dc.contributor.advisor | Stien, Kirsten | |
dc.contributor.author | Faukner, Hanne Sletten | |
dc.contributor.author | Wulff, Hanne | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T12:18:25Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T12:18:25Z | |
dc.date.issued | 2017-05-14 | |
dc.description.abstract | Læreplanen vektlegger elevaktive arbeidsformer og skapende arbeid. Samtidig opplever vi at drama som læringsform brukes lite i undervisningen. Vi tenker dette blant annet skyldes mangel på dramafaglig kompetanse blant lærere. Målsettingen med denne studien har derfor vært å øke vår egen kompetanse. Forskning viser at dramaforløp som læringsform skaper engasjement og begeistring hos elevene. Med bakgrunn i dette ønsket vi å undersøke hvordan lærere kan bruke dramaforløp for å fremme elevenes engasjerte medvirkning i en estetisk læreprosess. Vi har gjennomført et aksjonsforskningsprosjekt hvor vi har brukt oss selv, dramafaglig veileder, lærere og deres elever som informanter. Hovedtyngden av vår empiri kommer fra observasjoner og refleksjonssamtaler. Datamaterialet er analysert gjennom en åpen koding. Vi har først delt inn to hovedkategorier som ser på muligheter og utfordringer ved bruk av dramaforløp. Deretter deler vi videre i underkategorier. Kategoriene får frem de sentrale funnene i vår studie, blant annet at elevene må tro på fiksjonen og bli emosjonelt engasjert i fortellingen og karakterene i den. Læreren må være åpen for elevenes forslag, og de må føle at deres innspill er viktige. Strukturen i forløpet og innad i læringsformene må være gjennomtenkt og tydelig for elevene. Samtidig er det viktig at læreren er villig til å gi slipp på noe av planen når det dukker opp spontane muligheter for verdifull læring. Å inkludere improvisasjon og aktiv handling viser seg å være spesielt virkningsfullt for å fremme engasjement og medvirkning hos elevene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11552 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Dramaforløp | en_US |
dc.subject | Medvirkning | en_US |
dc.subject | Engasjement | en_US |
dc.subject | Estetisk erfaring | en_US |
dc.subject | Utforskende | en_US |
dc.subject | Skapende læring | en_US |
dc.subject | Lek | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | Elevaktiv læring | en_US |
dc.subject | Sosialkonstruktivisme | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | Av og til er det greit å stå i bussen. Dramaforløpets muligheter for å fremme elevmedvirkning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |