Show simple item record

dc.contributor.advisorSteensen, Jette
dc.contributor.authorHansen, Kjersti Sofie
dc.contributor.authorHebnes, Susanne
dc.date.accessioned2017-09-27T08:02:14Z
dc.date.available2017-09-27T08:02:14Z
dc.date.issued2017-05-12
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien er en interesse for utviklinga av god seksualitetsundervisning i grunnskolen. Det arbeides politisk med å definere hva en slik undervisning skal innebære i norsk skole. Kunnskapsdepartementet har foreslått at det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring bør romme undervisning i seksualitet, og Helse- og omsorgsdepartementet har utarbeida en strategi for seksuell helse der denne undervisninga er sentral. Helse- og omsorgsdepartementet benytter begrepet seksualitetsundervisning framfor seksualundervisning, et begrep som har konsensus i Europa. Denne studien søker innsikt i hvordan lærere opplever denne undervisninga i grunnskolen. Gjennom intervju av fire erfaringsrike lærere, løfter vi fram perspektiver vi mener kan bidra til større forståelse av feltet. Lærernes opplevelser belyser områder i teori og forskning som preger dagens diskurs. Temaet seksualitetsundervisning er komplekst, og må forstås i lys av kultur og kontekst. Det kan inneholde ulike emner avhengig av hvilken forståelse man har av begrepet. Våre funn viser at lærerne opplever at skolens styringsdokumenter mangler en tydelig intensjon og en tydelig ansvarsfordeling av de ulike emnene seksualitetsundervisninga kan bestå av. Dagens praksis legger opp til at lærerne selv må tolke innhold og systematikk, noe som fører til usikkerhet blant lærere i dette temaet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11541
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectSeksualitetsundervisningen_US
dc.subjectSeksualundervisningen_US
dc.subjectSeksualitet i skolenen_US
dc.subjectLærerrollenen_US
dc.subjectGrunnskoleen_US
dc.subjectLæreren_US
dc.subjectKulturen_US
dc.subjectBarns seksualiteten_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectSkolenen_US
dc.subjectSeksualiteten_US
dc.subjectLæreplanenen_US
dc.subjectBegrepsforståelseen_US
dc.subjectIntensjonen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectSexualityen_US
dc.subjectSeksualitetsopplæringen_US
dc.subjectSeksualopplæringen_US
dc.titleSeksualitetsundervisning. «Gudene vet hva seksualundervisning egentlig er altså …»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)