Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Trude Høgvold
dc.contributor.authorBerg, Sylvi
dc.contributor.authorNygaard, Monica
dc.date.accessioned2017-06-27T07:52:42Z
dc.date.available2017-06-27T07:52:42Z
dc.date.issued2017-05-23
dc.description.abstractMålet ved studiet er å undersøke hva rektorene vektlegger mest av lederkompetanse og fagkompetanse. Vi ser på hvordan ledelse og styring brukes som en del av konteksten avdelingsleder utøver sin rolle i, og hvordan fokuset er på kompetanse som ressurs og videreutvikling av kompetanse som prosess. Studiet har et kvalitativt design og vi har gjennomført dybdeintervju med et utvalg informanter. Vi ser at krav til hva rollen som avdelingsleder skal inneholde er uklar. Vi har funnet at mye av skoleledelsesforskningen er avgrenset til rektors rolle og kompetansekrav til rektor. Det er lite fokus på innhold i avdelingslederrollen. Dermed blir det også uklart hvilke krav til kompetanse en avdelingsleder skal ha. Det teoretiske utgangspunktet for studien er litteratur om hvordan ledelse generelt, og skoleverket spesielt, har utviklet seg. Litteratur om kompetansebegrepet, definisjoner av forskjellige typer kompetanse og utvikling av kompetanse er også vektlagt i studiet. Funnene i vår studie tyder på at styring og ledelse er virkemidler som avdelingsledere bruker i rollen som leder. Det kan se ut som at det er et sterkere fokus på ledelse enn styring. Informantene var opptatte av at avdelingslederne både måtte styre gjennom systemer for å unngå støy og konflikter, og å utøve ledelse gjennom tett kontakt med medarbeiderne. Informantene hadde fokus på at avdelingslederne skulle bidra til pedagogisk utviklingsarbeid gjennom engasjement både i forhold til elevene og lærerne. De oppgavene og ansvarsområdene en avdelingsleder har danner utgangspunktet for forståelsen av kompetansekravene som stilles til en avdelingsleder i videregående skole. Fagkompetanse er et minstekrav for å bli ansatt i skolen. Hvordan de vektlegger formell lederutdanning, ledererfaring og lederegenskaper er det ikke noe klart skille på. Informantene mener at kompetanseheving er viktig, men det er et paradoks at ingen viser til en systematisk plan for dette. Informantene ga uttrykk for at de ønsket å få til en struktur på kompetanseheving etter ansettelser. Det kan virke som det er opp til hver enkelt skole og rektor hvordan de tilrettelegger for dette.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11183
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3084
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleJa takk, begge deler! Hvordan rektorer vurderer lederkompetanse versus fagkompetanse ved tilsetting av avdelingsledere i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)