Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRudi, Kirkhaug
dc.contributor.authorHelmo, Glenn
dc.date.accessioned2017-07-10T07:46:56Z
dc.date.available2017-07-10T07:46:56Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvilke synspunkter som finnes på ideen om å bruke målinger i norsk skole. For å undersøke dette tar oppgaven først utgangspunkt i en analyse av hvordan ideen balansert målstyring kan forstås oversatt til norsk skole. Tre funn fra denne analysen fremstår som sentrale. For det første at måten målinger blir brukt på, kan forstås som målstyring. For det andre at det er mulig å tilby en forståelse om at det har blitt opprettet et eget perspektiv, som kan kalles kunnskapsperspektivet. Og for det tredje så viser analysen at det har vært og er utydelige prioriteringer mellom kunnskapsperspektivet og samfunnsperspektivet, men at nåværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er tydeligere mot å prioritere kunnskapsperspektivet foran samfunnsperspektivet.en_US
dc.description.abstractAnalysen av oversettelsen av ideen danner grunnlaget for å analysere hvordan synspunkter på oversettelsen og implementeringsfølger av den kan forstås ut i fra generell målteori og grunnleggende perspektiver på organisasjoner. Analysen viser at motstand mot å bruke målinger kan rettes både mot måten det er oversatt på, og det grunnleggende ved ideen, og at ulik tilhørighet av motstand får ulike implikasjoner i møte med argumentene for å bruke målinger. Motstand mot måten det er oversatt på kan møtes, samtidig som målstyring vedvarer, mens den grunnleggende motstanden vanskeligere lar seg møte hvis målstyring skal vedvare.​en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11244
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3908
dc.subjectmålingeren_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectbalanserten_US
dc.subjectmålstyringen_US
dc.subjectmålen_US
dc.subjectoversettelseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleFeil mål, eller feil med mål? Hvordan kan synspunkter på ideen om å bruke målinger i norsk offentlig skole forstås?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)