dc.contributor.advisor | Blix, Hilde Synnøve | |
dc.contributor.author | Alvestad, Vidar | |
dc.date.accessioned | 2017-06-22T09:44:10Z | |
dc.date.available | 2017-06-22T09:44:10Z | |
dc.date.issued | 2016-05-16 | |
dc.description.abstract | Denne studien beskriver jazzmusikeres tanker og arbeid med gehør i sitt musikervirke. Studien har som mål å gi innsikt i hva som er viktig å jobbe med i forhold til eget gehør, og samtidig belyse noen emner som kan inspirere til diskusjon omkring hørelærefaget i musikerutdanningen. Det empiriske materialet er basert på intervjuer med tre jazzmusikere i Norge. Studien tar for seg emner i gehørarbeid som musikalsk hukommelse, indre gehør, improvisasjon, time, harmonikk, transkripsjon og planking. Studien viser at informantene bruker meningsskapende teknikker som visualisering eller tekst for å memorere musikk. De rapporterer at de i stor grad bruker innspilt musikk som verktøy i sitt gehørarbeid, og resultatene viser også at arbeidsprosessene og målet med prosessen svært individuelle. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11170 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MUS-3902 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110 | en_US |
dc.title | Auditive knagger. En kvalitativ studie av jazzmusikeres arbeid med gehør | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |