dc.description.abstract | Hensikt: Denne studien kartlegger hvilke transportmidler Altas befolkning bruker til reiser. Videre har det vært et mål å undersøke; hva som karakteriserer aktive og passive reisende i forhold til sosial bakgrunn, hvilket reisemønster vi finner blant aktiv reisende, hva som karakteriserer de ulike yrkesgruppenes transportvaner, og hvilke helseeffekter vi finner blant gruppen aktiv reisende.
Metode: Undersøkelsen bygger på den landsomfattende nasjonale reisevaneundersøkelsen, som gir informasjon om omfanget av folks reisevaner, hvor, hvorfor, og hvordan folk reiser. Programvaren SPSS er brukt for gjennomføring av statistiske analyser. Undersøkelsen bygger på to utvalg, et basisutvalg på 10 000 personer, og et regionalt utvalg (Alta) på 1021 personer. I analysene er det anvendt 3 utvalg som ga mulighet til analyser på tvers av reiser, personer, og grupper av reisende.
Resultater: Funnene i reiseutvalget viste at reiser med bil/privat motorkjøretøy dominerer på alle daglige reiser i Alta. Andelen som reiser med bil/private motorkjøretøy var størst i alle aldersgrupper, og blant kjønn.
Funnene i personutvalget viste at de passive transportmidlene som bilfører, bilpassasjer, og annet, utgjør 3 av 4 daglige reiser i Alta. De aktive transportmidlene til fots og sykkel utgjør 1 av 4 daglige reiser. Pensjonistene bruker mest tid på reiser til fots og på sykkel, og tilbakelegger flest kilometer til fots og på sykkel blant yrkesgruppene. Vi finner at 1 av 5 reisende oppnår helseeffekt.
Funnene i underutvalget av de aktive reisende viste at de aktive reisende med høyest utdanning bruker mest tid på reiser til fots, og tilbakelegger flest kilometer til fots. De med utdanning utover grunnskole/ungdomsskole er blant de aktivt reisende som har lengere reisetid på sykkel og bruker lengst tid på fritidsrelaterte reiser. De aktiv reisende tilbakelegger flest kilometer på sykkel og til fots på fritidsrelaterte reiser. Blant de aktivt reisende er andelen som oppnår en helseeffekt av den fysiske aktiviteten større blant menn enn kvinner, mens andelen er høyere blant gående enn blant andelen syklende.
Blant de syklende og gående var det en signifikant sammenheng i forhold til utdanning. Altaværingen ligger over landsgjennomsnittet på reiser med sykkel, men under gjennomsnittet på reiser til fots. | en_US |