å legge til rette for at studentene kan mobilisere egne ressurser, utvikle tro på mestring, eierforhold til studiene og struktur i studiehverdagen, derved motivasjon til å fullføre studiene og realisere sine drømmer. Det å være veileder kan dermed også bety at man må være bærer av håp. SMS beskrives også som en samarbeidsarena i videre forstand. Det innebærer at veiledere oppfatter seg selv som koordinatorer og bindeledd mellom mange instanser, etater og fagpersoner som studentene må forholde seg til. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10967 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3902 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800. Studier med støtte | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280. Recovery | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260. Psykisk lidelse | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Utdanning. En arena for mestring og utvikling? En kvalitativ studie av veiledere for studenter med psykisk lidelse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |