Show simple item record

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorEstensen, Linn Amalie
dc.date.accessioned2017-09-29T12:00:59Z
dc.date.available2017-09-29T12:00:59Z
dc.date.issued2017-05-14
dc.description.abstractI denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan jobber lærere med lesestrategier i sin undervisning?" og delspørsmålet "Kan lesestrategier motivere elever i arbeidet med lesing?" For å svare på disse spørsmålene har jeg benyttet med av to kvalitative arbeidsmetoder: observasjon og semistrukturert intervju. Jeg observerte i til sammen tolv undervisningstimer i tre forskjellige klasser, og intervjuet tre norsklærere om tema. Et slikt utvalg vil være for lite til å kunne generalisere med utgangspunkt i funnene, men en kan likevel peke på enkelte tendenser: Det er svært mange måter å jobbe med lesestrategier på, men både faglitteraturen og lærerne vektlegger bevissthet og strukturert jobbing. Funnene tyder også på at lærerne jobber for at elevene selv skal beherske og bruke lesestrategiene selvstendig. På delspørsmålet knyttet til motivasjon har dette datamaterialet vist at det er svært individuelt hvordan elevene oppfatter motivasjon tilknyttet lesestrategier. For enkelte er lesestrategier et verktøy som gjør lesingen enklere, og for noen vil lesestrategier oppleves lite motiverende og hensiktsmessig.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11585
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectLesestrategien_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectGrunnskoleen_US
dc.subjectStrategien_US
dc.subjectLesingen_US
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.title«Vi har jo lest teksten mange ganger, uten å tenke på at vi har lest den». En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med lesestrategieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)