dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.author | Strømslid, Silje Akselsen | |
dc.contributor.author | Mjørlund, Brit-Mari | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T12:16:29Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T12:16:29Z | |
dc.date.issued | 2017-05-12 | |
dc.description.abstract | Målsetningen med studiet er å bidra til økt forståelse for ideen pedagogisk entreprenørskap til bruk i barneskolen. Målsetningen ble til av den grunn at fenomenet pedagogisk entreprenørskap defineres på mange ulike måter, og vår erfaring viste at dette problematiserer forståelsen lærerne har av begrepet, særlig i barneskolen.
Dokumentanalysen av læreplanens generelle del, prinsipp for opplæring, strategiplanen Se mulighetene og gjør noe med dem!, samt handlingsplanen Entreprenørskap i utdanningen, viser at staten vektlegger pedagogisk entreprenørskap. Dette fremkommer eksplisitt gjennom strategiplanen og handlingsplanen. I Kunnskapsløftet finner vi mer implisitte føringer og dokumentanalysen viser at pedagogisk entreprenørskap som rent begrep ikke blir direkte benyttet. Likevel finner vi at samtlige av entreprenørskapets seks pedagogiske aspekter samsvarer med statens uttalte mål og hensikt med skole og utdanning, enten direkte eller gjennom synonymer.
Designet for vårt gjennomførte aksjonsforskningsprosjekt kan forklares ved det varierende opplegg og teknisk aksjonsforskning. Formålet med vårt studie er å forbedre pedagogisk entreprenørskap som konsept til bruk i barneskolen, et kjennetegn ved teknisk aksjonsforskning. Vi benyttet oss av ferdige entreprenørielle læringsopplegg hentet fra PedEnt.no. Lærerne og elevene i vårt studie var «forsøkskaniner» for et opplegg vi ønsket å prøve ut for å forbedre konseptet, et moment ved det varierende opplegg.
Gjennom analyse av de to aksjonene kommer vi frem til at læringsoppleggene representerer et lite utvalg av metodene barneskolen kan bruke for praktisere pedagogisk entreprenørskap. Læringsoppleggene ivaretok og utviklet etter vår mening elevenes entreprenørielle kompetanse. Vi mener at entreprenørskapets seks pedagogiske aspekter definerer hvordan pedagogisk entreprenørskap bør praktiseres i barneskolen. Aspektene bør vektlegges i ulik grad i undervisningen, alt etter hvilke ferdigheter en ønsker at elevene skal videreutvikle. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11551 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Pedagogisk entreprenørskap | en_US |
dc.subject | Praktisk aktivitet | en_US |
dc.subject | Aktivitetspedagogikk | en_US |
dc.subject | Erfaringslæring | en_US |
dc.subject | Kunnskapsløftet | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | Erfaringslæring | en_US |
dc.subject | Problembasert læring | en_US |
dc.subject | Verdiskaping | en_US |
dc.subject | Fremtidens skole | en_US |
dc.title | Entreprenørskap i barneskolen. En skrue som kan strammes | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |