Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRørnes, Karin
dc.contributor.authorAders, Hilde
dc.date.accessioned2017-06-28T11:18:22Z
dc.date.available2017-06-28T11:18:22Z
dc.date.issued2017-04-24
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes det hvordan elever, lærere og foreldre i barneskolen forstår og forholder seg til digital mobbing. Undersøkelsen ble gjort ved at elever i 6. og 7. klasse skrev fortellinger om digital mobbing mens fem lærere og to foreldre i grupper ble intervjuet om temaet. Analysen av elevtekstene og intervjuene viser at det går et skille mellom barne- og voksengenerasjonen i hvordan internett, og dermed digital mobbing forstås. For elevene er internett en naturlig integrert del av hverdagen mens lærere og foreldre skiller mellom sosial aktivitet på internett og «i det virkelige liv». Denne ulike oppfatningen av internett kan medføre at elever, lærere og foreldre ikke legger samme meningsinnhold i begreper når de skal beskrive eller kommuniserer om digital mobbing. Gjennom alle informantgruppene framkommer det at kommunikasjon er et viktig aspekt for å forebygge og identifisere digital mobbing. Elevene gir konkrete eksempler på hvordan man kan framsnakke hverandre og dermed hjelpe personer som er utsatt for digital mobbing. Lærerne etterlyser en mer håndfast definisjon av digital mobbing. De formidler også at det er hensiktsmessig å ha jevnlige samtaler med elevene slik at defineringen alltid er oppdatert på hva som er aktuelt til gjeldende tidspunkt. Foreldrene mener gode relasjoner i samtale med barna er avgjørende, og at man må gå foran som et godt eksempel i forhold til handlinger på internett.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11203
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectdigital mobbingen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleDigital mobbing - hva er det?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)