Show simple item record

dc.contributor.advisorFlemmen, Anne Britt
dc.contributor.authorThode, Idunn Marie
dc.date.accessioned2017-09-18T08:05:23Z
dc.date.available2017-09-18T08:05:23Z
dc.date.issued2017-05-14
dc.description.abstractDenne teksten forsøker på grunnlag av kvalitative intervjuer med lærere og helsesøstre å finne ut hvilke forestillinger om kjønn og seksualitet som ligger til grunn for den undervisningen som gis om temaet i ungdomsskolen. To skoler er besøkt: en urban og en rural. På den urbane skolen gjennomføres seksualundervisning av helsesøster, medisinstudenter som har eget opplegg med elevene, og i naturfag gjør elevene prosjekt om seksualitet og prevensjon. På den rurale skolen gjennomføres et tverrfaglig prosjekt om sex, seksualitet og prevensjon hvor også helsesøster er involvert. Funnene indikerer at skolen er en heteronormativ arena. Homofili behandles som et eget tema. Det er dermed underforstått at dersom ikke annet er spesifisert, er det snakk om heterofili. Når homofili tas opp er det med fokus på at elevene skal mene noe om de homofile. Det fokuseres også på at det har vært, og er vanskelig å være homofil. Intensjonen forstås som at skolen forsøker å oppfordre elevene til positive holdninger. Prevensjonsmidler og graviditet behandles gjerne i samme bolk, og det kommuniseres dermed at det er en sammenheng mellom manglende prevensjon og graviditet. Sikker sex for homofile tas opp unntaksvis. Bruddene med heteronormativiteten kommer fra elevene. Flere lærere opplever læreplanen som for lite spesifikk når disse temaene skal behandles. De er usikre på hvor lærernes ansvar slutter, og noen andres ansvar begynner. De er uenige om hvorvidt dette er et tema de er kvalifiserte til å håndtere. Kompetansemålene oppfattes av mange lærere som for lite spesifikke dersom målet er å undervise om homofili. Det oppleves som vanskelig å prioritere disse temaene, og lærere og helsesøstre er redde for å støte noen med det de sier.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11474
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3980
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.subjectKjønnen_US
dc.subjectSeksualiteten_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectSkoleen_US
dc.subjectHomofilen_US
dc.subjectIdentiteten_US
dc.subjectHeteronormativiteten_US
dc.subjectDiskursen_US
dc.title"Det er vanskelig". Undervisning om kjønn og seksualitet i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)