Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorChristensen, Camilla
dc.date.accessioned2017-09-27T08:14:55Z
dc.date.available2017-09-27T08:14:55Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractOvergang barnehage-skole kan for mange barn være en svært sårbar prosess som kan være både skremmende og vanskelig. De siste årene har overgangen blitt et større tema for staten da de har sett viktigheten av å ha gode rutiner på dette feltet. Omfattende forskning har blitt gjennomført og det har blitt skrevet rapporter for å gi innblikk i hvordan prosessen foregår i praksis. I disse rapportene er det et stort fokus på institusjonenes perspektiv. Dette vekket min interesse for barnas perspektiv, og ikke minst hvordan deres behov kan ivaretas i overgangsarbeidet. Dette resulterte i denne problemstillingen: Hvordan ivaretas barnas behov ved overgangen fra barnehagen til skolen for å skape best mulig forutsetninger for videre utvikling og læring? For å kunne besvare denne problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie med intervju som datainnsamlingsmetode. Utvalget har bestått av de partene jeg har forstått står barna nærmest i overgangen: en rektor, en lærer på 1. trinn, styrer, pedagogisk leder og en foresatt til et førskolebarn. I tillegg har jeg intervjuet to grupper på tre førskolebarn og tre førsteklassinger. Det som gjorde intervjumetoden attraktiv for min studie var ideen om å få innsyn i et fenomen gjennom partenes egen virkelighet. Det har kommet frem gjennom både teori, forskning og empiri at barn har behov for trygghet, medvirkning og kontinuitet i 6-årsalderen, og spesielt i overgangen. For å kunne ivareta barnas behov har det vist seg at samarbeid og sammenheng mellom de to institusjonene er svært viktig. I tillegg er det avgjørende for barnas opplevelse av overgangen å ha en god og likeverdig dialog med barnas foresatte.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11544
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectOvergangen barnehage-skoleen_US
dc.subjectOvergangen fra barnehagen til skolenen_US
dc.subjectSkolestarten_US
dc.subjectBarns behoven_US
dc.subjectLærer 1-7en_US
dc.subjectGrunnskolelæreren_US
dc.subjectProfesjonsmasteren_US
dc.subjectProfesjonen_US
dc.subjectBehoven_US
dc.subjectFørste skoledagen_US
dc.title"Det var litt rart å begynne på skolen, men nå som jeg liksom vet hvordan det er å gå på skolen så er det jo greit!". En studie av hvordan barns behov ivaretas i overgangen fra barnehagen til skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)